MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Skinnefabrikat
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Skinnefabrikat

 Post Reply Post Reply
Author
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 241
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Skinnefabrikat
    Posted: 18 april 2017 at 22:29
Har noen gode grunner for å velge Piko, Peco, Roco,Tillig eller Weinert skinner til mj anlegg?
SOHo
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 april 2017 at 12:37
Der er det vel litt smak og behag.

Men Peco er jo mye brukt da.

Hvis du velger noen med spor underlag, så er Trix C-skinner og nå muligens Roco sin tilbake kommende Roco line skinne system relativt kurant, har jeg hørt.

Edited by Tåge - 19 april 2017 at 12:40
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 241
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 april 2017 at 21:33
Grunnen til at jeg spør er vel egentlig at jeg mener å ha lest et sted  at " FREMO miljøet advarer mot ROCO skinner". Kanskje det er noen som har erfaringer å dele mht. dette utsagnet og ev. andre erfaringer med skinner av flere fabrikanter.
SOHo
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 april 2017 at 22:36
Roco er blant annet code 83 mens Peco har code 75. Lavere skinneprofil på peco sine
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 april 2017 at 22:54
Har en blanding av Roco/Tillig Code 83 og Peco Code 75. Vil hevde at profilforskjellen er neglisjerbar. To/tre drag med fila så kan de brukes om hverandre. Peco er lett å få tak i, og med nødvendige ombygginger for DCC fungerer det veldig bra. Har bare gode erfaringer med Roco Line (og noe GeoLine) med tanke på kvalitet, men den ferdigballasten er litt mer utseendemessig så som så synes jeg. Bruker det fortsatt på mindre synlige partier og inne i tunneler. Vet mange snakker varmt om Tillig sitt system. Jeg har en del kurveveksler derfra, og de synes jeg er noe skikkelig #%&(), men det er kanskje like mye fenomenet kurveveksler som fabrikatet.
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 april 2017 at 23:15
Jeg har også hørt litt #%&(), om Tillig veksler, selve sporene er vel grei, (noen er vel også ferdig "rust" behandlet), men vekslene, nja.

Men noen kan jo mene det motsatte, så her er det også smak og behag som gjeller.
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 april 2017 at 08:14
Originally posted by Sven Ole Sven Ole wrote:

Grunnen til at jeg spør er vel egentlig at jeg mener å ha lest et sted  at " FREMO miljøet advarer mot ROCO skinner". Kanskje det er noen som har erfaringer å dele mht. dette utsagnet og ev. andre erfaringer med skinner av flere fabrikanter.
 
Det er vel ikke Roco skinnene som sådan som det "advares" mot, men vekslene. Skinnekrysset i Roco sine veksler er "modifisert" for å kunne takle aksler som har minimum avstand mellom baksiden av hjulene, med en bredere åpning mellom skinnene. Dvs. at aksler med Finescale eller RP25 hjul vil ha en tendens til å "falle nedi" åpningen i krysset. Og det er slike hjul som er spesifisert i FREMO-normene.
 
En annen ting er at mange veksler (ikke bare Roco) har en kurve som er krappere enn minimum tillatt radius på 1 meter.
 
Hilsen Halvor
 
Back to Top
tgreen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 29 november 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tgreen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 april 2017 at 11:48
Weinert har jo et flott skinne system da.

Men bakdelen her er jo at pensene er dyre og at de trenger mye plass. Men dægern å flotte de er å se på da. Men nå kommer de med noen nye penser som er på lengde med Peco sine Large radius penser.
Og det er Code 75 på skinneprofilen så det går veldig godt sammen med Peco Code 75 skinner og penser.

Men som sagt de er ikke billige disse og selv bruker jeg Weinert på mitt eget anlegg på de synlige delene på hovedstrekkene. På industri spor så bruker jeg modifiserte Peco veksler med de største radiene slik at de ser penere ut på de synlige delene. Ellers på parkeringsspor som ikke er synlige så bruker jeg ned til minste radius.
HO. Peco code 75. Tre og betong sviller. Mye norsk matriell, men noe utenlandsk.
Fan av lange malmtog på Ofotbanen
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 april 2017 at 17:07
Jeg har flere veksler fra Tillig og må si at de er mye, mye penere en Peco sine. Peco er bra altså, men selv Lima hadde penere veksler på 70-tallet. 
Et problem jeg har vært bort i ved Tillig er kortslutning i kurvevekeselene. Det viste seg at noen hjul kortsluttet i tunga da det blir veldig trangt mellom tung og stokkskinne. Det kan løses ved å ikke gi strøm til den skinnen i tunga som det ikke kjøres over. Så det blir noen ekstra ledninger.

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.