MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Digitalisere gammel Fleischmann BR55
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Digitalisere gammel Fleischmann BR55

 Post Reply Post Reply
Author
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Digitalisere gammel Fleischmann BR55
    Posted: 27 desember 2017 at 15:43
Hei!
Har pådratt meg mitt et gammelt Fleischmannlok. Det er en BR55 ombygd til SJ Ga 4. Nå må jeg prøve å få inn en dekoder. Men jeg har null erfaring med gammel Fleischmann. 

Loket har "rundmotor" (lignende gammel Lima). Jeg har skjønt det på disse som at det vanligvis er en plate på motoren som må byttes for å isolere motor fra chassis. Siden det i denne tenderen ikke finnes noe annet elektrisk (modellen har ikke lys), er jeg ikke helt sikker på hvor viktig det er? 

1. Hvordan får man av tenderkåpa på disse? Det kan se ut som det er 4 mothaker da det er 4 firkantede "hull" langs kanten av tenderkåpa, men har ikke lyst å bøye og bende så mye på gammel plast. 

2. Er det egentlig noen grunn til å isolere motoren fra chassis hvis det ikke er noe annet elektrisk i tenderen? Og i så fall, vet noen om butikker som har dette inne (NMJ hadde ikke)? 

StenR


Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2017 at 16:40
Loket kan være en av de første Fleischmann laget i målestokk 1:82 og kan da være fra 60-tallet. Selv om det seinere ble levert oppgraderte utgaver av dette loket, er det trolig metall endedeksel på motoren? De nye utgaver etter digitalisering ble utberedt hadde endedeksel av printplatemateriale og er lettere å isolere. Motoren heter M61 hos Fleischmann og denne konstruksjonen er 56 år gammel!
Du MÅ isolere begge børsteholderne på motoren ellers blir det kortslutning i dekoderen da ene hjulsiden ikke har isolering.
Det finnes erstatningsdeler som passer de forskjellige motortypene (50 4720). Se til at du får tak i rett type.
- Ellers kan du også isolere den børsteholderen som du har.
Da fjerner du børsteholderen som sitter mot gods på endedekselet. Den er presset fast. Deretter isolerer du børsteholderen med en kort bit krympestrømpe og borer/brotsjer hullet den satt i litt større slik at du får børsteholderen med krympestrømpe til å sitte fast. Deretter kan det være lurt å legge epoxilim som støtter den bedre og holder den fast. Sjekk før montering at begge børsteholderne er isolert fra dekslet.
Jeg har gjort denne operasjonen på flere Fleischmann-lok - og det virker like godt som å bytte del.
 
Tenderkåpa tror jeg bare er å trekke av når du har fjernet skruen fra undersiden.
 
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2017 at 19:20
Takk for svar! Da får jeg hoppe i det og prøve å få av tenderkåpa. Min variant er eldre enn den på delelista. Ingen skrue å løsne fra undersiden. Jeg gjetter 80-tallsmodell når jeg ser på støp og konstruksjon. Så får jeg inspisere nærmere, måle og isolere deretter.

StenR
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2017 at 21:54
Var børsteholder i metall. Den presspasningen var tight! Mulig jeg kan få den ut med varme, men tror jeg prøver å få tak i en isolert en. Koster ikke skjorta...
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2017 at 23:28
Dersom du presser tilbake koningen på innersiden og bruker et bor som er like tykt som selve børstene (i den enden som er helt slett), kan du forsøke å løsne selve børsteholderen.
Uansett - lykkes det ikke så må man kjøpe ny - men det er verd å forsøke. Delen er uansett ellers overflødig.
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2017 at 20:23
Hei

Her er en spennende side for alle som har eldre Fleischmann

http://www.fleischmann-ho.nl/downloads/handleidingen.htm
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.