MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Problemer etter ombygging av NMJ Skd 224-traktor
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Problemer etter ombygging av NMJ Skd 224-traktor

 Post Reply Post Reply
Author
HAI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 13 mai 2012
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HAI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Problemer etter ombygging av NMJ Skd 224-traktor
    Posted: 16 oktober 2017 at 20:40
God kveld.

Jeg opplever problemer med min Skd 224-traktor etter å ha forsøkt å sette inn NMJs oppdaterte printplate med dekoder. Nå må jeg kapitulere og be MJ-miljøet om hjelp for å komme videre. Kanskje dette er et kjent problem, selv om jeg ikke har funnet det omtalt på dette forumet tidligere.

Skiftetraktoren fungerte som normalt ved DCC-drift før modifiseringen.
Jeg har demontert gammel printplate og satt inn ny i henhold til NMJ sine instrukser. Dette innebærer fire nye loddepunkter som kan være feilkilder.
Jeg har også montert nye drivhjul med messingtannhjul, levert av NMJ.

Etter ombygging ble modellen funksjonsprøvd. De ulike lysene tente korrekt, og skiftetraktoren kjørte for egen maskin begge retninger. Etter noen runder med innkjøring stanset skiftetraktoren brått og uventet. Etter en undersøkelse i kveld har jeg avdekket at et av loddepunktene hadde gått av. Dette er utbedret, men fremdeles vil ikke traktoren kjøre.

Status nå er at strøm kommer inn på printkortet via riktige loddepunkt. Dekoderen reagerer ved å tenne lys og retningsstyre disse. Men traktoren kjører aldri, og jeg måler aldri strøm på tilkoblingspunktene for motor. Her stanser min kompetanse, men det virker som problemet er et programmeringsspørsmål? Jeg har prøvd å tilbakestille dekoder til fabrikkinnstillinger, men det hjelper ikke på problemet. Jeg vet jeg klarer å programmere dekoderen, for den lysene reagerer på de de ulike adressene jeg setter i CV1.

Alle forsøk på hjelp vil bli verdsatt!

Mvh Halvard
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2017 at 11:23
Sjekk loddingene dine først. Det er lett å få en tråd fra en "lisse" i kontakt med et annet loddepunkt.
Da kan dekoderen ødelegges - hvis du har uflaks.
Se at motoren er løs (ikke sitter i klem).
 
Det kan også være at dekoderen har en skjult elektronikkfeil som først kommer til syne etter kort tids bruk. Da kan du prøve å reklamere til den butikken du har kjøpt den i.
 
Er du sikker på at loddingene dine er 100%, kan du prøve å sette et voltmeter på utgangen til motoren. Måler du spenning her, ligger feilen i motorkretsen.
Back to Top
SveinF View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 november 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 126
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2017 at 19:32
Er hjulene montert riktig - kilt seg?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.