MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - EL11 3D model
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

EL11 3D model

 Post Reply Post Reply
Author
MarkusLib View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 22 oktober 2017
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MarkusLib Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: EL11 3D model
    Posted: 22 oktober 2017 at 19:07
Heisan!

Dette virket som det mest passende stedet å poste arbeidet mitt, siden det strengt tatt ikke er en fysisk model jeg jobber med

Jeg er utdannet som 3D kunstner/modellør, og jobber for tiden med en 3D fremstilling av et El11 tog. Jeg arbeider ut ifra forskjellige referanse bilder og blåkopier, men jeg mangler en del materiale jeg trenger for å få modellen til å bli helt autentisk, slik som klare bilder av understellet.

Understellet of taket mangler detaljer, men resten av lokomotivet er relativt ferdig. Den mest synlige feilen så langt er at det er dører både framme og bak på samme side, dette er kun fordi jeg jobbet symetrisk med fram/baksiden, og dette skal rettes på. Jeg setter veldig pris på tilbakemeldinger på modellen, jeg ser etter eventuelle feil og unøyaktigheter. Målet er å få modellen til å bli visuelt identisk til originalen.

For de som lurer, så modellerer jeg toget i Autodesk 3D studio Max 2017, samt detaljeringsarbeid i Pixologic ZBrush. Modelen skal textureres i Quixel DDO og den ferdige modellen skal framtstilest I Unreal Engine 4







Edited by MarkusLib - 22 oktober 2017 at 19:13
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2017 at 12:19
Denne tegningen ser jo rett så bra ut!
Hvis jeg skal tillate meg å pirke, virker taket litt for lavt. Vognkassen på El 13 sitter høyere enn El 11, så taket ligner mer på det som er på El 13. Det samme gjelder hjulene. De virker litt store og dermed mer på El 13 da El 11 har mindre hjul.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2017 at 19:25
Spennende prosjekt. Det ligger mange muligheter i den digitale teknologien på bygging av modeller som endaikke finnes og så få de trykket med 3D skrivere. Digitalmuseum.no og Jernbanemuseet er gode kilder til dokumentasjon både bilder og tegninger


Du kan bestille kopier av det meste. Skulle gjerne hatt din kompetanse i min modellverden

Teknisk tegning El11
Terje
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2017 at 20:58
Spennende, men en ting ser helt amatørmessig ut som du må få rettet på, og det er hjulene plassering i forhold til skinnene. Denne skissen viser hvordan det er, og der får du også et begrep om hvordan både jernbanehjul og skinner er designet.

Svein S
Back to Top
MarkusLib View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 22 oktober 2017
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MarkusLib Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2017 at 21:51
Takk for gode tilbakemeldinger!

Hjulene på de første bildene var kun for scala referance. Jeg fikk litt tid til å jobbe med disse i går, baset på noen bilder jeg på Digital Museum.no



Slik ble resultatet (kablene skal selvfølgelig ikke henge sammen på den måten, det skal fikses på)




Taket skal også gjennomgå en siste runde med arbeid når jeg er ferdig med understellet. Da skal jeg fikse på størelsen slik Pelle foreslo.

Takk igjen for tilbakemeldingene, det hjelper :)




Edited by MarkusLib - 25 oktober 2017 at 22:01
Back to Top
akselstog View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 12 august 2017
Location: Norge
Status: Offline
Points: 109
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote akselstog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juli 2018 at 18:01
Hva skal du bruke modellen til i unreal engine 4?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.