MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Zimo MX631 på NMJ EL11 - Førerromsbelysning
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Zimo MX631 på NMJ EL11 - Førerromsbelysning

 Post Reply Post Reply
Author
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Zimo MX631 på NMJ EL11 - Førerromsbelysning
    Posted: 28 juli 2017 at 11:42
Hei!
Drev og pjuklet med en NMJ 11'er i går kveld. Måtte skifte dekoder og hadde liggende en gammel Zimo MX631 21pin MTC. Jeg vet ikke om det er C eller D type. CV#250 og utover gir bare 255, så jeg har bare identifisert den fra bilder. Jeg har programmert den opp, og den kjører fint med markeringslys og topplyskaster. Men jeg sliter med at førerromsbelysningen (FO3/FO4) ikke virker. Har kryssbyttet dekoder og verifisert at det er dekoderoppsettet og ikke loket det er noe galt med. I den ene enden kan jeg skimte at det kommer et svakt skinn i SMDen for førerrommet, men å kalle det å lyse er litt drøyt. I den andre enden ser jeg egentlig ikke noe. Har disablet dimming for å utelukke det fra regnestykket. Har også resatt dekoderen og eksperimentert med funksjonsmapping uten left shift (CV#61=97). 

Jeg antar at det er noe med hvorvidt FO3/FO4 er logikkutganger eller ikke. Har noen erfaringer med noe lignende? Tips til hvordan jeg kan fastslå om det er en C eller D dekoder? Softwareversjon er 28.

StenR
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2017 at 12:56
På C-versjonen mener jeg å huske at det "mangler" en driverkrets? Det kan du se om det skulle være en åpen plass med 8 loddepunkter. På D-versjonen er det "åpen collector" på Aux. #3 og 4 og denne versjonen har to like ICer som står ved siden av hverandre.
På NMJs lok har de brukt Märklins versjon av MTC-pluggen og da passer en Zimo C-versjon.
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2017 at 17:47
Aha. Takk for svar. Da skal jeg studere printet litt nærmere.

StenR
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.