MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Funksjonsdekoder
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Funksjonsdekoder

 Post Reply Post Reply
Author
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Funksjonsdekoder
    Posted: 05 februar 2018 at 20:42
Hei
Jeg trenger en funksjonsdekoder til en styrevogni N-skala. Dekoderen skal bare styre lysene etter kjøreretningen.  Noen som vet hva jeg bør kjøpe?

-Bjørn
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
erakt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 13 mars 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 108
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote erakt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2018 at 22:17
Har ikke så mye erfaring med funskjonsdekodere, men her er to dekodere jeg vet om:

ESU, den er liten så burde fungere fint i N: ESU

Også Zimo har: Zimo




T A Eråk
"Det er bedre å være nesten forsinket enn nesten i rute"
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2018 at 10:16
Takk.
Dette er et passasjertog med lokomotiv, styrevogn og to mellomvogner. Vet noen om funksjonsdekoderen i styrevognen skal ha samme adresse som lokdekoderen?

Forresten, jeg har en gammel lokdekoder liggende. Kan den på noen måte settes inn som funksjonsdekoder?
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2018 at 11:37
Er det en fabrikklaget analog styrevogn du vil digitalisere?
Lenz har en funksjonsdekoder som har 4 utganger. 2 av disse legger seg vekselvis til pluss og minus, alt etter kjøreretning. Da kreves det minimale tilpasninger av den ferdige elektronikk. Man kan da sette denne funksjonsdekoderen inn mellom strømopptaket og de 2 ledningene som går derfra. 2 utganger er for lys (med open collector).
Denne funksjonsdekoderen vil jeg ikke anbefale dersom man bruker hvetekornslamper eller redusert spenningsregulator.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2018 at 12:09
Originally posted by bkv1 bkv1 wrote:

[...] Vet noen om funksjonsdekoderen i styrevognen skal ha samme adresse som lokdekoderen?

Forresten, jeg har en gammel lokdekoder liggende. Kan den på noen måte settes inn som funksjonsdekoder?
Jeg mener svaret er ja på begge spørsmål. Om begge dekoderne støtter Railcom (https://dccwiki.com/Term:RailCom), bør dette slås av i funksjonsdekoderen, så ikke begge dekoderne prøver å sende data samtidig.
 

Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2018 at 13:32
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:


Er det en fabrikklaget analog styrevogn du vil digitalisere?
Lenz har en funksjonsdekoder som har 4 utganger. 2 av disse legger seg vekselvis til pluss og minus, alt etter kjøreretning. Da kreves det minimale tilpasninger av den ferdige elektronikk. Man kan da sette denne funksjonsdekoderen inn mellom strømopptaket og de 2 ledningene som går derfra. 2 utganger er for lys (med open collector).
Denne funksjonsdekoderen vil jeg ikke anbefale dersom man bruker hvetekornslamper eller redusert spenningsregulator.

Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2018 at 13:33
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:


Er det en fabrikklaget analog styrevogn du vil digitalisere?
Lenz har en funksjonsdekoder som har 4 utganger. 2 av disse legger seg vekselvis til pluss og minus, alt etter kjøreretning. Da kreves det minimale tilpasninger av den ferdige elektronikk. Man kan da sette denne funksjonsdekoderen inn mellom strømopptaket og de 2 ledningene som går derfra. 2 utganger er for lys (med open collector).
Denne funksjonsdekoderen vil jeg ikke anbefale dersom man bruker hvetekornslamper eller redusert spenningsregulator.


Ja det er en fabrikklaget styrevogn som ikke er forberedt til digital drift. Både rødt og hvitt lyser samtidig. Jeg ønsker å få til lysveksel etter kjøreretningen, samt mulighet til å slå av lyset og til å dimme det.
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2018 at 13:57
Da synes Lenz funksjonsdekoder å være "det rette" - i og med dette er en "masseprodusert" styrevogn og beregnet for analogdrift?
Der har de normale sperrediodene funksjon ved at man kobler til de 2 første utgangene på funksjonsdekoderen. Da virker denne funksjonsdekoderen slik at den endrer polaritet mellom de 2 utgangene - i stedet for å legge hver utgang til 0V som vanlig på funksjonsdekodere. Da er det en "ekstra" transistor på de 2 første utganger som legger ene utgangen til + og den andre utgangen til -.
Disse 2 utgangene veksler polaritet hver gang kjøreretningen blir endret - som tilfelle med analogdrift.
 
Dersom du har tent både sluttlys og hovedlamper samtidig, kan det tyde på at de originale diodene fra analogdriften er fjernet?
Da må du se at funksjonsdekoderen har retningsbestemte utganger - ellers så tenner begge lysene. Ikke alle funksjonsdekodere støtter dette med retning - og på noen støttes dette bare på få utganger.
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2018 at 14:15
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:


Da synes Lenz funksjonsdekoder å være "det rette" - i og med dette er en "masseprodusert" styrevogn og beregnet for analogdrift?
Der har de normale sperrediodene funksjon ved at man kobler til de 2 første utgangene på funksjonsdekoderen. Da virker denne funksjonsdekoderen slik at den endrer polaritet mellom de 2 utgangene - i stedet for å legge hver utgang til 0V som vanlig på funksjonsdekodere. Da er det en "ekstra" transistor på de 2 første utganger som legger ene utgangen til + og den andre utgangen til -.
Disse 2 utgangene veksler polaritet hver gang kjøreretningen blir endret - som tilfelle med analogdrift.
 
Dersom du har tent både sluttlys og hovedlamper samtidig, kan det tyde på at de originale diodene fra analogdriften er fjernet?
Da må du se at funksjonsdekoderen har retningsbestemte utganger - ellers så tenner begge lysene. Ikke alle funksjonsdekodere støtter dette med retning - og på noen støttes dette bare på få utganger.

Jeg kjøpte vognen fabrikkny og har ikke åpnet den eller tatt bort noe.
Jeg har dessverre ikke funnet noen her i landet som selger Lenz dekodere. Når jeg slår opp på Lenz'websider finner jeg heller ingen særskilt funksjonsdekodere. De markedsfører Standard+ og Silver Mini+ med en egen funksjonsdekodermodus. ( http://www.digital-plus.de/digitalplus-funktionsdecoder.php )

Edited by bkv1 - 06 februar 2018 at 14:15
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2018 at 14:35
Jeg kjøpte mine siste Lenz-dekodere i høst fra Knuts Maskinservice - eller Modell & Elektronikk.
Det kan være at han også har funksjonsdekodere liggende - f. eks. LF101XF?
 
- Ellers ser det ut til at Lenz har kuttet ut funksjonsdekodere? Det har jeg ikke fått med meg!
De har i stedet en funksjon der "vanlige" lokdekodere kan programmeres om til å ivareta denne funksjonen? Da kobles dekoderen som jeg beskrev ovenfor men lysskifting retningsbestemt på styrevognen kobles til motorledningene. - Egentlig en elegant løsning! 
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2018 at 14:36
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2018 at 14:57
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Ellers har TAMS (http://tams-online.de/) funksjonsdekodere til en anstendig pris:

Thams var jo billig, men det ser ikke ut til å være ledninger på den.

Det enkleste ser ut til å være ESU-dekoderen hos Amundsen.

Edited by bkv1 - 06 februar 2018 at 15:04
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2018 at 15:00
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:


Da synes Lenz funksjonsdekoder å være "det rette" - i og med dette er en "masseprodusert" styrevogn og beregnet for analogdrift?
Der har de normale sperrediodene funksjon ved at man kobler til de 2 første utgangene på funksjonsdekoderen. Da virker denne funksjonsdekoderen slik at den endrer polaritet mellom de 2 utgangene - i stedet for å legge hver utgang til 0V som vanlig på funksjonsdekodere. Da er det en "ekstra" transistor på de 2 første utganger som legger ene utgangen til + og den andre utgangen til -.
Disse 2 utgangene veksler polaritet hver gang kjøreretningen blir endret - som tilfelle med analogdrift.
 
Dersom du har tent både sluttlys og hovedlamper samtidig, kan det tyde på at de originale diodene fra analogdriften er fjernet?
Da må du se at funksjonsdekoderen har retningsbestemte utganger - ellers så tenner begge lysene. Ikke alle funksjonsdekodere støtter dette med retning - og på noen støttes dette bare på få utganger.

Har han Knut en webside for det han selger? jeg finner den ikke. Ikke Google heller.
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2018 at 15:06
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2018 at 15:25
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2018 at 16:22
TAMS har jeg kjøpt en del av på Intermodellbau i Dortmund - i flere år.
Det jeg har å innvende mot dette fabrikat dekodere (har kjøpt flere typer), er at de er "kresne" på den digitalstrøm de får tilført. Derfor vil jeg ikke anbefale dem - ubetinget.
 
Det som har vært problemet med TAMS er at de har veldig lett for å skifte over til "analogmodus" dersom man ikke tvinger dekoderen til å "bare lystre digital" med å sette et bit i CV#29. Mange ganger dersom det er varierende spenning (grunnet boostere eller kontaktproblemer) så "raser lokene ut".
Derfor - i tilfelle TAMS - kan det lønne seg å "tvinge" de til å kun lystre digitalmodus. Enkelte Digitrax-dekodere oppfører seg likedan.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2018 at 16:34
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Det som har vært problemet med TAMS er at de har veldig lett for å skifte over til "analogmodus" dersom man ikke tvinger dekoderen til å "bare lystre digital" med å sette et bit i CV#29. Mange ganger dersom det er varierende spenning (grunnet boostere eller kontaktproblemer) så "raser lokene ut".
Det siste skal vel godt gjøres med en funksjonsdekoder...
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2018 at 00:58
Tja....
Man kan risikere at lysene tennes omvendt av kjøreretningen med en fuksjonsdekoder - og den vil hele tiden oppfatte at "analogspenningen" ikke endres når den først har "låst" seg - mens loket lystrer kommando digitalt.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2018 at 02:16
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Tja....
Man kan risikere at lysene tennes omvendt av kjøreretningen med en fuksjonsdekoder - og den vil hele tiden oppfatte at "analogspenningen" ikke endres når den først har "låst" seg - mens loket lystrer kommando digitalt.
Mener du at dekoderen blir værende i analogmodus med DCC på skinnene? Om det bare er snakk om en kortvarig feiltilstand, skjer det vel ikke noe stort verre enn et blink i lysene? Om derimot en motor får fullt pådrag i noen tidels sekunder, kan det skje mye "morsomt".
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2018 at 10:05
 - Med fare for å spore av tråden....
De dekodere av fabrikat TAMS og Digitrax jeg har opplevd denne tilstanden, "låser seg" til analogmodus så lenge de ikke får et avbrudd spenningsløs på flere sekunder (til kondensatorene i dekoderen er ladet ut). Det er sikkert ulike tidskonstanter for innkobling og utkobling av analogmodus? Dette gjør at dekoderen lettere finner ut at det er analogstrøm - i stedet for at loket står uvirksomt. Problemet oppstår kun dersom man har valgt automatisk valg og ikke dersom man "låser" dekoderen til kun å forstå digitalprotokoll. 
Særlig på modeller som kan ha problemer med strømopptaket, skjer dette. Da ser ikke dekoderen at den får en fullstendig digitalprotokoll - og antar det er analogspenning på skinnene.
Dette har jeg også opplevd på (de få) FREMO-treffene jeg har deltatt på, at lok "tar ut" ukontrollerbart.
 
Derfor på en styrevogn med kanskje strømopptak i en boggi, er ikke disse fabrikat mitt førstevalg, uten jeg sperrer for analogdrift.
 
(En nektelse for mye i farten)


Edited by Kjell H. - 08 februar 2018 at 15:07
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2018 at 11:56
Jeg for min del har ikke noe problem med å slå av analogmodusen i CV29
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2018 at 09:31
Jeg kan jo prøve denne her:
FD-R Basic 2

Den er billig så den burde gå igjennom tollen uten viderverdigheter. Jeg skjønner bare ikke hva jeg skal med alle de ledningene.
Den hvite og den gule skal til lampene.
Den sorte og den røde skal plukke opp strøm fra skinnene.
Den grønne er muligens til en funksjon jeg ikke trenger.
Men hva skal jeg gjøre med den brune og den blå?

Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2018 at 11:27
Med denne dekoderen må du endre på elektronikken i styrevognen - med en Lenz-dekoder trenger du ikke å gjøre det.
Bruker du en TAMS til styrevognen :
Først må du fjerne sperrediodene - om ikke styrevognen har LED? (Enklest er det om styrevognen har lamper)
På en styrevogn med LED kan det være at du må snu polariteten på enten hvit eller rød LED.
Du må beholde seriemotstand til LED.
Da kobler du blå ledning til felles + i styrevognen, hvit ledning til rød LED (eller lampe) og gul ledning til hvit LED (eller lampe). Lyser styrevognen "motsatt" kan du endre med retningsbit i CV#29.
Grønn ledning kan f.eks. brukes til innerbelysning.
Den brune ledningen er for en bufferkondensator (det burde du sette inn for å unngå blafring i lysene og at dekoderen er mer stabil). + til den blå og - til den brune.
 
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2018 at 11:38
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:


Med denne dekoderen må du endre på elektronikken i styrevognen - med en Lenz-dekoder trenger du ikke å gjøre det.
Bruker du en TAMS til styrevognen :
Først må du fjerne sperrediodene - om ikke styrevognen har LED? (Enklest er det om styrevognen har lamper)
På en styrevogn med LED kan det være at du må snu polariteten på enten hvit eller rød LED.
Du må beholde seriemotstand til LED.
Da kobler du blå ledning til felles + i styrevognen, hvit ledning til rød LED (eller lampe) og gul ledning til hvit LED (eller lampe). Lyser styrevognen "motsatt" kan du endre med retningsbit i CV#29.
Grønn ledning kan f.eks. brukes til innerbelysning.
Den brune ledningen er for en bufferkondensator (det burde du sette inn for å unngå blafring i lysene og at dekoderen er mer stabil). + til den blå og - til den brune.
 


Takk, da kan jeg glemme den. Det ble for komplisert.
Er det samme plunder med denne fra ESU? Den er i hvert fall lett å få tak i.
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2018 at 12:21
Originally posted by bkv1 bkv1 wrote:

Er det samme plunder med denne fra ESU?
Ja. Det er løsningen til Lenz som er spesiell, ved at noen av deres nyere dekodere kan bruke motorutgangen til å drive lamper.

Egentlig er det ikke komplisert å koble til en "normal" funksjonsdekoder. Man må kunne lodde og kunne litt elementær elektronikk, men det er noe man uansett bør lære seg når man driver med MJ.

Om det er plass i styrevogna, vil montering av bufferkondensator på FD-R Basic 2 antagelig løse eller sterkt redusere stabilitetsproblemene som Kjell H. har hatt med dekodere fra Tams når man tillater analogmodus.




Edited by TorsteinS - 09 februar 2018 at 12:46
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2018 at 17:19
Det som jeg var inne på - og som forenkler tilkoblingen av en funksjonsdekoder i styrevognen er Lenz.
 Dette kan være særlig komplisert med moderne LED-dioder. Da disse er polaritetsbestemt, er det relativt enkelt å koble dem til for analog drift - men straks mer komplisert å forandre analogvognen til digital - utenom Lenz.
De fleste styrevogner har LED-dioder som fint tåler 25V i sperreretning. Da er det "bare" å finne en passende seriemotstand i kretsen for å begrense strømmen. Dersom styrevognen har pærer, er de ikke polaritetsbestemt - og man trenger 2 dioder for å få til retningsbestemt lys. Dette ordnes "automatisk" ved bruk av LEDs, da de leder i en retning og sperrer i den andre. Derfor kobles LEDs annerledes for å utnytte "finessene".
Når man digtaliserer (med andre dekodere enn Lenz), har oftest dekoderen "open- collector"(OC) på utgangene. Utganger som har OC forbinder alltid den kretsen som er tilkoblet til dekoder minus. Spenningen kommer felles til alle kretser fra dekoder pluss (blå ledning). Kobles da ene ledningen fra skinnen til dekoder pluss og den andre splittes opp i 2 kretser og kobles til Aux.1 og 2 på dekoderen, får den ene av diodene alltid spenningen i sperreretning - og den lyser ikke. Derfor må man alltid endre polaritet på ene dioden (dersom man har rød og hvit). Dette kan kreve noe loddeferdighet dersom også diodene er printmontert. - Enten man snur diodene eller splitter opp printet, er det samme.
 
Man kan egentlig bruke alle dekodere med motorutgang - i utgangspunktet. Dersom man endrer fartstrinnene til max. allerede på kjøretrinn 1 og har denne innstilling på resterende trinn, vil dekoderen bytte polaritet - som Lenz. - Problemet er da at lysene er ukontrollerbare og ikke  kan betjenes av F-knapper. Lysene vil også slokke ved kjøretrinn 0.
Dette fordi det er en "4-transistor-bro" på motorutgangen - og motoren får alltid full spenning via 2 transistorer og full revers spenning via de 2 andre. Det er som Lenz tidligere funksjonsdekoder med de 2 første utgangene.
 
Du kan jo prøve å ringe Knuts Maskinservice på telefonen dersom han ikke har nettbutikk?
Forklar problemet. Dersom han ikke har nyere Lenz-dekodere, så kan han sikkert oppgradere til gjeldende SW?
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2018 at 18:14
Takk for all tilbakemelding. Jeg får tenke litt mer over det, og åpne vognen og se hva som er inni der.
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.