MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hva nå?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hva nå?

 Post Reply Post Reply
Author
Pål View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 17 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pål Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hva nå?
    Posted: 30 november 2005 at 21:01

Som en total "grønnskolling" Winki denne modellverden, sitter jeg for tiden og forsøker å finne en fornuftig vei inn i denne fasinerende verden.

Har et enkelt Marklin H0 startsett Delta 29205, som jeg etterhvert ønsker å bygge ut videre. Hvilke muligheter har jeg feks. til å kunne kjøre flere lokomotiver samtidig?

Som dere skjønner har jeg ikke mye peiling, men jeg antar at det finnes noen "guruer" som kan dele litt på sin kunnskap?

Med vennlig hilsen

Pål Smile



Edited by Pål
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2005 at 08:50

Med Märklin Delta systemet har du allerede mulighet til å kjøre 4 til 5 lok samtidig (det 5. med lokpiloten). Du har her i prinsippet et digitalt system hvor de forskjellige lok"ene må ha adresser som forutsatt i Delta-boxen. Dette er beskrevet i dokumentasjonen som følger med startsettet.

Dersom du har et par, tre lok med de "riktige" adressene satt, kan de stå samtidig på sporet og aktiviseres med kjørekontrollen når Delta-box"en "peker" på aktuelt lok med velgerbryteren.

Nå er det nok ganske så vanskelig å håndtere flere lok samtidig på kun en oval, men med f.eks. et krysningsspor (møtespor) kan det ene stå parkert mens det andre tar en runde og vise versa.

 

Håper ikke dette ble for grunnleggende

Bjørn Egil
Back to Top
Pål View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 17 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pål Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2005 at 09:08

Takk skal du ha! Det var akkurat så grunnleggene jeg ønsket meg. Kommer nok til å utvide ovalen ganske raskt, så da blir det aktuelt med å ha flere lok på banen samtidig.

Pål

Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2005 at 11:34

Et tips kan være å få tak i en "Pilot", som jo er en håndholdt kontroll. Da kan du betjene et lok (av gangen) med kontrollen på trafo"n og samtidig ett i tillegg med håndkontrollen

En slik "øvelse" er imidlertid litt "skummel" i den forstand at dette fort kan føre til at du blir bitt av digitalbasillen, noe som fører til digitalavhengighet - noe som nok har skjedd med meg

 

Et lite Obs! til må jeg kanskje få legge til:

- Deltasystemet (i startsettet) har begrenset kapasitet mhp antall lok på sporet samtidig. Det kan begynne å skje litt utilsiktede ting dersom systemet overbelastes.

Bjørn Egil
Back to Top
Pål View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 17 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pål Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2005 at 11:44
Takk for ytterligere gode tips!Smile
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2005 at 15:54
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

... noe som fører til digitalavhengighet - noe som nok har skjedd med meg  ...

Har du handlet noen flere digital-greier nå ... eller ...

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.