MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Digitalisering av El 8
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Digitalisering av El 8

 Post Reply Post Reply
Author
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Digitalisering av El 8
    Posted: 23 mars 2017 at 22:51
Jeg har i mange år hatt en Superline El 8 stående i vitrineskapet. I dag tok jeg den frem med tanke på å digitalisere den for å ta en prøvekjøring på klubbanlegget til DMJK. Fra understellet går det en kontakt med 3 pinner til et lite printkort med noen komponenter for å regulere lys til glødepærene. Den ene ledningen er til pantografen, og de to andre fra hvert strømopptak beregnet på belysningen.

Digitaliseringen i seg selv gikk temmelig bra, men jeg droppet å se mer på lyset.

Er det noen som har erfaring med dette loket? Hvordan skal man koble lyset? I og med at det bare er to ledninger til lampene, regner jeg med at det er en spenningsregulator som reduserer ned til 1,5 V og noen dioder som sperrer for at pærene i den ene kjøreretningen slukkes når loket skifter retning. Digitalt er det jo blå som er nullpunkt og hvit og gul som gir strøm for hver retning.

Hvordan skal man koble seg inn på printkortet?

Så oppdaget jeg noe da jeg prøvekjørte loket: Løpeakselene sporer av i veksler. Fikk tips om å fjære opp disse slik at hjulene trykker godt ned på skinnegangen. Noen som har tips til hvordan dette kan ghøres?

Så et siste spørsmål: Hvilken ESU-lyd vil passe best til denne loktypen?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
SveinF View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 november 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 126
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2017 at 09:21
NMJ sin service mann har en god "metode" både på lysføring og løpeaksel mod
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2017 at 09:37
En virkelig flott modell men med svakheter i drift. Den skalariktige modellen får problemer med løpehjulføringen og ikke bare pga lavt trykk mot sporet. Avstanden fra løpeakselen til opphengingspunktet vil på sporradier mange av oss har, spesielt i vekselgater gi så store utslag at løpehjulet får kraftig "overstyring" mot sporet. Prisen for absolutt skalatrohet blir desverre stor avsporingsrisiko. På dette loket har manglende kompromiss i konstruksjon skapte en vesentlig mangel. Min åtter ble ombygget som omtalt over. Resultatet ble at jeg halverte avsporingene men ikke mer. Jeg mener fortsatt det er en flott modell men tapte gleden ved å kjøre den.

mvh
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2017 at 11:15
Rent generelt om digitalisering av NMJ Superline:
 
De fleste NMJ Superline-lok har 1,5V pærer. Slike ønsker man gjerne å beholde og ikke skifte ut med LED. Da er utfordringen å lage en 1,5V stabilisert strømforsyning. Da de fleste Superline (i flg. NMJ) kjøres analogt, vil derfor seriemotstander til pærene gi en belysning som varierer med kjørehastighet. Man har derfor fra fabrikk satt inn slike spenningsregulerende kretser. - Ellers vil en seriemotstand på 1,5V-lamper drevet av 12-16V kreve at det meste av effekten blir "kokt bort" i seriemotstanden.
Mange NMJ-Superline har også en seriekoblet kjede av dioder som "forhøyer" startspenningen til motoren til etter lysene er tent. Denne må også kobles ut ved digitalisering.
Det har vært ulik praksis med hvor mange spenningsregulatorer det er i Superline og koblingen av disse.  Mange lok har for dårlig kjøling av slike spenningsregulatorer, slik at lysene slår seg av-og-på under kjøringen( når temperaturen stiger og synker for å beskytte spenningsregulatoren).
Derfor må faktisk all elektronikk som er originalt i en Superline-modell skrotes og ny lages når den digitaliseres. Dette kan være til dels omfattende. Man kan få ferdige dekodere fra Zimo beregnet for 1,5V-lamper som gjør jobben noe enklere (innbygget spenningsregulator) men ingen lyddekodere.
 
Jeg bruker mest en 1W spenningsregulator av typen LM317 når jeg digitaliserer Superline. - Har modellen innvendig lys, bruker jeg å bytte ut pærene med varmhvite lysdioder og sette inn en ekstra 3V spenningsregulator til de innvendige lysene. En vogn eller motorvogn kan ellers fort trekke > det som en dekoder kan klare på Aux.-utgangen (250 - 300mA) er "normalt". Dette senkes til rundt 50mA med dioder.
 
På El 8 er etter det jeg kan huske, en "felles" LM317, likeretterbro og 2 transistorer som tenner lysene i hver ende? Da må man modifisere printkortet og skille ut styringen av denne transistoren fra "skinnen/polariteten" til dekoderen. Dette kan være komplisert om  man ikke har peiling på elektronikk. Så vidt jeg husker, er alle lysene i ene enden koblet sammen? Det gjør at man får en 3-punktbelysning i hver ende og ikke individuell styring av topplykt og markeringslys. - Når man først digitaliserer, synes jeg dette er noe av vitsen med full lysstyring. Derfor kan man bygge dette loket ytterligere om, slik at man beholder spenningsregulatoren. Da likeretterbroen i dette loket har samme spenningsfall som likeretterbroen i dekoderen, kan man faktisk relativt enkelt få 4 lysfunksjoner - etter det jeg husker?
 
Har digitalisert > 50 Superline så dette er med forbehold.


Edited by Kjell H. - 24 mars 2017 at 15:35
Back to Top
SveinF View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 november 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 126
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2017 at 14:36
Min 8'er har 1.5V Zimo dekoder uten lyd.
Løpehjul er strammet opp så de er fastere og det er montert en ny fjær for å holde bedre på retningen 


Edited by SveinF - 24 mars 2017 at 14:36
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2017 at 22:08
Jeg mistenkte at måtte bytte det meste av elektronikken. Kanskje det er best å bytte ut løpehjulene med noen med større flenser?


Edited by Pelle - 25 mars 2017 at 19:58
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mars 2017 at 03:39
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Det har vært ulik praksis med hvor mange spenningsregulatorer det er i Superline og koblingen av disse.  Mange lok har for dårlig kjøling av slike spenningsregulatorer, [...]
Om kjøling eller for stor strøm fra funksjonsutgangene er et problem, kan en vurdere å bruke en dekoder med mulighet for finjustering av lysstyrke (Helligkeit/brightness). Man stiller da lysstyrken slik at gjennomsnittlig spenning over hver lampe blir maks. 1,5 V. Da multimetre kan ha problemer med å måle pulsspenninger, er det bedre å regne seg frem til ønsket verdi, evt. starte lavt og øke forsiktig.

Det kan i så fall være en fordel å bruke en dekoder der intensiteten kan stilles i 255 nivåer. Flere Lenz-dekodere, bl.a. Standard+ og Silver+, klarer det. Enkelte dekodere, bl.a. LokPilot Standard, har bare 15 nivåer, og i så fall er det bare det laveste som er brukbart med én lampe. (1/15 av full spenning er ikke så langt unna 1,5 V). LokPilot v4.0 tror jeg har 31 nivåer, også det litt knapt.

Det er selvsagt en risiko forbundet med dette, i tilfelle en programmerer feil eller dekoderen skulle gjøre noen sprell. En bør absolutt teste dette først med dekoderen i et lok med normale lamper eller LEDs. For de nevnte Lenz-dekoderne må man passe på at CV 57 er 0, dvs. funksjonstaster for dimming deaktivert, ellers vil lampene få full spenning når man ikke aktivt har valgt dimming via en funksjonstast.

Siden markeringslysene pleier å være tent i begge ender, kobles lampene for disse i serie. Topplyskasterne får hver sin retningsstyrte utgang. Det skulle da holde med tre funksjonsutganger til lysene. På lokmodeller uten røde baklys foretrekker jeg da å programmere funksjonsmappingen slik at tast F0/lys aktiverer både markeringslys og retningsbestemt topplanterne, mens F1 kun aktiverer markeringslys.

Jeg må presisere at dette kun er basert på min erfaring med elektronikk og eksperimentering med de nevnte dekoderne; jeg har ingen erfaring med Superline-modeller.


Edited by TorsteinS - 28 mars 2017 at 17:29
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mars 2017 at 12:43
Slike små 1,5V-lamper som brukes i Superlineutgaver tåler dårlig overspenning. Da glødetråden er ytterst tynn og massen er liten, skal det ikke være en langvarig puls for å sette ned levetiden betraktelig på slike pærer. Derfor bruker jeg å begrense spenningen til 1,5V max. via en spenningsregulator.
Stoler ikke helt på dekoderene mht. pulset strøm - selv om effekten skulle være lik. Min erfaring er at med pulset strøm reduseres levetiden på pærene.
 
Det "hjalp på husken" med å se bilde av printkortet!
Mht. El 8 så begynner det å demre for meg at jeg også måtte bytte LM317? Dette var fordi originalløsningen ga noe forhøyet spenning enn 1,5V. LM317 skulle normalt gi ut 1,25V og den jeg fant i El8 ga 1,5V, så jeg mener at den hadde "fått seg en trøkk". Jeg målte at selv uten motstandsnettverk, så ga LM317 i disse modeller 1,5V og motstandsnettverket øker denne til 2V noe som er kritisk. Jeg byttet LM317 da jeg hadde noen identiske liggende og endret motstandsnettverket til 220R og 1100R for å få eksakt spenning.
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mars 2017 at 18:02
"Kanskje det er best å bytte ut løpehjulene med noen med større flenser? "
 
Det er ikke selve løpehjulet som er problemet, så bytte ut de med nye med større flenser hjelper egentlig ikke så mye. Thor Augbo fant ut at Weinert leverer hjul med riktig dimensjon og riktigere dreid flens og løpebane - disse gikk bedre i sporet med redusert avsporingsrisiko, men med like små flenser.
 
Neste eventuelle trekk er å forlenge armen på løpehjulsboggien så den ikke tvinger løpehjulet til å "tverre" i sporet. Et forsøk i fjor løste noe av problemet, men eliminerte ikke problemet.
 
Løsningen ligger i å få et press på boggien og dermed løpehjulet ned mot skinnene, samtidig som motstanden øker når boggien pendler til en side dvs at boggien søker å komme tilbake til posisjon rett frem.  Etter flere løsninger med forskjellige fjærer og styretråder var løsningen meget enkel: en tynn pianotråd loddes fast på boggien og bøyes så den står ca 30 grader oppover mot bunnplata. Før tråden treffer bunnplata bøyes den bakover og føres inn i et hull i festetappen i understellet for hele løpeboggien. Det hele er selvfølgelig lettere å vise enn forklare.........   
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.