MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Skalabordet
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Skalabordet

 Post Reply Post Reply
Author
GeirM View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 19 oktober 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 251
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote GeirM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Skalabordet
    Posted: 06 desember 2017 at 10:41

Ivar Knudsen fra Kløfta Modelljernbaneklubb har en unik bred interesse for skalaer og skalabordet hans viser noen av de mest kjente skalaene som benyttes i Norg...e.

De skalaene som vises er: Z, N, HOe smalspor, HOn3 smalspor, H0 Märklin vekselstrøm, H0 likestrøm, On30 smalspor og 0

Klide for tekstplakater: https://en.wikipedia.org/wi…/Rail_transport_modelling_scales

Reporter og postproduksjon: Geir Melgårdsbakken
Kamera: Raymond Willy Pedersen

 
Med vennlig hilsen
Geir Melgårdsbakken, CCO Tøff-tøff MEDIA
Redaktør MJ-bladet, Modelljernbaneforeningen i Norge
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2017 at 12:53
Som jeg skrev på Facebook, må man skjelne mellom skala og sporvidde. Skalene som nevnes her er Z, N, H0 og 0. H0e (eng (ty.)=smal), H0n3 (narrow 3'), H0 er tre ulike sporvidde i samme skala H0 1:87. Det samme gjelder forskjellen på 0n3 (smalspor 3') og 0. Og så er selvsagt H0 Märklin og H0 likestrøm både samme skala og sporvidde (16,5 mm).

For øvrig er betegnelsene H0 vekselstrømog H0 likestrøm i ferd med å bli villedende de også, siden de fleste etterhvert bruker digitalstyring som på en måte verken er vekselstrøm (AC) eller likestrøm (DC). Forskjellen ligger nå IKKE i strømsystemet, men i SKINNENE, nemlig med eller uten midtskinne/punkter. Derfor er det mer sakssvarende å snakke om 2-skinne eller 3-skinne, kortform 2R og 3R.
Svein S
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 desember 2017 at 10:19
Originally posted by GeirM GeirM wrote:

... og skalabordet hans viser noen av de mest kjente skalaene som benyttes i Norge.
Kanskje også de mest vanlige utendørsskalaene bør nevnes. Skalaene nedenfor har de siste årene hatt en stor økning i antall anlegg og brukere.
G-skala - 1:29 - Amerikansk G-scale - gjerne smalspor på 45mm sporvidde
G-skala - 1:22,5 - Tysk/Sveitsisk G-skala - både smalspor og normalspor på 45mm sporvidde
16mm : 1 eng fot - 1:19 - Engelsk skala brukt mye med livesteam - smalspor på både 32 og 45mm sporvidde
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 desember 2017 at 12:57
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:


G-skala - 1:22,5 - Tysk/Sveitsisk G-skala - både smalspor og normalspor på 45mm sporvidde
sporvidde

Hvordan er det mulig? Samme skala og samme sporvidde kan da ikke gi både normalspor og smalspor! 45 mm sporvidde i 1:22,5 gir en 1:1-sporvidde på 1012 mm. Smalspor, altså.
Svein S
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 desember 2017 at 14:06
G-skala er "Gummiskala".
Både Piko og LGB har modeller som egentlig er nærmere skala 1 enn 1:22,5.
 
For øvrig brukes samme sporvidde (45 mm.) for 3 amerikanske fot 1:20,3 - og for rundt 600 mm. (eller 2 fot) sporvidde  i skala 1:13,3.
Det ser unektelig svært pussig ut når man blander dette sammen på samme sporvidde.
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 desember 2017 at 18:39
Originally posted by ses ses wrote:

Hvordan er det mulig? Samme skala og samme sporvidde kan da ikke gi både normalspor og smalspor!
Når det gjelder G-skala er det meste mulig. Som Kjell H skriver blir ofte G-skala betegnet som "gummiskala" siden produsentene ikke er så nøye med koblingene mellom skala og sporvidde. 45mm sporvidde er meget utbredt nedover på kontinentet og i USA. Og da blir det gjort en del fantasifulle produktutviklinger - men de selger jo som bare det.

Her er noen eksempler ...




hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2017 at 11:06
Vil det si at man bruker samme sporvidde om det er smalspor eller normalspor man illuderer å etterligne? Og også forsatt at skalaen er omtrent den samme?


Edited by ses - 09 desember 2017 at 11:06
Svein S
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2017 at 12:33
Ja, når det gjelder G-skala er man ikke så nøye på akkurat det.
Men det selger jo ...
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2017 at 18:24
Da snakker vi kanskje ikke om modelljernbane lenger?
Svein S
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2017 at 21:04
Jo, det vil jeg si man gjør. Når man lager modeller gjør man veldig mange kompromisser, noen er mer synlig en andre. Å "jukse" med skalaer og sporvidde blir veldig synlig på et anlegg med naturtro landskap. Men G-skala kjøres gjerne ut i hagen langs busker og blomstrer. Da blir slike ting langt mindre synlig. 
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2017 at 22:50
Originally posted by ses ses wrote:

Da snakker vi kanskje ikke om modelljernbane lenger?
Modellene av G-skala-materiell fra Rhätische Bahn m.fl. fra LGB er vel meget nær det man kan kalle modelljernbane - med hensyn til koblingen mellom skala og sporvidde.

At det finnes annet materiell med normalsporvidde i samme skala, men at det kjører på 45mm sporvidde, er vel da opp til den enkelte mj-er å akseptere. Uten at man dermed skal utelukkes fra modelljernbanehobbyen.

Edited by KjellAn - 09 desember 2017 at 22:51
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2017 at 23:42
Originally posted by Laurenz Laurenz wrote:

Jo, det vil jeg si man gjør. Når man lager modeller gjør man veldig mange kompromisser, noen er mer synlig en andre. Å "jukse" med skalaer og sporvidde blir veldig synlig på et anlegg med naturtro landskap. Men G-skala kjøres gjerne ut i hagen langs busker og blomstrer. Da blir slike ting langt mindre synlig. 


Der berører du det som gjør at jeg aldri helt har skjønt det med hagejernbaner. Hvis man ikke har muligheten til en gang å bygge et naturtro landskap rundt banen, så har man vel avskåret seg fra en vesentlig del av hva MJ dreier seg om? Er det ikke de anleggene der landskapet virkelig er naturtro, hvilket fanktisk er noe av det vanskelig å få til også, som vekker størst beundring?

Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2017 at 23:55
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:


At det finnes annet materiell med normalsporvidde i samme skala, men at det kjører på 45mm sporvidde, er vel da opp til den enkelte mj-er å akseptere. 


Jeg skjønner at jeg provoserer når jeg stiller kritiske spørsmål til slik miks av skala og sporvidde. Og selvsagt er det opplagt opp til den enkelte. Som Laurenz også sa, så handler det om kompromisser som vi alle gjør.
Men her dreier det seg om helt unødvendige kompromisser å velge feil sporvidde i forhold til skala, og da ikke bare feil på relativt få prosent slik som når britene av historiske grunner kjører sin 00-skala (1:76,5) på 16,5 mm sporvidde (H0) i stedet for 18,75 mm, men avvik på rundt 40 %. Det kan da ikke være noe problem å lage et spor for G-skala som er korrekt for normalspor, men når man ikke gjør det så må det være fordi man egentlig har gitt opp hele tanken om skalamodeller, siden skala da er blitt en uvesentlig sak for det som ellers i jernbaneverdenen er betraktet som noe av det mest vesentlig man må forholde seg til: sporvidden.

Svein S
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2017 at 06:43
Hei dere. Jeg har fulgt med i denne skaladiskusjon, og ventet på argumentet om at havejernbaner ikke er skalenlige...Jeg må innrømme at jeg har store problemer med småskalaene som eksisterer i kjellere og bokhyller. Plastikktrer, statisk plastikk gress, kunstig lys og en kunstig årstid. For ikke og nevne strømførende skinner... Men enhver sin smak.
På bildet nedenfor kjører jeg to skalaer og to sporvidder i et møte (livesteam)


Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2017 at 10:48
Jeg vil tro at de fleste velger ut modeller som passer sammen i målestokk - selv om sporvidden er den samme? . Det blir jo unektelig noe "feil" når man ser en liten Deutz-traktor som er beregnet for 600mm. spor trekke en normalsporvogn. Dette går utmerket teknisk - og fra en av de store produsentene.
Derimot ser det ikke så rart ut dersom samme lok trekker tippvagger. Da har man endret målestokk for hele toget. Med hagejernbane og uten særlige bygninger/"infrastruktur", kan man kombinere forskjellige skalaer. Da ser det ikke rart ut om man kjører "feldbahn"  og nærmest 1-skala i neste omgang på samme skinner.
 
Jeg har en slik hagejernbane (på 5 x 15 m. i 45 mm.)  men jeg kjører vesentlig norskliknende smalspormateriell - men har et ombygd Thomastog (normalsporet) på lur - i tilfelle det dukker opp små barn. - Ingen - hverken barn eller voksne, ser ut til å bry seg om sammenblanding av skalaer!
 
Kjører man livesteam, er det kanskje viktigst å få velfungerende lok! Da lar ikke forbilde seg skalere ned i eksakte proporsjoner. Det har jeg flere eksempler på i lokparken min. Da er det filosofien til fabrikken som er utslagsgivende. - Noen produsenter holder skalaen - og får problemer - mens andre setter funksjonalitet høyere og avviker skala der det er nødvendig. Resultatet er et velfungerende lok.
Dette ser man også på de mindre skalaene.
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2017 at 12:38
Vi havejernbanere sier ofte at vi kjør ekte jernbane, men en ganske liten en.
Neste sporvidde i ferdige skinner er 64mm (eller var det 62mm?)
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2017 at 16:14
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by Laurenz Laurenz wrote:

Jo, det vil jeg si man gjør. Når man lager modeller gjør man veldig mange kompromisser, noen er mer synlig en andre. Å "jukse" med skalaer og sporvidde blir veldig synlig på et anlegg med naturtro landskap. Men G-skala kjøres gjerne ut i hagen langs busker og blomstrer. Da blir slike ting langt mindre synlig. 


Der berører du det som gjør at jeg aldri helt har skjønt det med hagejernbaner. Hvis man ikke har muligheten til en gang å bygge et naturtro landskap rundt banen, så har man vel avskåret seg fra en vesentlig del av hva MJ dreier seg om? Er det ikke de anleggene der landskapet virkelig er naturtro, hvilket fanktisk er noe av det vanskelig å få til også, som vekker størst beundring?



Jo, men er det å få mest mulig beundring selve målet? Wink
Du har skrevet om å finne seg selv som MJ'er og det er vel kanskje det det handler om. Alle har forskjellige mål når det gjelder MJ. Jeg bygger primært H0 og der er målet å bygge naturtro landskap osv. Jeg vil også legge ut en bane i hagen og da er ikke landskapet prioritert, selv om jeg nok vil plante noen små gran og bruke timian og lignende for å bygge litt landskap. Målet her blir å kunne sette seg på terrassen og nytte synet av tog som kjører.  
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2017 at 13:46
Hagejernbane er noe mye mer enn å kjøre modellkorrekte tog i et nøyaktig skalariktig miniatyrlandskap.

På vår hagejernbane (for den er like mye til glede for fruen i huset som meg) - går sporet gjennom et fiktivt landskap av små busker og trær. Plantene har helst små blader slik at de til en forveksling kan ligne store trær i en mindre målestokk. Bunndekke bestående av timian og mose gir et flott inntrykk av gress og småbusker.
Sporet på vår hagejernbane har sporvidde 32mm. Det vesentlige med hensyn til sporvidden er at det er smalspor - ikke om dette illustrerer 600mm eller 750mm.
Skalaen på hagejernbanen er 1:19 (16mm : 1 engelsk fot). Ut fra denne skalaen har jeg valgt rullende materiell, figurer og detaljer, og bygget bygninger som passer til.

Det essensielle ved vår hagejernbane er at den skal glede både familie og venner - og ikke bare nagletellerne.
Jeg synes man skal ha dette på minnet når man skal diskutere hvordan skala og sporvidde henger sammen - i hvert fall når det gjelder hagejernbaner.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2017 at 11:11
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:


Det essensielle ved vår hagejernbane er at den skal glede både familie og venner - og ikke bare nagletellerne.

Interessant. Du beskriver her enda et aspekt ved MJ som jeg ennå ikke har inkludert i lista over de mange MJ-typene, nemlig MJ som et sosialt samlingspunkt. Dette er åpenbart når det gjelder MJ-klubbene, at de også er sosiale treffpunkter for ulike MJ-ere. For privatanlegg kan det også fungere sosialt i og med alle besøkende, i den grad man altså slipper slike inn og til. Mangel på fysisk plass rundt/ved et anlegg kan ofte være et hinder for det sosiale, men der ser jeg at hagejernbanene er godt egnet.
Svein S
Back to Top
GeirM View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 19 oktober 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 251
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2018 at 11:51
Hei, og godt nytt år MJ-venner :)
 
Tusen takk for alle innspill. Vi tar alt dette til oss, men jeg understreker at det er (og skal være) gleden ved modelljernbane som hobby (uansett skala og miks) - som skal være MJ-revyens fokus.
 
Modelljernbane er mangt og mye av dette mangfollet søker vi og presentere gjennom de innslagene vi lager. Men vi trenger hjelp fra folket til ideer om vinklinger og områder.
 
Tips oss på media@toff-toff.org - og hjelp oss med å få frem det beste innen MJ i Norge.
Med vennlig hilsen
Geir Melgårdsbakken, CCO Tøff-tøff MEDIA
Redaktør MJ-bladet, Modelljernbaneforeningen i Norge
Back to Top
GeirM View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 19 oktober 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 251
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2018 at 12:52
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Originally posted by GeirM GeirM wrote:

... og skalabordet hans viser noen av de mest kjente skalaene som benyttes i Norge.
Kanskje også de mest vanlige utendørsskalaene bør nevnes. Skalaene nedenfor har de siste årene hatt en stor økning i antall anlegg og brukere.
G-skala - 1:29 - Amerikansk G-scale - gjerne smalspor på 45mm sporvidde
G-skala - 1:22,5 - Tysk/Sveitsisk G-skala - både smalspor og normalspor på 45mm sporvidde
16mm : 1 eng fot - 1:19 - Engelsk skala brukt mye med livesteam - smalspor på både 32 og 45mm sporvidde
 
Hei Kjell,
 
Vi kommer til å bruke en del tid på hagejernbane og du skal ikke se bort  fra at disse blir nevnt :)
Med vennlig hilsen
Geir Melgårdsbakken, CCO Tøff-tøff MEDIA
Redaktør MJ-bladet, Modelljernbaneforeningen i Norge
Back to Top
lind View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 24 mars 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lind Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2018 at 18:51
jeg har fått fortalt at det har vært en liten omtale av CMJS på MJ-Forumet. Hvor ligger tekst og bilder?


Hilsen

Mads Lindeman
Back to Top
GeirM View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 19 oktober 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 251
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2018 at 19:24
Originally posted by lind lind wrote:

jeg har fått fortalt at det har vært en liten omtale av CMJS på MJ-Forumet. Hvor ligger tekst og bilder?


Hei Mads, det eneste jeg kjenner til er en liten nyhetsnotis på MJF sin Facebook-side som så omtrent slik ut:




Edited by GeirM - 05 februar 2018 at 19:27
Med vennlig hilsen
Geir Melgårdsbakken, CCO Tøff-tøff MEDIA
Redaktør MJ-bladet, Modelljernbaneforeningen i Norge
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.