MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Løse deler i et NMJ 69 sett
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Løse deler i et NMJ 69 sett

 Post Reply Post Reply
Author
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Løse deler i et NMJ 69 sett
    Posted: 21 mai 2017 at 14:30
Jag hadde satt in "en mengde" passasjerer, både sittende og stående i denne.  Dette gjorde jeg da jeg installerte lys i denne (Bytta printplater).  Etter en god stunds bruk kom det plutselig en knurre-lyd når settet gikk inn i en venstrekurve.  Det ble raskt slått fast at flere av passasjerene hadde forlatt sine plasser og samlet seg rundt drivverket.

Dagens undersøkelser viste at en av dem til og med hadde lagt seg under den fremre drivakselen.  Hvordan hun kom seg dit med amputerte ben, vites ikke!  Hun hindret i alle fall en fri bevegelse av kardan leddet når boggien svingte mot venstre.  Vedkommende ble tvunget ut ved hjelp av en tannpirker mot akterspeilet og et godt tak rundt hodet med en spiss pinsett, men ut kom 'a da til slutt!

Under denne operasjonen ble jeg var at ei lita svart selvklebende (?)skumgummi pute lå inne i samme området.  Kunne dette være en isolasjon for å hindre hjulflensene i å komme i kontakt med metallramma?   Den bakre boggien viser ikke tegn til noe slikt.  Så det er neppe derfra den kommer!  Eller?  Hvor hører den til?

Prøver å laste opp bilde men får bare feilmelding om opplasting.


Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2017 at 21:49
Takk for en spennende historie. feilmeldingen skyldes at det ligger en prøvelisens som er gått ut på komponenten til bildeopplasteren. Skal fikse dette nå
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mai 2017 at 18:28
I overkant nysgjerrig Preiser? :-) Uten bildet er det litt vanskelig å være bastant, men på nmj bm69 er det små svarte selvklebende remser rundt omkring. De brukes til å holde ledninger på plass/unna vinduer. Jeg antar det er en slik du har funnet.

StenR
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mai 2017 at 20:01
Jeg fant fler av dem på underlige steder så jeg får se hva ledninger som "henger og slenger".
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mai 2017 at 22:52
Noen av disse sorte "skumputene" brukes til å begrense lys-lekkasjer rundt lysdiodene på printkortet. De har ofte et eller flere hull som skal passe over lysdioden.
 
Hilsen Halvor
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.