MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lasting av tømmervogner på 50 - 60 tallet
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lasting av tømmervogner på 50 - 60 tallet

 Post Reply Post Reply
Author
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lasting av tømmervogner på 50 - 60 tallet
    Posted: 13 september 2017 at 21:55
Jeg bygger modelljernbane i H0 etter et forbilde et sted på Østlandet på 50-60 tallet.  Jeg har blant annet et sidespor der det er meningen at tømmer skal lastes over fra tømmerbiler til jernbanevogner.  Er det noen som har informasjon og/eller bilder fra en slik operasjon fra forbildet?  Jeg har en traverskran i modell (som også er brukt på Skaarerbanen under FREMO treff), men den tar egentlig alt for mye plass.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2017 at 23:09
Har sett foto av lasting på jernbanevogn etter prisippet som på dette foto.
(Men kan ikke finne det igjen)

Dog med litt annen løsning:
Stokkene på skrå mot vogna var laget som et fast stativ på siden av sporet.
Vinsjen med de høye stakene med trinser på toppen var mobil, og sto også på siden av sporet.

Kanskje noen vet om foto av det jeg nevner ?

http://i1002.photobucket.com/albums/af146/vabis141/DSC00630.jpg
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2017 at 13:32
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Jeg bygger modelljernbane i H0 etter et forbilde et sted på Østlandet på 50-60 tallet.  Jeg har blant annet et sidespor der det er meningen at tømmer skal lastes over fra tømmerbiler til jernbanevogner.  Er det noen som har informasjon og/eller bilder fra en slik operasjon fra forbildet?  Jeg har en traverskran i modell (som også er brukt på Skaarerbanen under FREMO treff), men den tar egentlig alt for mye plass.


Her er et bilde som viser det du beskriver:



Bildet er lånt fra Digitalt Museum (Siden det er eldre enn 50 år skulle ikke copyright være noe problem
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2017 at 13:32
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2017 at 14:43
Dette bildet viser en lastemetode nok var vanligst i en noe tidligere tidsperiode, men enkelte steder ble det gjort slik også på 50-tallet. Stokkene ble trukket opp på rampen med hest eller traktor, og deretter rullet ut og ned på vognene manuelt. Det krevdes håndlag og godt samarbeid for å få dem til å rulle rett ut og falle slik de skulle, noe som ble godt synlig under denne demonstrasjonen som ble holdt på Kløftefoss i 1998.
 
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2017 at 20:47
Takk for mange gode bidrag.  Håvard sitt bilde er muligens det jeg leter etter.  Jeg har trekkvogna (Skandia fra 50/60 tallet) og hengeren.  Nå gjelder det å finne en modell av krana.

Edited by Morten Jacobsen - 14 september 2017 at 20:49
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2017 at 12:08
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Takk for mange gode bidrag.  Håvard sitt bilde er muligens det jeg leter etter.  Jeg har trekkvogna (Skandia fra 50/60 tallet) og hengeren.  Nå gjelder det å finne en modell av krana.


Google er din venn!
HERPA tømmerkran

Svart utgave
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2017 at 18:50
Har bestilt den gule på eBay.  Muligens litt moderne, men det kan kanskje kamufleres.  
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
bondeknøl View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 13 oktober 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 29
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bondeknøl Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2017 at 21:22
Mulig at google er din venn, men mye kortere vei hit til en konkurranse dyktig pris i forhold til ebay http://modellbildesign.mamutweb.com/Shop/List#L%C3%B8fteutstyr/108
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2017 at 18:48
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

(...)Google er din venn!(...)

Google er absolutt ingen venn, så sant du ikke anser utnytting, overvåking og profittering av vennene dine som en naturlig del av vennskapet... 
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.