MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - El 12 i ulike versjoner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

El 12 i ulike versjoner

 Post Reply Post Reply
Author
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: El 12 i ulike versjoner
    Posted: 24 januar 2017 at 23:56
Jeg kjenner ikke El 12 så godt, men ser at de modellene som er kommet ut fra Roco og Märklin ikke er som de jeg husker fra 1980-tallet. De hadde gul stripe og dør på langsiden av loksidene. Ser også at vinduet i fronten er mindre og går lengre ned på siste driftsversjon sammenlingnet med modellene. Noen som vet om det finnes ombyggingsset til den siste driftsversjonen, og evt. hva som konkret er forskjell på Roco/Märklin og siste driftsversjon?

EL 12 på NJKs materielldatabase
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2017 at 02:06
Rocos og Märklins utgaver forestiller El12 før ombygging fra to-seksjonslok til tre-seksjonslok, som skjedde på 60-tallet. Etter ombyggingen fikk hver seksjon bufre i begge ender, slik at avstanden mellom seksjonene økte.

Mer om dette og modellene tror jeg du finner i disse trådene:
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2017 at 10:38
Interressant. Ser også at hjulene ikke lenger er eikehjul på 3-seksjonslokene, så da vil en ombygging være omfattende. Hyggelig hvis noen allikevel har bygget om og vil vise det her :-)
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2017 at 12:25
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

[...] Ser også at hjulene ikke lenger er eikehjul på 3-seksjonslokene, så da vil en ombygging være omfattende. [...]
Det bør være mulig å erstatte hjulene med "moderne" hjul for Dm3 fra Rocos eller Märklins reservedelslager. Evt. kan man fjerne midtseksjonen på en Dm3 med slike hjul og lakkere den grønn med gul stripe.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2017 at 14:03
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Det bør være mulig å erstatte hjulene med "moderne" hjul for Dm3 fra Rocos eller Märklins reservedelslager. Evt. kan man fjerne midtseksjonen på en Dm3 med slike hjul og lakkere den grønn med gul stripe.

Men DM3 har en vesentlig endring i frontlyktene...
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2017 at 14:42
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Men DM3 har en vesentlig endring i frontlyktene...
Jeg vet ikke hvordan det ligger an hos Roco, men Märklin/Trix ser ut til å ha en en utgave med SAB-hjul og gamle topplyskastere:

Når det er sagt, så burde en spare en del jobb med lakkering om en heller kjøper andre hjul til en El 12.

Men når en har gjort en slik ombygging, på den ene eller andre måten, så kommer vel Roco eller Märklin med en El 12 i 3-seksjonsutgave...  Evil Smile
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2017 at 15:03
Etter det jeg har sett, hadde ikke NSBs El12 SAB-hjul - men kun eikehjul så lenge de var i drift.
El 12 ble levert til NSB i årene 1954 - 1957. På den tiden hadde Dm-lokene en effekt på 3680 kW med KJC137-motorer. Seinere ble Dm-lokene av den tidlige typen (før 1200-serien) oppgradert med nye motorer av type KJD137. - Om de norske ble det, vet jeg ikke?
Imidlertid kunne disse nye motorer ikke benyttes fullt ut, da trafoen var for liten. Derfor fikk remotoriserte lok en effekt på 4140 kW. "Siste" typen av Dm-lokene (1200-serien) fikk større trafoer og effekten var da 4800 kW med samme motorer.
Først i 1960 begynte SJ å teste ut 3-seksjonslok da de fikk 3 nyleverte lok med 3 seksjoner. 3 seksjoner (Dm3) ble først vanlig etter 1967 samtidig med at NSB fikk sine El15-lok. Siste stangloket av Dm-typen fikk SJ så seint som 1971, omtrent samtidig med Rc3!
(Kilde: Svenska Ellok)
 
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2017 at 15:25
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Etter det jeg har sett, hadde ikke NSBs El12 SAB-hjul - men kun eikehjul så lenge de var i drift.
Hjulene i de senere årene:
var vesentlig forskjellige fra de "klassiske" eikehjulene som lokene hadde i begynnelsen:

Jeg er ikke sikker på om det er korrekt å kalle de nyere hjulene for SAB-hjul, eller om disse også er å anse som en form for eikehjul. Men såvidt jeg kan se, er det slike hjul som er på Rocos og Märklins modeller av de "moderne" utgavene av Dm3.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2017 at 15:38
Beklager å være upresis... - Tenkte nok for mye på modellene når jeg skrev?
 
Så vidt jeg vet ble El12 betegnet El12-3 etter at de ble bygget om. ( Boka "Svenske Ellok" skiller konsekvent på dette.)
Jeg tok utgangspunkt i modellene til Märklin og Roco - FØR forbilde ble bygget om til El12-3. Da ble lokene vektet ned og bufferter mellom seksjonene ble arrangert og isolatorer på den store lykten som de store utvendige forskjeller. Da mener jeg at også eikehjulene ble byttet til SAB?
Som modellene av El12 er uten ombygging, mener jeg ikke det er korrekt med SAB-hjul.
 
Mener det sto lenge en seksjon i Narvik ( i hvert fall til 1995) utenfor verkstedet med eikehjul - men jeg kan sikkert huske feil.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2017 at 16:13
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Som modellene av El12 er uten ombygging, mener jeg ikke det er korrekt med SAB-hjul.
Det diskusjonen dreide seg om her, var hva som kreves for å få en modell av El 12 etter ombyggingen til 3-seksjonsutgave. Da er bytting fra eikehjul til SAB-hjul (eller hva det nå heter) én av flere endringer som trengs.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,051 seconds.