MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Nøyaktig skalahastighet.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Nøyaktig skalahastighet.

 Post Reply Post Reply
Author
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nøyaktig skalahastighet.
    Posted: 16 januar 2018 at 18:02
Etterat jeg endelig har begynt å kjøre litt tog, ble jeg mer oppmerksom på togenes hastighet.
Jeg har lyst til at alle lokene mine skal ha riktig toppfart og ellers ha riktig fart når det feks står 50 km/t på kontrollen. Jeg har funnet ut hvordan minimumfart, toppfarten og hastighetskurve justeres med lokprogrammer og CS3, og hvordan skalaen på kontrollen settes, men å få alle lokene til å gå likt ved alle hastigheter på kontrollen er sinnssykt tidkrevende hvis jeg må stå med stoppeklokke og måle over viss strekning.

Så jeg skaffet meg en slik "roller prüf stand" for å finne en måte å trimme min, max og hastighetskurve. 2 spørsmål under bildet.
 
Skal hastigheten være akkurat 1:87? Feks 105 km/t i 1:1 blir 1,21 km/t i 1:87 eller ca 34 cm/sek (hvis jeg har regnet riktig). Eller brukes det andre omregningforhold.
Jeg tenker at det kanskje kan være mulig å bruke et laser tachometer på et av kulelagrene på roller prüf standen. Noen som har erfaring med det?
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2018 at 18:14
Ikke erfaring, men virker som et koselig lite Arduino-prosjekt. Hmmmm... Nå fikk jeg også lyst på en slik rullebenk :-)
Back to Top
tn80 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 08 oktober 2015
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tn80 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2018 at 19:55
Jeg har brukt en HB100 sensor til å måle avstand ganske bra nøyaktig med en Arduino.

Burde være en enkel løsning for å måle hastighet på lok på vei mot sensoren på en rett strekning.

Sensoren er en 10GHz sender og mottaker som har kontroll logikk og som kun gir en nedmodulert puls ut som representerer avstanden til det redlekterende objektet.

Finnes trolig et ferdig bibliotek også...

https://www.tindie.com/products/limpkin/hb100-doppler-speed-sensor-arduino-compatible/

Mvh
Thomas
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2018 at 21:15
Lage en radar må være kult Smile Jeg har brukt en lignende sak som er ultrasonic til å måle avstanden ned til vannet i vanntanker. Men på en rullende jernbaneskinne funker det nok dårlig Wink

Jeg har sett litt på laser omdreiningtellere på eBay. De får ymse karakterer, men kan være verd et forsøk å teste. De billigste koster bare 70,- kroner.

Har ikke skyvelæret her, men tror kulelagrene er 6mm i diameter. Omkrets 18,84mm

feks 100km/t er 1,67km/M er 19,2m/M i 1:87. 19200mm/18,84mm/M = 1019RPM. Så med div feilmarginer, kanskje jeg kan si at 100RPM tilsvarer 10km/t, 500RPM tilvarer 50km/t osv

Denne billigste Laser Tachoen skal funke ned til 2,5RPM. En dyrere til ca200,- ned til 10RPM.

Takknemlig om noen gidder å sjekke beregningene mine.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2018 at 21:20
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2018 at 21:38
Artig. Kan nok funke. Kommer an på hvor stor den reflekterende prikken må være for at det skal virke. Er vel bare å prøve? En sånn dings er sikkert uansett kjekk å ha :-) Det burde gå an å bruke en Arduino med en fototransistor også, sammen med en svart merke på et av riggens løpehjul. Men der også er jeg usikker på hvor stor et merke må være for at det skal fungere. Burde være enkelt å teste. Jeg har liggende arduino og fototransistor, men har ingen rigg. Får se neste gang jeg er på Ensjø. Beregningen din ser ok ut.. 
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2018 at 22:58
Tnx, StenR. Laser Tachoen er bestilt..

Edited by steinel - 16 januar 2018 at 22:59
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2018 at 10:40
Jeg har denne prøvestanden (som Märklin ikke har laget men klistret navnet sitt på) med tilleggsutstyr som er en digital omdreiningsteller for en aksling.
Den virker "sånn tålig" - men ikke for akslinger uten heftringer. Da får man alt for unøyaktige avlesninger grunnet "glepp" mellom kulelager og lokhjul.
 
Har også laget en vogn av en rimelig sykkelcomputer der jeg regnet om hjulomkrets  slik at den viser km/h i skalahastighet (og kjørte km. omregnet). Den er faktisk bedre!
 
Når det gjelder skalahastighet, så virker 1/87-del av hastigheten alt for lite. En 30% overhastighet synes riktig her? Det er en norm som heter NEM 661 http://www.miba.de/morop/nem661_d.pdf som beskriver dette.


Edited by Kjell H. - 17 januar 2018 at 12:20
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2018 at 11:18
Takk Kjell. Har stort sett hefteringer, men de jeg bygger sjøl har ikke det. Så da blir det sikkert glepp. Har lest om et stoff som noen smører på hjulene som virker som hefteringer, men husker ikke i farten hva det stoffet heter. Noe med rabbit Wacko

Ah, pluss 30 %. Hadde en mistanke om at det ikke skulle være akkurat skalafart. Takk Smile
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2018 at 19:33
Det loker har aldri hatt 105km/t som toppfart. B lokene 641-643 hadde 143km/t og var en stund NSB raskeste lok.
A matter of life and death
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2018 at 19:55
624?
Svein S
Back to Top
Håkon View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 05 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håkon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2018 at 00:20
Er vi her litt teoretiske her ?  Hvis jeg skulle kjøre skalahastighet så trenger jeg en skalariktig strekning.  Jeg har ikke plass til noe slikt i min leilighet, selv ikke den gang jeg hadde hus med god plass.  Min kjørehastighet er tilpasser jeg landskapet jeg har.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2018 at 07:20
Fant dette bildet i Materielldatabasen. Finner også at toppfarten på Di3a er 105 på Wikipedia. Men det blir vel som med en bil, skal mye til å få den til å gå så fort som oppgitt Shocked Ikke test dette hjemme, prøv på Autobahn Wink

Di 3 typetegning, NSB trykk 750a (lok m/dampkjele)
1. juli 1961
Foto: NSB trykk 750a

Back to Top
tn80 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 08 oktober 2015
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tn80 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2018 at 10:22
Kanskje mer egnet enn radar eller tachometer på små hjul..

https://rohling-de.blogspot.no/2017/04/shooting-laser-to-measure-distance.html





mvh
Thomas
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2018 at 20:43
Denne kommer jeg til å få mye glede av. Den ene Di3en min hadde startproblemer og ga en ulyd på bestemte turtall. Veldig greit å finne ut av med den rullende skinna. Håper at jeg også får til fartsmåling med laser tachometeret jeg har bestilt.


Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2018 at 23:31
Interessant.
Jeg har selv en prøvebukk fra KPF-Zeller. Til den kan man få kjøpt en "Speed-Cat" for å måle hastigheten.
En annen løsning for den som ikke har prøvebukk og heller vil teste farten på anlegget, er Acutrack II speedometer.
Her kan man også finne andre løsninger.
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2018 at 11:27
Etter det jeg kan se, har prøvestanden til Märklin et hallelement som giver? Det sitter en magnet på ytterkrets av kulelageret som giver.
Denne prøvestanden egner seg ikke for krypkjøring - kun "full fart" - da omkretsen er for lang på kulelageret til at midlere pulshastighet kan lagres. Ved krypkjøring, viser den null!
Det er ikke strekkavlastning på ledningene fra giver og til display. Dette gjør at ledningene brekker fort av.
 
En radarløsning tror jeg ikke er fornuftig her. Da kreves en større reflektor enn en modell utgjør, særlig om avstanden er stor. I så fall en dopplerradar der kun mål som beveger seg blir registrert. En dopplerradar skal ikke reagere på sterke ekko som står stille - men igjen blir det en utfordring å finne ut "hva som er laveste hastighet" og derved står stille?
Det å gjøre en slik til en pris som er overkommelig, tror jeg er vanskelig.
- Kunne skrevet er hel avhandling om radarmåling og problemer gjennom et langt yrkesliv!
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2018 at 20:42
Hei
Har ødelagt/slitt ut to stk SpeedCat.

Da jeg fikk problemer nektet han for at han hadde solgt meg dem til tross for mail dokumentasjon.

Oppretter firma på andre enn seg selv slik at han komme seg unna.

Upålitelig selger - styr unna.
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Torbjørn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Torbjørn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2018 at 21:24
Hva med denne?
Ser den brukes bl.a. når Modellbahnshop Lippe tester nye modeller.
Dessverre ikke i produksjon lenger, men den kan jo dukke opp på eBay.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2018 at 20:45
Fikk lasertachoen i dag. Har allerede gitt opp. Kulelagre og hjul er for smått til at det er mulig å måle turtallet med den. Får ikke festet refleksgreiene som er med noe sted og det funker heller ikke å svartmale felt på kulelager eller hjul. Så det får bli en rundbane med fotocellemåling.


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2018 at 14:31
Originally posted by tn80 tn80 wrote:

Kanskje mer egnet enn radar eller tachometer på små hjul..

https://rohling-de.blogspot.no/2017/04/shooting-laser-to-measure-distance.html




mvh
Thomas

Hei Thomas.
Takk for tips. Da har jeg handlet div på eBay i dag. Tenker å teste ut denne og lage en microwave radar for H0 med display som viser hastigheten på toget. Det kan bli kult. Men antakelig et ganske langvarig prosjekt. Ikke sikkert alt fra eBay er i hus før i april. Da skal kompanjongen min og jeg se om vi får til noe.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.