MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Photobucket?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Photobucket?

 Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Photobucket?
    Posted: 30 juni 2017 at 18:34
Jeg ser på flere andre fora at Photobucket nylig har endret vilkårene sine, og krever grovt betalt for å tillate hotlinking heretter. Det er visst mange som ikke lenger får vist bilder lagret hos PB på andre websider (inkludert diverse MJ-fora), og er febrilsk på leting etter alternativer.

Jeg bruker ikke PB selv, men er interessert i å høre om det er noen her inne som bruker de, og som har mottatt mail med forespørsel om å oppgradere. Har kikket litt på sidene deres samt vilkår og priser, og hvis dette virkelig stemmer er det jo helt horribelt..!
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juni 2017 at 20:47
Jeg har brukt Photobucket noen år, og har ikke fått noen mail om oppgradering.
Betaler ca Kr 250 pr år for tjenesten.

Prøver å laste opp et foto nå:



Og det ser ut som det fungerer som tidligere.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juli 2017 at 08:47
Javel? Da er jeg veldig nysgjerrig på hva slags avtale du har. På sidene deres finner jeg nemlig følgende informasjon, er det Ad-free Account du har?:

Types of Accounts, Pricing and Limits

  • Visiting : There is no cost to visit the Site or to register as a Member.
  • Free account : Each individual Member gets one free account that provides 2 GB of free storage or space available for your original photo files, or videos under 10min. The free account does not allow any image linking or 3rd party image hosting. If a free account Member exceeds their Content Limit, their account will be immediately suspended and they will need to become a “Paying Member” (defined below) in order to continue accessing their account. You can upgrade to a Plus account at any time.
  • Ad-free Account : The Ad-free Account offers Members the ability to use the Site without seeing any third party banner advertisements when logged into your Ad-free Account (note, viewers of your images within Photobucket will see ads unless they, too, have Plus accounts and you will continue to see Photobucket offers and announcements). This account level is available for $2.49 / month, payable by the Member on a monthly recurring basis.
  • Plus Account : The Plus Account offers several paid options that may give the Paying Member more storage, bandwidth, 3rd party image hosting, image linking and/or other services as outlined below. Once and during such period of time in which you subscribe to and pay for a Plus Account, we will consider you a "Paying Member." Please note that all Plus Account subscriptions are billed annually at the commencement of the service. Photobucket may also offer a monthly billing option for its Plus Accounts (see terms and restrictions, below).
  • Available Plus Account Plans : Photobucket offers the following Plus Account Plans:

o Plus 50 Plan: 52 GB of Storage for $59.99 / Year. The Plus 50 Plan does not allow any image linking or 3rd party image hosting.

o Plus 100 Plan: 102 GB of Storage for $99.99 / Year. The Plus 100 Plan allows for unlimited image linking but does not allow 3rd party image hosting.

o Plus 500 Plan: 500 GB of Storage and unlimited bandwidth for $399.99 / Year. The Plus 500 Plan allows for unlimited image linking and unlimited 3rd party image hosting.

I følge dette må man betale $399.99 i året for å få muligheten til å vise bilder derfra direkte på andre websider, slik som MJF-forumet. Eller er det noe som jeg ikke har fått med meg..?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juli 2017 at 09:18
Jeg har plus, men har ikke fått noen melding om endring av vilkår.
Får se i August når avtaleperioden utløper; om jeg også må finne en annen løsning.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juli 2017 at 14:43
Ja, det er godt mulig siden du allerede har betalt for en periode fremover. Jeg ser det er flere, kanskje spesielt de med gratiskontoer, som allerede har fått blokkert bildene sine som de har lagret på PB og delt på diverse fora.

Det blir jo kjekt fremover, med tanke på alle de titusenvis og sikkert hundretusenvis av bildene som er lagret på PB og delt overalt på nettet, når de nå begynner å blokkere alle som ikke er interessert i å bla opp flere hundre dollar pr år for at bildene fortsatt skal være synlige. Jaja, jeg skal ikke si "hva var det jeg sa", men jeg har fått endel pepper opp gjennom årene når jeg har advart mot at situasjoner som nettopp dette kan og vil skje...
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juli 2017 at 23:17
Det har skjedd litt av det samme med Dropbox nå. De har fjernet muligheten til å linke url-adressen til bildene direkte inn på diverse web-sider og forum. Dropbox kommer heller ikke opp med en betalingsløsning for dem som vil betale. De ønsker bare at filene skal være tilgjengelig som "shared files". Man kan med andre ord ikke legge inn url-adressen direkte inne i tekst i bl.a foruminnlegg.

Etter at Dropbox har stengt sine åpne sider med mine bilder har jeg måtte laste de opp på forumet her og redigere innleggene mine. Noe som tar mye tid ...

Siden dette er noe som tydeligvis skjer fordi selskapene ønsker å tjene penger på tjenestene, så kunne det være fint om dere som er her kunne si litt om erfaringene med andre fildelingstjenester. Hva anbefales?

Siden jeg også legger inn samme bilder på flere forum, hadde det vært fint å ha en felles opplasting.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juli 2017 at 23:31
Jeg har aldri likt Dropbox, jeg synes alle disse fildelingstjenestene jeg har vært borti er noen krøkkete greier.
Det som kommer frem her nå bare styrker min tro på at det er best å ha 100% kontroll selv. Jeg bare går og venter på at det skal inntreffe en hendelse hvor millioner av brukere mister filene sine.
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juli 2017 at 00:16
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:


Jeg har aldri likt Dropbox, jeg synes alle disse fildelingstjenestene jeg har vært borti er noen krøkkete greier.
Det som kommer frem her nå bare styrker min tro på at det er best å ha 100% kontroll selv. Jeg bare går og venter på at det skal inntreffe en hendelse hvor millioner av brukere mister filene sine.

Kan bare si meg helt enig. Betal for en konto hos feks domeneshop.no og du har full kontroll. Eget domenenenavn, epost og webhotell. Start med feks minste webotellet og oppgrader om behovet er der. Du har kun en linkadresse å forholde deg til og bildet forblir der så lenge du betaler for domenet og er hotellet.
Terje V.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juli 2017 at 08:44
Jeg vil si at det til syvende og sist handler om hva man velger å prioritere. En av grunnene til at fildelingstjenester har blitt så store er jo fordi det er så enkelt å laste opp og dele filer og bilder med andre, og folk liker å ha det enkelt.

Med eget domene / webhotell, ev. et hjemmeområde hos ens ISP eller et NAS med skylagring, blir det straks litt mer krøkkete, og alt er ikke gjort med et klikk og et par sveip, men med en liten FTP-klient korrekt satt opp er det likevel ganske fort gjort å få bilder på nett. Man bør nok bruke litt tid på etterbehandling av bildene (redusere bildestørrelse o.l.) før man laster de opp, men man har alltid 100% kontroll og kan bruke samme bilde og samme link overalt på nettet hvor man ønsker å vise bildet. Med et webhotell har man i tillegg muligheten til å selv velge hvor bildene skal kunne vises, og med det enda bedre kontroll på hotlinking. Tyvkopiering av selve bildefila er en annen sak dog, men da er vi over på et helt annet tema.

Edit: Stokket om litt på ordene i begynnelsen av innlegget, det ble helt feil oppdaget jeg.


Edited by Svein_H - 03 juli 2017 at 18:08
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juli 2017 at 10:22
Jeg ser for øvrig at både Imgur, ImgBB og Flickr er nevnt som mulige alternativer til Photobucket. Jeg har ikke prøvd noen av de og kan følgelig verken anbefale eller fraråde de, men som tredjeparts fildelingstjenester står jo de fritt til å endre vilkårene akkurat som Photobucket har gjort.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juli 2017 at 18:17
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:


Jeg har aldri likt Dropbox, jeg synes alle disse fildelingstjenestene jeg har vært borti er noen krøkkete greier.
Vel, det blir åssen en ser det.

Bildene jeg ønsket å legge ut på nettet ble formatert (beskjæring, størrelse og lys/kontrast), og deretter lagt i en egen katalog på egen pc. Herfra ble de linket automatisk til Dropbox sin server. Inne på min konto hos Dropbox var det bare å høyreklikke på bildet, og kopiere url-adressen, og lime den inn i foruminnnlegg direkte (med img-tags rundt).

Jeg synes ikke at dette var særlig "krøkkete". Dessuten var det gratis innenfor et normalt lagringsbehov. Jeg hadde flere hundre bilder og hadde langt igjen til noen grense for å måtte betale.

Nå har jeg begynt å legge inn bilder for mine innlegg her på forumets egen opplastingstjeneste. (Fordi jeg ønsker at andre skal få ta del i det jeg ønsker å vise.) Men hvor lenge vil dette være gratis? Og hva med "å dele" bildene herfra med andre forumsider?
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juli 2017 at 18:31
Dette er bare spekulasjoner fra min side, men kan det hende vi er i ferd med å oppleve et lite skille mht datatrafikken, og at Photobucket bare er litt "føre var" og den første i en begynnende rekke av flere aktører?

Det har jo i lengre tid vært kamp om den stadig økende mengden datatrafikk, og det har dukket opp spørsmål om hvorvidt store aktører på markedet kan prioritere enkelte kunder fremfor andre ved å strupe båndbredden for de som ikke betaler ekstra for rask dataoverføring. Nettet er jo i utgangspunktet "allemannseie" siden ingen eier Internett, men de ulike fysiske komponentene er jo eid av mange forskjellige selskaper, og det er disse som overfører våre data.

For å ta en drøy sammenligning: I mobilsammenheng har man en begrenset mengde data inkludert i abonnementet, og må betale dyrt hvis man overskrider denne grensen. Hva om tredjeparts fildelingstjenester også måtte betale for all datatrafikk utover en grense, vil ikke de da se seg nødt til å begynne å ta betalt for dette..?

Som sagt, kun spekulasjoner fra min side.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juli 2017 at 07:11
Jeg synes også kan være greit å betale for tjenestene. Men selvfølgelig til en grei pris ut fra behovet. Slikt er det jo med det meste i dag. Jfr mobilabonnement.

Så til hvilke tilbydere som gir det jeg trenger:
- en enkel tjeneste som lett lar deg laste ned bilder til en server
- pris etter hvir mye man ønsker å lagre
- enkel måte å kopiere url-adressen inn i foruminnlegg
- stabil tilbyder (de som nevnt over har hatt mye nedetid og er ikke de mest kjente for oss her hjemme)
- ikke nødvendig å måtte betale for et eget domene med tilhørende epost-tjenester, osv
- jeg har forsøkt litt webdesign i jobbsammenheng, men det blir for mye i forhold til behovet her
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juli 2017 at 19:35
Har du sjekket om du har et eget hjemmeområde hos din ISP? Da kan du jo bruke det gratis, og med en FTP-klient er det fort gjort å laste opp filer og bilder som er tilgjengelige overalt med den samme linken. Ulempen er jo hvis du velger å bytte ISP, da dør alle de gamle linkene. Tror nok et eget domene er bedre i så måte, og det koster ikke stort.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juli 2017 at 22:37
Pris for eget domene med minste webhotell er hos www.domeneshop.no kr 240 pr år. Da har du 20 epostkonti , 1 Gb laringsplass, ingen etableringskostnad.

Ved hjelp av feks www.coreftp.com er det enkelt å legge ned bilder på serveren. Du har kun en linkadresse å legge som henvisning til bildet på diverse nettfora.

Har kjøpt tjenester hos domeneshop i mange år og er meget fornøyd. Tjenesten ligger i Norge og kommunikasjon forgår på norsk.

Terje V.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2017 at 17:05
Jeg bruker ProISP selv, har hatt de i mange år og er veldig fornøyd. Det rimeligste webhotellet deres koster 10,-/mnd (99,- i etablering) med 1GB diskplass og ubegrenset antall mailadresser. Domene kommer i tillegg da; fra 69,-/året (et .no-domene koster 109,-).

Jeg er klar over at hjemmesidene mine ser litt rare ut for øyeblikket, men det er fordi jeg installerte SSL-sertifikat (inkludert hos ProISP) i går, og fortsatt har et par bugs å rette opp.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.