MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Sporplan H0
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Sporplan H0

 Post Reply Post Reply
Author
4matic View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 januar 2017
Location: Norway
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 4matic Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sporplan H0
    Posted: 13 mars 2017 at 18:39
Hei alle sammen.

Har nå endelig bestemt meg for hvor stor plass jeg har til rådighet til modelljernbanen. 

Så kommer neste utfordring. Hvordan skal dette til slutt se ut....har googlet ganske mye og sett utallige sporplaner......

Legger ved et bilde av hvordan "fundamentet" ser ut......



Her er et bilde av en sporplan, laget i Railmodeller Pro........

Kunne tenkt meg at noen andre kom med forslag......Rommet er på 250 *250. 


Edited by 4matic - 13 mars 2017 at 18:43
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2017 at 20:04
JEg ser ingen sporplan.
Svein S
Back to Top
4matic View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 januar 2017
Location: Norway
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 4matic Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mars 2017 at 09:42
Kanskje ikke så rart, når man laster opp feil bilde.
Nå er jo bare dette en runde.....kunne tenkt meg en stasjon, og også muligheten til å kjøre 2 tog samtidig.....et alternativ da er vel å "kjøre" i høyden?

Bjørn



Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mars 2017 at 10:06
Men tegningen er jo så liten at det er ikke lett å se noe.

Men av det lille jeg ser, så virker det som om dette er et anlegg på en bordplate som man går rundt? Eller det oransje selve rommet, kanskje?
Svein S
Back to Top
Magne View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 81
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Magne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mars 2017 at 10:23
Bildet som er lastet opp er ganske lite, så det er vanskelig å se, men jeg prøver meg med noen refleksjoner.

Ut fra bilde og skisse forstår jeg at det beige/gule/oransje er en skisse over plata/bordet som er avbildet på bildet av rommet. Rommet beskriver du som kvadratisk på 2,5*2,5m. 

Rent praktisk tror jeg det blir krevende å bygge på et anlegg hvis du må strekke deg mer enn 100 cm innover fra der du kan stå. Det ene er at det blir vanskelig å rekke fram, noe annet er at det er slitsomt å jobbe med noe så langt fra kroppen. Hva som er maksimal avstand er selvsagt individuelt. Den banen du skisserer virker derfor vanskelig å bygge i praksis. En mulig løsning er å lage et hull i plata som gir deg tilgang.

En annen løsning er bygge langs veggen. F.eks 50/60 cm bredt og kanskje i to høyder. Du kan la banen gå rett forbi døra, enten med en enkel vippebro, eller at du må krabbe under. Alternativt kan du ha vending på hver ende, evt helikser.

Når det gjelder stasjoner, industri og annet så er jo alt mulig, men spørsmålet blir jo hva du vil ha?

Magne
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mars 2017 at 10:54
Generelt: 
Den ytre fasongen på MJ-anlegg kan deles i to motsatte ytterligheter: 1) Anlegg man går rundt. 2) Anlegg man går inni. Så finnes det kombinasjoner av disse og mellomvarianter. En ganske vanlig mellomvariant er anlegg som bygges langs én vegg.

Minst like avgjørende for hvordan lage et MJ-anlegg er spor/bane-strukturen: A) Rundbane,  B) Punkt til punkt-bane.

Mange tror at man bygge rundbane. Det er feil. Det er svært få virkelige jernbaner der trafikken går som en rundbane. Den frakter folk og varer fra ett sted til et annet. Man kan bygge rundbane, men trenger det slett ikke.
Når er det lurt med rundbane? Hvis du liker å se tog kjøre og kjøre, og gjerne uten å måtte gjøre så mye selv for å få det til, kan rundbane være ok. Ellers ikke.

En rundbane krever plass nok til å kunne få til en 180 graders kurve minst to steder. Det stiller igjen krav til kurveradius. Små kurveradier er unaturlig ("trikkespor") og er krevende for det rullende materiellet.
En rundbane som et anlegg man går rundt er dobbelt vanskelig fordi det gjør at anleggsbredden der 180-graderskurvene ligger blir minst 2 x radien + ca 10 cm i H0. Det å nå inn til anleggets innerste deler blir fort trøblete, evt. det krever små radier, som altså egentlig er uønsket.

Skal et anlegg man går rundt virke troverdig som en modell av virkeligheten, må man gjøre noen grep som skjuler selve rundbanen. En vanlig måte er å sette opp en dobbeltsidig bakgrunn omtrent midt på slik at man bare selv halve banen på en gang. Det skaper illusjon av avstand. Et anlegg man går inni får denne effekten automatisk.

Med tanke på realisme på alle plan (kurveradier, avstandsopplevelse) og anleggets tilgjengelighet, er en bane man går inni og som går mellom to (eller flere) punkter å foretrekke.

Svein S
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mars 2017 at 13:57
Bildet er faktisk ganske stort men vises bare veldig smått. Her samme bilde i faktisk størrelse.


Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.