MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - "Donnerbuchse"
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

"Donnerbuchse"

 Post Reply Post Reply
Author
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: "Donnerbuchse"
    Posted: 25 november 2005 at 16:51

Hei!

I en annen disskusjonstråd kom det frem at Type 20 trakk ex. tyske donnerbuchse i "blandingstog" på sidebanen til Flekkefjord etter krigen.

Jeg er også eier av noen "NSB-donnerbuchse" i H0 fra Roco, og jeg lurer på hvilket materiell de passer best sammen med? Hvilke lokomotiv kan jeg bruke forandem, og hvordan togstammer kan jeg plassere dem i (rene passasjertog og blandingstog?). Videre lurer jeg på hvor disse vognene var i bruk? -Bare på side baner, eller også på hovedlinje?

Rettet skrivefeil



Edited by Roger
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2005 at 06:27

Hei!

Er det ingen som vet dette?

Dere for korrigere meg dersom jeg tar feil, men jeg går utifra at enhver modell av Di3 blir for ny for disse vognene (i hvertfall kun i passasjervarianten)? -Jeg antar derfor at damploksmodeller kanskje passer bedre som trekk-kraft i stedet. -Men hvilke typer kan man bruke, dersom man i størst mulig grad skal følge forbildet? -Type 20 er jo allerede nevnt. Hva med type 61 og 63?

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2005 at 21:24
Jeg venter også spent på svar :D
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2005 at 22:11

Hva var litra for vognene? Så kan jeg sjekke opp. Eller om noen har et bilde, eller kanskje link til et bilde holder det også. Navnet "donnerbusche" har jeg ikke hørt noe særlig om faktisk.

Hilsen  Kjetil

Back to Top
JanT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote JanT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2005 at 22:30

Vognene het i Tyskland Donnerbuchse. Endel av dem kom til Norge under krigen, ble brukt av NSB som personvogner etter krigen. Senere ble de ombygget til BFV1 (mener jeg å huske). Det sto en artikkel om dem i PS for mange år siden. Har ikke eldre utgaver av PS tilgjengelig her. Fant forresten dette ved å ta et lite søk på internet: Nummerserier for NSB-vogner
19900-19921, C3 > B3 > BF3 > BFV1, Overtatt etter tyskerne. 19922-19930,
Co3g-1 (B1), Co2-3a, Overtatt etter tyskerne ...
www.dmmh.no/~ses/www-rwy/rull/nummerseriervogner.htm

JanT

Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2005 at 22:49

Åh, er det den ja. Mitt første forslag er å løpe til Viggo for å kjøpe en grønn El 10: http://pix.njk.no/15/15759-rmdb_102513.jpg De gikk fast i sammen på Østfoldbanen, både på østre- og vestre linje i det som ble kalt "kippen".

Men for ihuga MJF(ans) kan man jo vente til 31b kommer ut, for deretter å kjøre et skikkelig Bergens-tog: http://asp06.bibits.no/jbv/foto/00010219.JPG

Jeg tror det er enklere å spørre seg hvor disse vognene ikke gikk, istedet for å lure på om den gikk her eller der. Disse ble vel sendt omtrent rundt hele landet og har hengt bak mange forskjellige loktyper. Om man vil kjøre den bak en type 20 på Flekkefjordbanen er det helt sikkert ok, men der fant jeg ingen bilder for øyeblikket. Bak en Nohab er helt i orden.

To vogner er vel fortsatt igjen i Norge. GM-Gruppen har en av de, mens den siste står fast et sted på Ålgårdbanen i Rogaland.

Hilsen  Kjetil

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2005 at 23:33

Hei Kjetil!

Fine bilder, men sikter du kun til konduktørvogn-utgaven eller til den rene passasjervognutgaven også?

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2005 at 23:46
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei Kjetil!

Fine bilder, men sikter du kun til konduktørvogn-utgaven eller til den rene passasjervognutgaven også?

Konduktørvogna. De var ganske likt fordelt konduktør/ikke-konduktør da de kom til landet med "herrefolket", men alle unntatt 1 vogn ble ombygd til konduktørvogn med reisegods. De samme vognene som rene passasjervogner gikk ikke så veldig lenge på Norske spor.

Hilsen  Kjetil

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2005 at 09:45

Så vist en har 2-3 slike bak en type 20, så vil en antageligvis ha det som gikk på Flekkefjordsbanen! Hvilket design gikk de i da?

Noen som har en type 20 i skuffen?

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2005 at 12:51

For dem som lurer på hvordan en type 20 ser ut, kommer et lite bilde her:

Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2005 at 17:44

Hei!

Etter det jeg husker, så hadde Flekkefjord kun en "Donnerbusche". Den brukte å stå som reserve ved siden av vognskjulet.

Jeg tror knapt at den var i vanlig bruk etter 1960. Mener å erindre at man kjørte blandet tog med denne vofgna og et par godsvogner og at dette ble gjordt ikke oftere enn i ett togpar om dagen. Det er mulig at denne kombinasjonen også ble brukt når man hadde en motorvogn til revisjon og fikk "snag" på en av de andre? - Det er klart at kjøring med Type 20 + "Donnerbusche" krevde 3 personer, mens gamle BM87 gikk med 2 og på slutten med 1-mannsbetjening.

Jeg mener at "Donnerbuschen" i Flekkefjord forsvant før damplokene og har aldri sett kombinasjon med Skd 220c (som var avløseren til Type 20).

Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2005 at 20:19

Vogna fra Flekkefjordbanen er kanskje den som i dag står utstillt på Figgjo stasjon? I såfall er den fortsatt på "riktig kant" av landet...

http://www.aalgaardbanens-venner.com/fotoarkiv/DSCF7253.JPG

Hilsen  Kjetil

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2005 at 23:30

Hei Kjetil!

Den vogna der har i hvertfall stått mange år på Svartemyr stasjon, som også er "på riktig kant av landet", hvor den har huset mange forskjellige aktiviteter......

Om jeg ikke husker feil, hang det gamle avisartikkler inne i selve vogen om noen som hadde reist rundt med den fremført i andre tog. Mulig jeg husker feil, eller er det noen på forumet som kan kaste lys over dette?

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Kristian Svends View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 15 desember 2005
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kristian Svends Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2005 at 08:45

På Vestfoldbanen gikk det C3/B3 i "badetog" til Smørstein/Holmestrand sommerstid. Her ble gjerne 2 - 3 - 4 slike vogner brukt sammen med annen "ukurans" +F. Jeg vet ikke hvor mange slike vogner Drammen distrikt disponerte på 50 - 60 tallet, men det var noen stykker.

Loktyper jeg vet har gått i denne tjenesten er stort sett alle Drammen distrikts damploktyper - også skiftelok av typene 23 og 25. Har sett film med to lok av type NHJ A, mens eldre lokførere nevner type 20 som rimelig fast i disse togene. I og med at togene ble kjørt når været tilsa det, var det nok stallformann og lokoppsetter Sundland som plukket ut loket som fikk denne også for personalet poulære turen. De reisende ble sluppet av ved Holm og Smørstein mens toget ruslet til Holmestrand, så var det bare å hive innpå en passe fyr, rusle bort til ei fin strand i Sandebukta og ta et bad sammen med de reisende....

I helgen var det godt med reserve, så en hendig type 20 kunne nok være et førstevalg - gode som de var å rygge med. 24b236 har også gått i disse togene.

Sånn sett bør også den lokale driftsbestyrer på mj-anlegget kunne plukke ut lok til "badetoget". I modell finnes jo både type 18, 20 , 21, 24 og 30 + type 61 (gammel-/lilletysker). Alle disse kan du bruke sammen med 19914 og 19921. Hvorvidt disse vognene gikk fast i tog som C3/B3 vet jeg ikke, men frem til de ble CF3/BF3 tror jeg nok de mest ble brukt som ekstravogner. Næss nevner Di3 som trekkraft - noen eksempler?

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.