MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Forslag til modul....?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Forslag til modul....?

 Post Reply Post Reply
Author
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Forslag til modul....?
    Posted: 26 november 2005 at 19:12

Morn igjen.....

Er fullstendig ødelagt av denne gjengen i Rogaland / Stavanger. Det med FREMO har gravd seg så langt inn at eg til og me er ute og tar bilder av jernbane i 1:1.... Det sier litt om meg som person... hehe.

Det jeg er på utkikk etter nå er forslag til en modul fra "Real Life". I Stavanger, Sandnes området. Modulen skal være 1m rett. Og det blir min første. Noen forslag  O Vise Menn??

Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2005 at 20:25
Jeg ønsker deg god bedring

Men jeg drister meg til å kontre med et spørsmål til deg.
Hva har _du_ lyst til å ha med på din meter-modul?

Forslag:
Jærbanetema.
Ikke noe annet en jorder på begge sider. Kanskje en bekk med trær langs kanten. . . . . . .

MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2005 at 21:53

Dag Cato.

God bedring trengs.

Ja si det.... Hva har en lyst å ha med? Skinner... Neida, Det er ikke lett å finne på noe, når man har lyst å lage noe som ligner på resten av Jærbanen. Har jo funnet en bit, men masse trær og vei. Da glir det ikke inn med resten... Har liksom ikke lyst på en med jorder på begge sider og en traktor... Får ta med litt silo lukt og da?

Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2005 at 21:57
Gjerne silorestene om våren
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2005 at 23:34
Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Har liksom ikke lyst på en med jorder på begge sider og en traktor...



Er det annet valg når man skal modellere Jærbanen
Hilsen tvangsjærbu 1980-1984
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2005 at 00:02

Det spørs jo hvor komplisert du vil lage det.

Der RV44 krysser over jernbanen ved Lura blokkpost er jo en plass du kan lage hvis du vil ha med veitrafikk (busser).

Men det er kanskje ikke noe godt nybegynnerprosjekt.

Typisk Jærbane er jo flatt landskap, men du vil jo allikevel finne de fleste landskapstyper mellom Stavanger og Egersund:

Typisk veiundergang i Sandnes området.

 

Sør for Ganddal

 

Mellom Nærbø og Varhaug.

Legg merke til hvor grønt det er på utsiden av gjerdet, i motsetning til innsiden hvor det er mer kratt og villniss.

 

Mellom Hellvik og Egersund (Skjelbred)

Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2005 at 13:49

Jon Einar.

Det bildet tatt mellom Nærbø og Varhaug. Hva er det som ligger på høyre siden av skinnegangen?

Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2005 at 16:49
Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Det bildet tatt mellom Nærbø og Varhaug. Hva er det som ligger på høyre siden av skinnegangen?

Silo

Bygningen på venstre side huser apparaturen for Dysjaland sonegrensebryter (Delet mellom Ganddal og Kjelland omformer)

Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2005 at 21:27

Jon Einar.

Hvis eg lage den delen som viser på det bildet der... Med KL så vil jo den evt passe inn med Gandal stasjon?

Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2005 at 22:34
Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Jon Einar.

Hvis eg lage den delen som viser på det bildet der... Med KL så vil jo den evt passe inn med Gandal stasjon?

Det er jo flott hvis du lager modulen med KL, vi trenger mange av de for lage en "komplett" Sørlandsbane

Du kan jo droppe ledningen (til å begynne med iallefall), bare pass på å følge standarden ved plassering av master inn fra modulkanten.

http://www.fremo-norge.org/linker.htm

Ved en modullengde på 1 meter skulle vel masteavstanden bli 15-35-35-15cm. Altså 3 master.

Hvis du skal bruke et modulbyggesett så går jeg ut i fra at bredden på banetraseen er 70mm.

Det er akkurat nok bredde til å feste mastene helt på kanten uten at du må lage ekstra fester.

Så lenge du har en modul med Fremo-grensesnitt så vil den jo passe hvor som helst, men på et treff er det er nok lite sannsynlig at den den vil havne umiddelbart etter Ganddal, siden det er en rett modul. (på grunn av man møter veggen, som det ble nevnt i en annen tråd)

Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2005 at 15:19

Hei igjen Ørjan,

som det diskuteres i en av de andre trådene her på Fremosnakken, det er veldig praktisk om du velger en modullengde som passer inn med andre "kasser" som skal transporteres.

Her i området er vel 120 cm det aller vanligste. Like lange kasser muliggjør transport av 4 enheter oppå hverandre, og som DC sier, det beskytter også mot skader på detaljer og enden av skinnegangen.     

Vi kan sikkert være med deg og kappe og montere litt dersom det er det som forhindrer deg i å velge en "standard" lengde Smile.

MVH
Terje O

 

 

 

Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2005 at 22:14
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Jon Einar.

Hvis eg lage den delen som viser på det bildet der... Med KL så vil jo den evt passe inn med Gandal stasjon?

Det er jo flott hvis du lager modulen med KL, vi trenger mange av de for lage en "komplett" Sørlandsbane

Du kan jo droppe ledningen (til å begynne med iallefall), bare pass på å følge standarden ved plassering av master inn fra modulkanten.

http://www.fremo-norge.org/linker.htm

Ved en modullengde på 1 meter skulle vel masteavstanden bli 15-35-35-15cm. Altså 3 master.

Hvis du skal bruke et modulbyggesett så går jeg ut i fra at bredden på banetraseen er 70mm.

Det er akkurat nok bredde til å feste mastene helt på kanten uten at du må lage ekstra fester.

Så lenge du har en modul med Fremo-grensesnitt så vil den jo passe hvor som helst, men på et treff er det er nok lite sannsynlig at den den vil havne umiddelbart etter Ganddal, siden det er en rett modul. (på grunn av man møter veggen, som det ble nevnt i en annen tråd)



KL-biten i normen er ikke fastlåst. Den ble skrevet som en start. Ingen hadde noen særlig erfaring med slikt så vi måtte bare starte et sted.

Bakgrunnen for 30 cm mellom mastene (15 cm fra modulkant) var noe så banalt som minmumsradie på 1 meter. Med denne avstanden vil tråden holde seg innenfor (sånn omtrent) slitebanen på strømavtageren.

Nå endret jo forutsetningene seg etterhvert. Man sa at KL kun kan benyttes på hovedbanemoduler og hovedbanemoduler har minste tillatte radius 1500 mm.
Sidebane derimot anbefales 1500 men tillates 1000. Forvirret?

Ved 1500 mm radius vil tråden holde seg tilnærmet innenfor slitebanen  ved stolpeavstand 40 cm, altså 20 cm fra kanten.

Så enden på visa er at om vi ønsker å endre avstanden fra 30 til 40 cm så kan vi ta den diskusjonen. Og siden det dere vestpå som faktisk henger tråd opp i mastene så må etter mitt syn deres ord veie tungt.


MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2005 at 12:58

Terje

Eg har bestemt meg helt nå. Kassen blir på 120cm. noe lignende det bildet Jon Einar la inn med KL. Har også tenkt på en sving, men kommer nok til å trenge litt hjelp under byggingen av begge moduler. Planen er med KL på begge. Hvor får man tak i Fremo endestykker i Stavanger da?

Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2005 at 13:15

Jeg har 40-50 endestykker igjen, og kan sikkert være behjelpelig med litt bygging også.

MVH
Terje O

 

Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2005 at 16:31

Jau Jau....

Da er kassen bygget... så og si. Med god hjelp fra Gud 1 og Gud 1. Går ikke ann å dele mellom disse 2 gutta. Terje og Jon Einar. Disse gutta kan dette med å få en "normal" mann forvirret. Jeg har lært masse og er klar for å komme meg videre og få den ferdig. Er ikke så mye igjen??? he he. Takk for alt så langt gutta...

Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.