MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Z21
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Z21

 Post Reply Post Reply
Author
4matic View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 januar 2017
Location: Norway
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 4matic Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Z21
    Posted: 25 januar 2017 at 17:18
Hei

Har søkt, og lest litt rundt, men finner fremdeles ikke ut av det. Kjøpte meg i forrige uke et Roco Digitalt startsett. Så langt, så vel.

Fant ut at jeg ønsket meg en z21 og en tp link router. Dette er nå kjøpt inn. Fikk dette i posten i går. Toget fungerer fint med multimaus, men ikke med app......

Ser at det står noe om en unlock kode. Trenger man den for å bruke app? 

Har sett diverse youtube videoer, der legger de inn unlock kode, men de sier ikke hvorfor eller hva det er til?

Noen her som har dette med litt mere kunnskap enn meg?

Mvh
Bjørn


Back to Top
Johannn View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johannn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2017 at 21:31
om du har kvit z21 er rj-45 porten (lan-porten) låst, for å få den til å fungere med app må du kjøpe unlock-kode (Roco 10818) eller Trådløs router-settet som og inneheld unlock-kode (Roco 10814)
 
Info om dette står her.
 
Etter at denne informasjonen blei laga har Roco kome med eit artnummer for unlock-kode utan router
 
 
Edit: lagt til link + smårettinger


Edited by Johannn - 25 januar 2017 at 21:35
Norsk H0 2005-, Digitrax Xephyr Xtra, Z21, foreløpig lagra i skap pga oppussing, samt settrackbane sporadisk oppsatt for at junior skal få køyre tog.
Back to Top
4matic View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 januar 2017
Location: Norway
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 4matic Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2017 at 07:13
Hei Johann

Tusen takk for utfyllende info.

Fikk låst den opp, så nå fungerer det utmerket.

Nå må jeg sette meg ned å finne ut av hvordan/hva slags sporplan jeg skal ha......

Mvh
Bjørn

Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2017 at 09:59
Gratulerer med z21. Jeg opplevde det samme som deg og skrev en artikkel om mine erfaringer i nyeste utgave av MJ-bladet som nå er i handelen.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
4matic View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 januar 2017
Location: Norway
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 4matic Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2017 at 21:37


Hei du

Godt å høre at det ikke bare er meg.
Burde vel ikke være slik. Men, du verden så snasent det ernå det virker.

Må kjøpe det bladet skjønner jeg.

Mvh
Bjørn
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2017 at 15:53
Vet at jeg vekker opp en gammel tråd, men det får så være.

Har akkurat bestilt en Z21 som erstatning for min trofaste MRC PA2, som nå snart runder 10 år. Har ikke fått den ennå, men ser i brukerveiledningen at den leveres med en WLAN ruter. Det jeg lurer på er om denne ruteren kan konfigureres som en WLAN bridge til min trådløse ruter oppe i stua for Internettilgang, eller om jeg må sette opp en egen WLAN bridge og koble denne til Roco-ruteren med kabel? Å strekke kabel fra stua og ned til togrommet i kjelleren er ikke et alternativ.

Er det noen med Z21 som kan dele sine erfaringer her?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2017 at 22:00
Bare du har unlock code kan du legge vekk routeren og bruke din egen, eller sette opp routeren som bridge. Det er unlock-koden som åpner LAN-porten på Z21. men det frarådes sterkt fra Roco å endre IPÅ-range som jeg tror er 192.168.10.x
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2017 at 11:57
Er LAN-porten låst på Z21 også? Trodde det bare gjaldt z21..? Noen spes grunn til at Roco fraråder å endre IP-range? Er det bare for å avskrekke de som ikke vet helt hva de driver med, eller ligger det noe mer bak?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2017 at 12:43
Det er tre versjoner av Z21 :
Z21 - Svart, ingen låsing av LAN
z21 - Hvit (fra gamle startsett) , ingen låsing av LAN
z21 Start (fra nye startsett) - Leveres med låst LAN port, og uten Router.

Alle Z21 og alle appene og programmene har default adressen 192.168.0.111.  For meg passet et greit da mitt eksisterende hjemmenett går på 192.169 ... . Jeg bruker derfor ikke den medfølgende Routeren. (og hvis jeg hadde hatt en annen ip-range - tror jeg jeg ville endret den istedenfor å endre z21 ?)

Jeg har ikke prøvd, men jeg tror det går greit å endre IP'en, men du må da huske det, i alle Apper og klientprogrammer.  Dette sier Roco selv :

To make the Z21 accessible even to LAN/WiFi inexperienced users, we chose to deliver a completely preconfigured product including pre-configured wireless router.
In some cases it may be desirable to use an existing home router. The modification of the IP address of the control center is possible with the Z21 Maintenance Tool. We did not integrate this function into the Z21 app because the testing risk, to us, seemed to high.
In case of problems after the change of the IP address, the Modelleisenbahn GmbH can not provide any support. We would like to ask for your understanding.

Tip: If you have still changed or forgotten the IP address, there is still the possibility to scan the network via the app “Fing” where all devices with IP and MAC addresses of the network are displayed. The MAC address of the Z21 starts with "84: 2B: BC"


På et annet forum, er konklusjonen at du kan endre ip, en - hvis man har forståelse om hvordan IP fungerer. - Interessant at en reset av Z21 ikke resetter ip adressen.  Tyder på at det er flere prosessorer som ikke blir resat i z21 :

https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=102922

 
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2017 at 13:02
OK, takk for oppklaringen. Jeg får tenke litt på hvordan jeg vil gjøre det, men da skal det uansett ikke være nødvendig med noe kabling eller ekstra utstyr.

Edit: Forøvrig tenkte jeg ikke på å endre IP på selve Z21-boksen, men heller om det var mulig å konfigurere den medfølgende ruteren slik at den får kontakt med nettet oppe. Usikker på om den har bridge-funksjonalitet innebygd, hvis ikke får jeg bare bruke en annen ruter.


Edited by Svein_H - 03 desember 2017 at 13:25
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2017 at 23:48
Originally posted by Svein_H Svein_H wrote:

Edit: Forøvrig tenkte jeg ikke på å endre IP på selve Z21-boksen, men heller om det var mulig å konfigurere den medfølgende ruteren slik at den får kontakt med nettet oppe. Usikker på om den har bridge-funksjonalitet innebygd, hvis ikke får jeg bare bruke en annen ruter.

Beklager misforståelsen om Z21 og z21. Tok for gitt at du bestilte den hvite varianten. Det er en standard TP-link router som følger med z21 i hvert fall, og den har det meste av funksjoner. Sånn sett bortkastet å kjøpe en router når man ikke trenger den, bare for å få unlock-koden til de hvite.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2017 at 09:28
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Originally posted by Svein_H Svein_H wrote:

Edit: Forøvrig tenkte jeg ikke på å endre IP på selve Z21-boksen, men heller om det var mulig å konfigurere den medfølgende ruteren slik at den får kontakt med nettet oppe. Usikker på om den har bridge-funksjonalitet innebygd, hvis ikke får jeg bare bruke en annen ruter.

Beklager misforståelsen om Z21 og z21. Tok for gitt at du bestilte den hvite varianten. Det er en standard TP-link router som følger med z21 i hvert fall, og den har det meste av funksjoner. Sånn sett bortkastet å kjøpe en router når man ikke trenger den, bare for å få unlock-koden til de hvite.

Ikke noe problem, det har jo vært en del misforståelser rundt z21/Z21 har jeg fått med meg. Smile Fikk en god pris på den svarte, så da gikk jeg for den.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.