MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lage Sporplan i Anyrail, HO marklin M
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lage Sporplan i Anyrail, HO marklin M

 Post Reply Post Reply
Author
Oistein View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 19 februar 2017
Location: Norge
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oistein Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lage Sporplan i Anyrail, HO marklin M
    Posted: 21 februar 2017 at 00:23
Hei, jeg sliter med å avslutte og tilpass banen så skinnene "snapper" perfekt sammen. Har prøvd å bytte ut diverse skinner her og der, men får det liksom ikke helt til å passe. Lurer derfor på om det er en guide/tips og triks på hvordan man lager en sporplan og hvilke skinner som skal/kan brukes sammen. Skinnene er av type H0 Marklin M. 
Banen som er tegnet opp under er allerede koblet sammen på et bord og ser ikke så galt ut i virkeligheten. Men ønsker å få det helt riktig av flere årsaker. Blant annet at jeg på sikt ønsker å finne et program som kan importere Anyrail filen for så å simulere flere tog og eventuelt signaler på de forskjellige sløyfene. (Hvis et slikt program finnes) 
Håper noen har noen tips og triks og kan hjelpe en nybegynner. :)

Anyrail filen: https://www.dropbox.com/s/73pvsj45u7cgdik/Sporplan_anyrail.any?dl=0 
      
Mvh. Øistein


Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2017 at 13:53
Jeg har ingen erfaring med det tegneprogrammet (tegner med egenproduserte 'skinnebiter' i Autocad ...), men egen erfaring med Mä C-skinner er at (også) de er ganske "fleksible".

Jeg foretrekker å tegne 'fritt', dvs uten å ta utgangspunkt i en sirkel, oval eller annen symetrisk figur. Om layout'n har en viss størrelse, fx innenfor den 'klassiske' 1,2 x 2,4 m, vil det ikke være noe problem å innjustere en cm her og der. Uten at det vil ha negativ innvirkning på skinneføringen.
Verken funksjonelt eller visuelt ...
Bjørn Egil
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2017 at 21:26
Hei,

Har du sett i Anyrail, settings og endret Distance og Angle ?

Back to Top
Oistein View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 19 februar 2017
Location: Norge
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oistein Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2017 at 21:54
Aha.. takker! Det var en nyttig funksjon.
Back to Top
Oistein View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 19 februar 2017
Location: Norge
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oistein Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2017 at 21:58
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Jeg har ingen erfaring med det tegneprogrammet (tegner med egenproduserte 'skinnebiter' i Autocad ...), men egen erfaring med Mä C-skinner er at (også) de er ganske "fleksible".

Jeg foretrekker å tegne 'fritt', dvs uten å ta utgangspunkt i en sirkel, oval eller annen symetrisk figur. Om layout'n har en viss størrelse, fx innenfor den 'klassiske' 1,2 x 2,4 m, vil det ikke være noe problem å innjustere en cm her og der. Uten at det vil ha negativ innvirkning på skinneføringen.
Verken funksjonelt eller visuelt ...

Det er som du sier ingen problem i virkeligheten. Banen som er tegnet opp er allerede satt sammen på plate, å det gikk helt fint. Men man blir litt pettimeter når man først begynner med et program som anyrail. Tongue 
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2017 at 16:11
Det gjelder nok med de fleste DAk-program ...
Bjørn Egil
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.