MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Programvare
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Programvare

 Post Reply Post Reply
Author
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Programvare
    Posted: 30 oktober 2017 at 22:00
Har hele tiden sett for meg at når tiden kommer så skal jeg installere Train Controller. Nå har jeg sett en del på Rocrail og begynner å lure på om dette er like bra, og mye billigere. Noen som har erfaring med begge?
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2017 at 08:09
Har ikke annen erfaring enn at jeg bruker Traincontroller når jeg raskt og effektivt skal lage styring til stasjoner og ikke plages av å måtte ha en PC gående. Det er i mine øyne en veldig enkel programpakke å lære seg da all programmering er grafisk. Men den koster penger.

Prøvde i høst å sette meg inn i Rocrail. Fikk aldri helt grepet på det. Mye kan nok skyldes at jeg bevisst eller ubevisst sammenlignet det med Traincontroller og til en viss grad med JMRI (som også er en gratis programpakke for styring av modelljernbanen dog JAVA-basert). Endte opp med å konkludere med at livet er for kort til å bruke tid på å sette meg inn Rocrail når jeg allerede har begynt å få grepet på JMRI og Traincontroller.

Har du begrenset budsjett så bør du kikke på Rocrail eller JMRI. Har du råd til å kjøpe et lokomotiv mindre vil jeg absolutt anbefale Traincontroller.

Men last ned og prøv selv. Rocrail og JMRI er det jo ingen problemer med i og med at de er gratis. Traincontroller kan du kjøre i demomodus for å teste.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2018 at 16:55
Henger meg på.

Jeg graver og spør alle jeg ser: hvilket PC-program skal jeg velge?

Tror det blir Win-digipet, på tross av det forferdelig navnet.

Kom med meninger om det...............
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2018 at 21:03
JMRI, har to sentrale deler :

DecoderPro - "MJ-Verdenens default dekoder programmerer - iallefall i USA.  Denne anbefaler jeg

PanelPro - for å lage kontrollpaneler - ingen har tilpasset dette til Norge ?  Ganske høy terskel / ikke intuitivt brukergrensesnitt.  Får det til når jeg prøver, men hver gang jeg kommer tilbake til dette, tar det noe tid før jeg husker hvordan man gjør det - men er er det mye på Youtube.

Det jeg tror mange sliter med, er automatisering med JMRI, som ofte ender opp med programmering (Jython - Python i Java)

Har mange ganger prøvd å komme igang med RocRail, for togkjøringen i kombinasjon med DecoderPro.  Noen er forøvrig skeptiske til at RocRail, er iferd med å gå fra gratis, til lisensiering, ihvertfall for noen funksjoner.

Jeg har endt opp med en kombinasjon av DecoderPro, PanelPro og egenprogrammerte Arduinoer for automatiseringen av togene - Dette er definitivt for de som skal ha et langt liv - og ikke har så veldig hast med å bli ferdig med f.eks. landskapsdetaljer.

Forøvrig tror jeg at Traincontroller Bronse til ca kr 1000 også er noe man bør seriøst vurdere.  Jeg tror dette er raskeste veien til et ferdig automatisert anlegg - og har man et så stort anlegg at man må ha Silver eller Gould - har man vel råd til det også.

Kjøpte også lisens for AnyRail for noen år siden (gratisversjonen kan kun planlegge med 50 skinnestykker), og det er et kjempeverktøy for planlegging med veldig lav brukerterskel.

Det fine med bl.a. AnyRail og Traincontroller, er at man kan prøve gratisversjonene, og hvis man er fornøyd - og syntes at utvikle skal få noe tilbake for insatsen - kan man betale for lisensen.


Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2018 at 21:41
Jeg har brukt jmri en stund, og jeg synes at programmeringen av dekodere
er helt uovertruffen . Decoder Pro gjør dette mye lettere enn det er i
Rocrail.
Det var litt anstrengende å komme i gang med panelene,
men nå har jeg paneler for hele anlegget og det fungerer veldig bra. Jeg stiller veksler og hele "routes" med et klikk. Dette er ikke forbillderiktige stiilverk, men det betyr ikke noe for meg. Jeg kombinerer jmri med en app på telefonen og kan egentlig gjøre alt med telefonen.
Automatisering:  Vet ikke. Har ikke hardware til det,  men jeg tror ikke det er enkelt.
Dette er ingen anbefaling, bare litt om min erfaring med jmri.

Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2018 at 07:32
I går kveld brukte jeg noen timer på Win-Digiped. Demoversjon.

Jeg har som nevnt aldri sett et slik PC-program i drift og bare så vidt prøvd å lage en plan på et par andre programmer tidligere.

Jeg klarte å lage en liten plan med penser, det var ikke så vanskelig. Det gikk også greit å knytte seg til CS3en via hjemmenettverket. Så slettet jeg alle lok og vogner som lå i databasen ettersom jeg hadde lyst til å legge inn noen av mine egne lok, det er max 4 i demoversjonen. Det er veldig mange knapper og menyer, men jeg fant tabellen som viste både lokene i CS3 og databasen. Da var det enkelt å overføre. Bildet som jeg har lagt inn på CS3en for loket ble ikke overført, men ettersom det ligger på PCen fra før, fikk jeg lagt inn det samme i databasen. I databasen skal loket beskrives med type, lengde, lengde til ytre aksler osv. Så var det faktisk bare å kjøre tog, både fra CS3en og PC-programmet.

På den første modulen har jeg 12 feedbackblokker og tenkte å finne ut av hvordan man legger de på sporplanen. Da ble det stopp. Lette og lette etter de rette menyene og knappene, men fant ikke noe. Så da ble det googlet. Det jeg fant, var at man må lage kjørestrekninger som må ha minst 3 blokker. Man må også sette opp virtuelle signaler. Synes det så svært komplisert ut Shocked og noe jeg må komme tilbake til etterhvert som alt modnes og jeg blir litt mer venn med terminologien tenker jeg.
Er det vanskelig å legge feedbackblokker på sporplanen i andre programmer også?

Edit: Det må være noe jeg ikke har skjønt enda. Det må være en enkel måte å legge inn en enkel feedbackblokk på et lite sidespor for eksempel. EndEdit.



Edited by steinel - 26 april 2018 at 07:39
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.