MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Peco veksler
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Peco veksler

 Post Reply Post Reply
Author
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Peco veksler
    Posted: 03 april 2017 at 18:01
Peco code 75. Skal en Y veksel kobles på en annen måte for DCC enn en vanlig høyre eller venstre veksel.
Har koblet for DCC en del høyre/venstre veksel som fungerer fint. Får ikke strøm i frog når lok skal ut høyre. Ut venstre går fint. Noen tips. Har gått gjennom alle koblinger på nytt og finner ingen "dårlige" kontakter. Det er electrofrog


Edited by mikki - 03 april 2017 at 18:03
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2017 at 20:28
Elektrisk sett er en Y-veksel lik en venstre - eller høyre-veksel, så den skal ikke være annerledes koplet.
Eller er det en tre-veis veksel du mener? Den er mer kompleks...Confused
 
Hilsen Halvor
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2017 at 05:50
Det er en vanlig Y veksel.
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2017 at 07:45
Det kan virke som frog ikke får strøm. Er der noen måte jeg kan sjekke dette på. Om der er brudd noen steder eller lignende. Mener at jeg har forsøkt alle mulige og umulige måter å koble dette på uten hell. Begynner etter hvert å lure på om der er feil i veksler. Det kan vel tenkes at der kommer en produksjonsfeil en gang i blant. Kan jeg sjekke/måle dette på noe vis. Har et multimeter (den billige typen), men er lite oppdatert på bruk av dette.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2017 at 08:28
Sørg for at ledningen fra hjertestykket ikke er koblet til noe. 
Sett multimeteret til å måle motstand. Sjekk at mulitmetert virker som det skal ved å sette de to målepinnene mot hverandre. Da skal det vise 0 ohm.
Sett den ene målepinnen fra multimeteret på hjertestykket. 
Sett den andre målepinnen først på den ene skinnen. Da skal den vise svært høy ohm eller ikke vise noe i det hele tatt.
Flytt målepinnen over til den andre skinnen. Da skal multimeteret vise det samme.
Hvis multimeteret viser 0 ohm (eller svært lite) er det kontakt mellom hjertestykket og den skinnen, og da er ikke hjertestykket isolert fra den skinnen. 
Svein S
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2017 at 08:38
Multimeter viser 0 begge steder, så det tyder jo på at der ikke er noe feil i veksel?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2017 at 09:18
Merkelig. 0 ohm betyr fullstendig kortslutning. Hvis du har 0 ohm mellom skinne 1 og hjertestykke, og mellom hjertestykke og skinne 2, betyr det at alt henger sammen elektrisk, og det skal det slett ikke.
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2017 at 09:35
Er du sikker på at du måler motstand, og ikke spenning, f.eks.? 
Svein S
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2017 at 12:15
Det er godt mulig jeg gjør dette feil. Vedlegger en skisse om hvordan jeg ser dette.
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2017 at 12:21


Edited by mikki - 04 april 2017 at 12:23
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2017 at 13:17
Kan man hente strøm til frog fra annet sted enn vekselmotoren (Tortoise)?
Beklager omfanget av min skisse.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2017 at 13:46
Siden vekselen er en electrofrog skal du faktisk IKKE polarisere hjertestykket i det hele tatt, men å bruke electrofrog på DCC skaper noen nye problemer siden man i DCC mater skinnene kontinuerlig med strøm. Da må hjertestykket isoleres mot de to innkommende skinnene.

Se denne artikkelen her for hvordan electrofrog-veksler skal håndteres: http://www.dccwiki.com/PECO_Electrofrog
Svein S
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2017 at 14:02
Mener det er akkurat slik jeg har gjort det. Har også 4 andre Peco vekslere som er electrofrog og koblet opp på samme måte. Disse fungerer helt fint, så hvorfor skal ikke også denne Y veksel gjøre det samme?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2017 at 14:24
Nei, da er det ikke så godt i si sånn utenfra uten å få mer nærkontakt med selve vekselen. Du har ikke noen som er dyktige på dette i din nærhet som du kan ta med vekselen til da?
Svein S
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2017 at 14:36
Har dessverre ikke det. Ikke som jeg vet om. Tenkte jeg skulle prøve med en annen veksel for å se om det gir et annet resultat. Takk for hjelpen så langt.
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2017 at 19:43
Bare til info:
Nå tok jeg arbeidet med å skifte til en vanlig veksel høyre. Da funker det hele helt flott. Så lenge Y veksel skal løses på samme måte så forstår ikke jeg hva som er feil. Tenkte jeg skulle prøve å lodde av alle koblinger for å lodde på nytt, for å se om det kan hjelpe.
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2017 at 20:35
Peco Electrofrog og DCC er nok en av de mest omdiskuterte og mytebelagte områdene innen MJ-hobbyen.  Det som blir presentert som absolutte sannheter på diverse nettsteder er som oftest personlige meninger, eller direkte feil.

Den enkleste måten å gjøre dette på, er å beholde fjæren i vekselen, og kun isolere skinnestrengene ut av hjertestykket.  Mange har kjørt med dette i 10 - 20 år uten problemer.  Dette fungerer nok best med lange veksler - da dette reduserer sjangsen for kortslutning.

Min erfaring er at hvis du fjerner fjæren - får man ofte problemer med dårlig kontakt, slik at en fulstendig ombygging av strømmatingen er nødvendig.

Min teori - som jeg tester ut i praksis nå, er minimal ombygning av vekselen, men bruker servoer med to microbrytere som først kobler til strømmen når vi er  på slutten av omleggings sekvensen - slik at kortsluting kan ungåes under omlegging. (med kun en microbyter må bevegelsen synkroniseres nøyaktig for å unngå kortslutning under omlegging)

Alternativ til mikrobrytere  er f.eks. Frog Juicer http://www.dccwiki.com/Frog_Juicer
som fungerer bra på de fleste DCC sentralene.

Teksten over løser imidlertid ikke ditt fundamentale problem med 0 ohm mot begge skinnestrengene.  Hvis du har dette, skal det også være 0 ohm hvis du måler mellom skinnestrengene.  Jeg anbefaler deg å ta dette stegvis.  Start med en veksel som ikke er koblet mot andre skinner, og mål motstander, mellom de forskellige skinnebitene i vekselen, slik at du får en god forståelse av hvordan måleinstrumentet fungerer.  Deretter kan du koble til DCC sentralen til den fortsatt løse vekselen (kobles til i inngangen av vekselen, og mål spenning forskjellige steder på vekselen, også når den bytter funksjon.  Når du forstår den fullt ut kan du evt. modifisere den - før du monterer den på anlegget.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.