MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Anbefalt smørefett for girkasser o.l.?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Anbefalt smørefett for girkasser o.l.?

 Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Anbefalt smørefett for girkasser o.l.?
    Posted: 06 februar 2017 at 10:25
Jeg har et par ulike smøreoljer (Peco og Märklin), men ikke noe fett for girkasser o.l., og lurer da på hva som er anbefalt av alle de ulike slagene som finnes. Er f.eks Roco 10905 et greit valg, eller bør jeg gå for noe annet, ev. hva? Jeg leser også at det finnes både teflonfett og grafittfett, men disse har kanskje andre bruksområder enn det jeg er ute etter?

Dette gjelder da lok i H0/H0e, hvis det har noen betydning.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2017 at 10:38
Det som kanskje er viktigst, er hvordan fettet er mht. langtidsstabilitet? Mange fett-typer endrer konsistens med årene. Derfor har jeg funnet at fett som har samme konsistens år- etter- år er å foretrekke. Det er rimelig lite belastede gear i en MJ-gearkasse. Derfor er langtidskonsistens viktig.
Jeg har de siste årene brukt Molicote. Den har vist seg å ikke tørke ut på 10-20 år.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2017 at 12:39
Hei, Kjell. Det finnes mange ulike typer av Molicote / Molykote, hvilken er det du sikter til?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2017 at 17:50
Ja, det var det...?
 
Jeg har brukt forskjellige typer Molykote. En type er silicone kulelagerfett som heter 44. En annen type er en mørkere grease som antakeligvis inneholder molybden? Den har jeg en liten boks av som jeg sikkert har hatt i 30 år - og som etiketten for lengst borte på.
- Litt avhengig i hva jeg har for hånden om hva jeg bruker...
 
Ellers har jeg spesiell innkjøringsgrease fra Molykote som jeg mener heter G+ ??
Den er fin til livesteam-byggesett for å få nye lager (og event. tannhjul) innkjørt.
 
- Tror ikke det er så kritisk - bare den ikke stivner etter noen år?
 
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2017 at 18:09
OK, så da kan jeg bruke hva som helst egentlig :-)
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2017 at 18:21
Ja, så lenge det ikke tørker ut og er langtidsstablilt i luft.
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2017 at 20:22
Sjekk at det er kompatibelt med plast, mange plastkomponenter i modellene idag.
På diverse forum på andre siden (US) er temaet diskutert flere steder. Der er det mange som bruker Woodland sin gear lube, LaBelle sine produkter, Nano-Oil.
Det er flere som bruker feks Mobil 1 Synthetic ATF olje for autmatgir (tynn film som henger godt). Står i dataarket at den er kompatibel med alle "sealing materials". vet ikke om plast inngår der
Terje
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2017 at 11:40
Kompatibilitet med den plasten man har i gearkassen/drevene ser man dessverre ikke før det er gått år-og-dag.
Grease er hydrokarboner, noen ganger trekkes mykgjøreren i plasten ut og den krymper/sprekker. andre ganger kan man få motsatt effekt - at plasten sveller ut. Oftest er plast ikke berørt.
Så lenge man ikke vet bestanddelene i hverken plast eller smøremiddel, er det ikke lett å finne ut hva man skal gjøre? - Oftest må man bare "ta en sjanse" på at det går bra?
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2017 at 12:43
Men bør ikke produsenten av modellen/tannhjulene kunne si noe om egnede smøremidler?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2017 at 13:57
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Men bør ikke produsenten av modellen/tannhjulene kunne si noe om egnede smøremidler?
Jeg tror de gjerne vil selge "egne" smøremidler til "gullpris" som de kjøper fra andre?
- Har en mistanke at dette ikke er noe spesielt - og er i bunn og grunn standardprodukter fra større oljeselskap. Man betaler for fabrikkmerke og hendig forpakning.
- Hadde vært merkelig om Märklin har en annen grease enn Roco og dette skiller seg fra andre produsenter av MJ-utstyr?
 
Et fåtall produsenter (som ikke har sitt eget smøremiddel) spesifiserer et standardprodukt (ASTM/SAE/ISO-betegnelse) fra oljeindustrien som alle produsenter har eller lager.
Disse kan sikkert brukes universelt
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2017 at 14:32
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Men bør ikke produsenten av modellen/tannhjulene kunne si noe om egnede smøremidler?

Jeg tror de gjerne vil selge "egne" smøremidler til "gullpris" som de kjøper fra andre?
- Har en mistanke at dette ikke er noe spesielt - og er i bunn og grunn standardprodukter fra større oljeselskap. Man betaler for fabrikkmerke og hendig forpakning.
- Hadde vært merkelig om Märklin har en annen grease enn Roco og dette skiller seg fra andre produsenter av MJ-utstyr?
 
Et fåtall produsenter (som ikke har sitt eget smøremiddel) spesifiserer et standardprodukt (ASTM/SAE/ISO-betegnelse) fra oljeindustrien som alle produsenter har eller lager.
Disse kan sikkert brukes universelt


De kan vel ikke selge smøremidler uten innholdsbeskrivelse/datablad?
Slike burde gi en god pekepinn på hva som kan brukes til erstatning for produsentenes egene smøremidler.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2017 at 19:16
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Men bør ikke produsenten av modellen/tannhjulene kunne si noe om egnede smøremidler?
Jeg tror de gjerne vil selge "egne" smøremidler til "gullpris" som de kjøper fra andre?
- Har en mistanke at dette ikke er noe spesielt - og er i bunn og grunn standardprodukter fra større oljeselskap. Man betaler for fabrikkmerke og hendig forpakning.
- Hadde vært merkelig om Märklin har en annen grease enn Roco og dette skiller seg fra andre produsenter av MJ-utstyr?
 
Et fåtall produsenter (som ikke har sitt eget smøremiddel) spesifiserer et standardprodukt (ASTM/SAE/ISO-betegnelse) fra oljeindustrien som alle produsenter har eller lager.
Disse kan sikkert brukes universelt

Håvard stiller her spørsmålet som jeg hadde i bakhodet da jeg startet denne tråden, og Kjell kommer da med det klassiske motargumentet. Det var for min del et Roco-lok som trengte den aktuelle smøringen, og derfor nevnte jeg også Roco-artikkelnr i åpningsinnlegget mitt, men i et fåfengt håp om at denne tråden kunne være til hjelp for MJ-ere med andre fabrikanter prøvde jeg å hinte meg til litt mer generelle svar, uten da tydeligvis å lykkes. Det er litt slik "damned if you do, and damned if you don't"-opplegg (beklager, kommer ikke på noe passende norsk uttrykk i farta)...
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2017 at 21:12
Vet ikke hvordan det er med dere, men jeg har i de senere år brukt mer energi på å fjerne overflødig fett/olje fra oversmurte nyinnkjøpte kinamodeller, enn å smøre med nytt. Har et par tuber av ovennevnte 10905 som ikke jeg klarer å få brukt opp på noen år enda. Mulig dette fettet er dyrt per gram, men er ikke sikker på at du egentlig sparer så mye om du må kjøpe 100vis av gram av en eller annen guffe. I alle fall ikke om du kjører H0 og ikke kjører så voldsomt mye. Sammenlignet med det meste andre som går til denne hobbyen, så er vel smørefett noe av det rimeligere... for å si det veldig pent... 

Ellers fra en tid i bilindustrien mener jeg det hette seg at MoS2 var egnet for tannhjul av plastmateriale (typ vindusheiser/spjeldservoer osv.), så forslagene om en eller annen Molykote virker rimelig. Men som sagt, med mitt beskjedne forbruk har jeg ikke orket å engasjere så mange hjerneceller for å finne noe egnet med lavere kilospris enn Roco10905. Forhåpentligvis er det den lokale MJ-pusheren som tar avansen og ikke Roco... 

StenR 
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2017 at 22:05
De eneste girboksene jeg trenger å smøre er fra North West Short Line, og de anbefaler Labelle sine oljer.
Sitat fra datablad til snekkedrevene jeg bruker:

"YOU MUST USE A GEAR OIL for adequate lubrication of gear teeth working surfaces. Light oils, while suitable for wormshaft bearings, etc., will not remain on the working surfaces of gear teeth and therefore cannot provide adequate lubrication. We use LaBelle #102 gear oil with good success and there are other suitable oils available. LaBelle #101, 107 and 108 are NOT suitable for this application (gear working surface lubrication), but are suitable for other lubrication such as shafts , axles, etc."

Sannsynligvis er literprisen grusomt høy sammenlignet med om jeg kjøper en liter beregnet på girkasser i biler eller noe slikt.

Men jeg regner med at en flaske til 14 dollar holder til resten av min MJ-karriære, så da ser jeg ikke den store hensikten i å finne et produkt som tilsvarer Labelle sin olje.

Sånn sett er jeg vel ganske på linje med StenR her.
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2017 at 23:41
Jeg er ingen ekspert her, men siden Nano-oil og gearkasseolje er nevnt, hiver jeg frampå litt jeg har lest om i MRH og på MRH-forumet.

Redaktør av MRH, Joe Fugate, har skrevet at han kjøpte syntetisk ? olje for automatkasser. En boks er nok for hans livstid, og han har en del lokomotiver.

Bruce Pectrarca, som skriver den faste spalten i MRH om DCC, skriver nå i februarnummeret om hvordan han bruker forskjellige grader av Nano-Oil og Never Stall når han gjør DCC-installasjoner.
Og han framhever at han finner en betydelig bedring mht saktekjøring og "smootheness" når lokene har blitt renset helt for gammelt fett og så smørt opp med den metoden han beskriver her:


hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.