MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Seksjonsanlegg - tips til rammeverk (og annet)
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Seksjonsanlegg - tips til rammeverk (og annet)

 Post Reply Post Reply
Author
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Seksjonsanlegg - tips til rammeverk (og annet)
    Posted: 20 januar 2018 at 13:38
Hei alle sammen,
Jeg trenger litt tips og råd fra proffene. Etter mye tenking har jeg kommet frem til en sporplan til et moderne skifteanlegg som jeg ønsker å bygge. Jeg bygget et mindre skifteanlegg tidligere, og det største problemet her var at anlegget var noe ustabilt. I tillegg hadde det noen andre mindre tekniske problemer. Men jeg lærte mye av det som jeg tar med meg videre til neste byggverk.



Jeg begynner med det viktigste her (og kanskje det jeg kan minst om), nemlig rammeverk:
Anlegget skal ha en størrelse på to moduler på 150x60 cm pluss en tredje smal seksjon på 150 cm som uttrekksspor. Det skal ikke være et permanent anlegg, men bygges i moduler/seksjoner slik at det f.eks kan settes opp i stuen for en helg. 

Sporplanen kan forøvrig sees her

Alle tips og råd tas i mot med takk. Jeg har følgende hovedkrav:
- Stabilt anlegg
- Det må være greit å håndtere når det skal settes opp/tas ned
- Skjøt mellom seksjoner så "usynlig" som mulig

Det finnes jo mange alternativer her. Jeg har sett på Bjørn Runer Larsen sin beskrivelse av hvordan bygge fremomodul, og prinsippet ser jo ut som noe som lar seg gjøre. Anlegget bygges med tanke på privat bruk, men det vil jo ikke skade om det lar seg enkelt gjøre å lage en overgangsmodul om anlegget skulle bli en "suksess" på hjemmebane.

Håndterbarhet er også viktig. Jeg er klar over at seksjonene blir ganske store, men jeg tror ikke det skal bli uhåndterlig. 

Sporunderlag:
Anlegget blir flatt så jeg tror ikke det blir noe stort behov for sporunderlag. All togkjøring blir også i rolig hastighet, så støydemping er heller ingen bekymring. Samtidig hadde det vært fint å hatt muligheten til å "grave litt ned" i områder rundt sporet for å gjøre anlegget litt mer spennende. Eventuelle tips her tas i mot med takk!

Styring av sporveksler:
Jeg kunne tenkt meg å lage et panel med lys og brytere for styring av sporveksler. Jeg har kjennskap til Tortoise motorene, men de er ikke akkurat billige. Er det noen som har god erfaring med alternative rimelige sporvekselmotorer?

Mange tanker/spørsmål på en gang her, men alle tips og råd mottas med stor takk! =)
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2018 at 23:50
Jeg bygger et seksjonert anlegg ende til ende i et 16kvm rom.  Planen var å lage seksjonene etter FREMO standard, men det ga jeg etter hvert opp.  Jeg har laget et permanent anlegg bestående av fire seksjoner, der en av seksjonene (Bjørnevann stasjon i kurve) nok er i største laget.  Hver seksjon er laget av et rammeverk av 12mm kryssfiner i 10cm høyder etter FREMO prinsipper.  Siden anlegget er fast oppsatt (men flyttbart) er hver seksjon festet til veggen med skruer i bakkant og støttet av ben i forkant.  Sporhøyde over gulv er 130cm.  Bilder og forklaringer finnes på anleggets Facebookside "Østlandsbanen" -https://www.facebook.com/ostlandsbanen/.  Om du scroller deg ned mot begynnelsen vil du finne bilder av seksjonene. 

Jeg bruker Tortoiser og er veldig fornøyd, men servoer fungerer like bra, om enn med noe mer arbeid (https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/elektronikk/rc-tilbehor/tilbehor-servo-og-mottaker/luxorparts-sg90-mikroservo-800-g-1-pk--p87897).  Kjell & Co har forøvrig alt du trenger til et panel for styring.  Ellers er eBay en god kilde for kjøp av elektroniske komponenter, inkl servoer.




Edited by Morten Jacobsen - 21 januar 2018 at 09:55
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2018 at 19:57
Vi har som prinsipp å aldri la sporet ligge på et nivå som er (minst) 5 cm over 'grunn-nivået'.
Som regel 50 mm XPS ... Smile
Bjørn Egil
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2018 at 20:08
Aldri?
Svein S
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2018 at 20:37
Ja, det er prisippet når en starter med en grunnlagsplate.
Dersom vi benytter en sprortrasé på et åpent rammeverk, passer vi imidlertid på at sporet blir liggende med noe høyde over rammeverket.

'Vi' i denne sammenheng er Gleng mj-klubb. Hva medlemmene gjør på sine hjemmeanlegg, er en annen sak Wink
Bjørn Egil
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2018 at 20:49
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Vi har som prinsipp å aldri la sporet ligge på et nivå som er (minst) 5 cm over 'grunn-nivået'.
Som regel 50 mm XPS ... Smile


Det var nok bruken av ordet aldri i setningen ovenfor som det ble reagert på. Du mente kanskje alltid?
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2018 at 21:34
Ja, ja, kanskje jeg burde øke skriftstørrelsen på skjermen Embarrassed; alderen melder seg ubønnhørlig  ...  
Bjørn Egil
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,043 seconds.