MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hjul Lima
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hjul Lima

 Post Reply Post Reply
Author
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hjul Lima
    Posted: 10 februar 2017 at 11:08
Har noen brukte Lima G-vogner som jeg gjerne vill ha skiftet hjul på DC. Gjerne med lavere "Flenser" (vet ikke om det heter det), men jeg er overbevis om at dere vet hva jeg mener. Føler der er en jungel der ute, og er usikker på hva og hvor jeg finner dette. Vil gjerne ha metallhjul og ser at en del av de norske nettbutikker har hjul. Noen tips i denne sammenhengen slik at jeg ikke kjøper katta i sekken.
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2017 at 11:14
Begynn med å måle aksellengde (spiss til spiss) og hjuldiameter.
Finner du hjul som harmonerer med disse målene er du på rimelig trygg grunn.
Jeg tror nemlig ikke du får kjøpt DC-hjul med pizzakutteflenser lengre.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2017 at 11:37
Jeg har skiftet ut alle hjul på mine Lima (B5) med RP25-hjul i metall fra benno002 på eBay. Han sender til Norge. Hjulene kommer i pakker 10 - 34 hjul/pakke. Disse hjulene fungerer utmerket.

Det ser ut til at "alle" Lima-aksler er 24,4 mm lange, det er likevel betryggende å sjekke lengde på akslene du vil ha byttet ut som Dag Cato tipser om.




Edited by Lars Gjertsen - 10 februar 2017 at 11:40
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2017 at 12:20
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Begynn med å måle aksellengde (spiss til spiss) og hjuldiameter.
Finner du hjul som harmonerer med disse målene er du på rimelig trygg grunn.
Jeg tror nemlig ikke du får kjøpt DC-hjul med pizzakutteflenser lengre.
Flott. Det var pizzakutteren jeg var mest redd for.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2017 at 13:11
Jeg anbefaler Modellbahnmarkt. Har mye utvalg i rimelig RP25. Sotede hjul, som isolerte hjul på ene eller begge sider.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2017 at 13:50
I motsetning til MJFs styreleder vil jeg heller anbefale deg å først ta kontakt med en norsk forhandler. Der kan du få hjelp på morsmålet.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2017 at 15:14
Om vognene allerede har metallhjul og problemet er for høye flenser, kan man prøve å dreie dem ned før man evt. kjøper nye. Man trenger ikke noen dreiebenk; det holder med en fil og en elektrisk drill som spennes fast. Det isolerte hjulet skyves et godt stykke inn på akselen før akselen spennes fast i drillen. Hjulene er som regel av messing e.l., så det går relativt raskt å komme ned på en passende høyde. Ikke legg for stor kraft på filen, så ikke det isolerte hjulet bremses så mye at det løsner fra akselen. Deretter runder man forsiktig av kantene på flensene.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.