MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - SSM Tekniska Museet
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

SSM Tekniska Museet

 Post Reply Post Reply
Author
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: SSM Tekniska Museet
    Posted: 11 januar 2017 at 17:50
Det er sikkert flere enn jeg som også følger med på mj-forum på andre siden av kjølen.
Mest interessant er kanskje http://motessparet.se/
I en maratontråd der om sitt anlegg, med svensk forbilde fra sin barndom 1959, har Sture Bylen lagt ut ikke bare om forbildet og om hvordan han har fremstilt det i modell med ypperlig modellbygging, men også videosnutter fra eget og andres anlegg.
Fra SSMs utstilling på Tekniska Museet i Stockholm 3-7 januar i år har han gjort noen videosnutter fra treffet. Vel verdt å titte på.

Video 1
Video 2
Video 3

Og her en lenke til bilder gjort av Seth (swede) fra treffet.

Bilder

Det som er så herlig å se er at det er svensk, svensk og atter svensk forbilde. Helt kjemisk fritt for bayerske hus, tysk alpelandskap, tyske krokodiller. Svenskene er stolt av sin jernbane og lager derfor svenske moduler. svensk sommerlandskap. Moduler som er egnet for visning til publikum. Ingen husmansånd ovenfor tysk mj som man finner i Fredrikstad.

Terje
Terje V.
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2017 at 22:42
Originally posted by TeVe TeVe wrote:

......Det som er så herlig å se er at det er svensk, svensk og atter svensk forbilde. Helt kjemisk fritt for bayerske hus, tysk alpelandskap, tyske krokodiller. Svenskene er stolt av sin jernbane og lager derfor svenske moduler. svensk sommerlandskap. Moduler som er egnet for visning til publikum. Ingen husmansånd ovenfor tysk mj som man finner i Fredrikstad.

Terje

Maken til å slenge med fullstendig unødvendig usaklighet skal en lete lenge etter Thumbs Down .. forhåpningsvis!
Egentlig rart at du ikke prøvde å dra i gang en 2/3-leder debatt igjen ...
Bjørn Egil
Back to Top
bjornp View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 desember 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote bjornp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2017 at 23:43
Ja, slikt smålig oppgulp klarer jeg meg fint uten. Som relativt ny på dette forumet skjønner jeg godt at noen holder seg langt unna og bruker f.eks. Fjesboka i stedet, når slikt får bli stående.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2017 at 01:55
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Maken til å slenge med fullstendig unødvendig usaklighet skal en lete lenge etter Thumbs Down .. forhåpningsvis!
Hvor var du egentlig da Trump drev valgkamp? På en øde øy eller langt til fjells, uten hverken internett, TV, radio eller aviser?  Stern Smile
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2017 at 11:08
----(innlegget trukket tilbake) ----


Edited by b e pedersen - 15 januar 2017 at 21:25
Bjørn Egil
Back to Top
Sportsmann View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 18 mars 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Sportsmann Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2017 at 12:10
Noen ganger når dette forumet et utrolig lavt nivå, og jeg forstår ikke hvorfor B E må slenge rundt seg med usakligheter.
Husk, uansett innlegg, se det positive i det.
Og det er sant; svenskene er flinkere enn oss på mange områder, ikke minst når det gjelder høflighet
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2017 at 12:19
Hvis jeg forstår Pedersen rett, er det på dette forumet ikke lov å ytre meninger om ting det hersker uenighet om, men det er lov i ganske sterke ordelag å moralisere over dem som fremmer slike meninger? 
Hva om man blir støtt av å bli moralisert over at man sier noe? Og hva med ytringsfriheten? Gjelder den ikke her? 
Forskjellen på Fjesboka og her er at dette er et forum som skal favne hele MJ-Norge og dermed alle avskygninger av hobbyen, mens på Fjesboka finnes det mange MJ-grupper som dermed kan tilpasses akkurat ens egen måte å drive MJ på og dermed lukke ute alle kritiske stemmer. Men kritikk er et nyttig virkemiddel hvis man vil utvikle seg og få nye ideer. 
Svein S
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2017 at 18:02
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

......
Maken til å slenge med fullstendig unødvendig usaklighet skal en lete lenge etter Thumbs Down .. forhåpningsvis!
Egentlig rart at du ikke prøvde å dra i gang en 2/3-leder debatt igjen ...


Du er fritt til å komme med saklig kritikk av mitt innlegg.
Nå vet ikke jeg hvilken tråd du henviser til, hvor jeg skulle ha dratt igang diskusjon om 2/3-skinnedrift, men om du tenker på diskusjonen rundt anlegget i Gamle Fredristad så tok ikke jeg opp systemdriften i det hele tatt. Det var det andre som gjorde. Kan faktisk ikke huske at du hadde saklige innlegg i den tråden heller, men jeg kan ta feil.

I tråden om mj-anlegget i Fredrikstad spurte jeg om hvorfor man hadde valgt som man gjorde. Men det var det ingen som svarte på. Usakligheter derimot var det mange av.

Terje V.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2017 at 18:44
Til "forsvar" for det norske MJ-miljøet må det sies at det også bygges moduler etter gjennomført norsk forbilde, bl.a. i FREMO-miljøet og i NJKs lokalavdeling i Bergen. Ikke mye bayerske hus der.

Av faste utstillingsanlegg som er åpne for publikum, kan også de på Norsk Jernbanemuseum nevnes. Dette er riktignok ikke store anlegg med kompliserte sporplaner, men snarere "kjørbare dioramaer".
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2017 at 00:06
Mye hårsåre folk her … Se videoene og kommenter dem i stedet for å la dere provosere av slikt.
En veldig bra gjeng, dette - og bra fokus på modellbyggingen. Jeg liker virkelig å se disse miljøene de bygger opp. Interessant måte de tenker på, også; å la landskapet være det førende og samlende lyder i mine ører som den helt riktige tanken. Det er jo sånn det er i virkeligheten.

Det blir lett for mye tog. Syns jeg.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2017 at 10:15
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

… Se videoene og kommenter dem ...

Nemlig. Dette var bra saker! Her var det folk som var stolte av hobbyen sin og som er interessert i å drive den framover. Særlig video 2 viser også mangfoldet i hobbyen og hvordan man kan legge vekt på forskjellige ting - alt innenfor et mangfoldig fellesskap. - Slik er det faktisk i FREMO-miljøet i Norge også der man er velkommen med sin måte å være MJ-er på.
Svein S
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2017 at 10:52
Flotte og inspirende videoer. Og ikke minst veldig god informasjon til vanlige folk om hvordan mj-hobbyen har utviklet seg. Nesten så man får lyst å bygge smått igjen ...
Men - jeg tror nok det er best at jeg holder meg til de store togene i hagen.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2017 at 12:54
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by Henning L Henning L wrote:

… Se videoene og kommenter dem ...

Nemlig. Dette var bra saker! Her var det folk som var stolte av hobbyen sin og som er interessert i å drive den framover. Særlig video 2 viser også mangfoldet i hobbyen og hvordan man kan legge vekt på forskjellige ting - alt innenfor et mangfoldig fellesskap. - Slik er det faktisk i FREMO-miljøet i Norge også der man er velkommen med sin måte å være MJ-er på.


Ja som det er nevnt vektlegges norske forbilder i flere norske mj-miljøer. Fremo er et lukket miljø hvor hensikten er egen virksomhet kun for medlemmene. Ikke noe galt i det, slikt velger man selv.
Det fine med SSM er at det er lagt opp til publikumsvisning og der det annonserers strømmer publikum til. Man er med på å rekruttere til hobbyen med topp bygde moduler, og besøkende kjenner seg igjen i sitt svenske miljø.
Terje V.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2017 at 13:13
FREMO-treff er lukket for tilfeldige utenforstående. Det er åpent for hvem som helst å melde seg på for hele eller kortere deler av treffet. I begrenset utstrekning er det også mulig å avtale besøk dersom man da er i følge med en av deltagerne. Dette er gjort fordi man vil ha kontroll på hvem som er til stede siden det dreier seg om store verdier (materielt og nedlagt arbeidstid) som man ikke vil risikere at blir skadet av klåfingrede eller tyveri. Skal man åpne for publikum må man ha en barriere mellom publikum og modulene. Det ble gjort så lenge man hadde treff på Flymuseet på Gardermoen under museets åpningstid på søndagen.
Så mer lukket enn dette er det ikke, og det er etter min mening godt begrunnet, samtidig som det altså finnes ordninger å komme "gjennom".
Svein S
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2017 at 14:23
Originally posted by ses ses wrote:

..... Dette er gjort fordi man vil ha kontroll på hvem som er til stede siden det dreier seg om store verdier (materielt og nedlagt arbeidstid) som man ikke vil risikere at blir skadet av klåfingrede eller tyveri. Skal man åpne for publikum må man ha en barriere mellom publikum og modulene.
....


Slik som her ved Tekniska Museet:



Klipp fra video nr 3.

Edited by TeVe - 14 januar 2017 at 14:28
Terje V.
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2017 at 21:24
En smule uforstående hva jeg blir tillagt av usagte meninger fordi jeg synes det er usaklig å komme med negative utsagn om gladbygget i Gamlebyen!
Med besøkstallene der er jeg sikker på at det er det anlegget i Norge, som er den potensielt største bidragsyteren til mj-rekruttering her i landet.
Som en liten apropos til andre diskusjoner her på formumet ...

Jeg har imidlertid ikke noe problem med å trekke tilbake mitt svar på trådstarters respons på mitt innlegg; selv om jeg føler det var et svar i 'samme ånd' som responsen.
Jeg burde selvsagt ikke lagt meg på det nivået.
Beklager.
Bjørn Egil
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.