MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - På tide å komme ut av skapet...?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

På tide å komme ut av skapet...?

 Post Reply Post Reply
Author
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: På tide å komme ut av skapet...?
    Posted: 03 januar 2017 at 13:05
Hva mener jeg nå med det, da?
 
Vel - det er nok bare de "tyngste tilfellene" som finner frem til dette underforumet, på et forum for en litt småsær hobby.  For å gjøre hobbyen mer synlig/tilgjengelig og kanskje la fler entusiaster oppdage hvor artig dette er - hva med å opprette en side på fjasboka for havejernbane?
 
Jeg vet det er en side for 45mm/G-skala; men ser at det vil være heldig med en generell side for havejernbane, evt kombinert med stoff om live steam.
 
Det er ikke akkurat rakettforskning å opprette og vedlikeholde en slik side; men tenkte å høre litt om hva dere andre synes, før jeg klemmer i vei.
 
En fjasbokside har nok mye lavere terskel for at stoff og spørsmål legges ut og vil kunne bli mer levende og givende enn bare denne siden.
 
Tanker?
Morten K. Agerup Myhr
2016 Frogner

Gøy med Z/H0e/H0/SM32 16mm/1:1 og alt annet som ruller/hveser/flyr/smeller og/eller brummer på vann, bakke, under bakke, i luften - sålenge det fòrer traktorgenet.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2017 at 15:17
Jeg må bare være ærlig og si at jeg håper virkelig ikke dette er et forsøk på å flytte aktiviteten fra MJF-forumet og ut på Facebook! FB er nok helt sikkert et egnet lavterskeltilbud for de som knipser og deler i sin søken etter "Likes", men som et forum egner det seg absolutt ikke, og dette er et gjennomgående syn på alle de diskusjonstråder jeg har sett som handler om nettopp FB vs ulike fora.

For øvrig syns jeg at tanken om at man må på FB for å komme "ut av skapet" er totalt feil innstilling, men det er nå bare min personlige mening.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2017 at 12:11
Hallo.
Dette forumet er en glimrende for kunnskap og læring, eller bare for å dele hva vi holder på med. En base der det er mulig å finne tilbake til nyttig informasjon.
Jeg er veldig glad i slike forumer, men er også aktiv på mange modelljernbanegrupper på facebook. Jeg ser vel ingen står konflikt i det, men det er viktig at forumer utvikler seg i takt med feks facebook på slik som det å legge inn bilder. Når det gjelder bilder er de forumene jeg er aktiv på helt håpløst akterutseilt. Jeg har rimelig enkle rutiner for å skalere og legge ut bilder på forumer, men hvor mange har det?
Stein
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2017 at 17:03
Ja takk - begge deler!

Dette underforumet gir god mulighet til å søke tilbake i gamle tråder dersom det er noe man lurer på, og som er diskutert tidligere. Dessuten er forumet en felles plattform for alle oss som liker modelljernbane - enten den skjer inne eller ute.

Men, ja takk til en egen facebook-gruppe som omhandler hagejernbane generelt. At det finnes en egen gruppe for g-skala og 45mm sporvidde et vel også greit siden denne retter seg mye til dem som kjører LGB og lignende. Mye plast etter min mening, men likevel helt ok.

Kanskje det vil passe med en norsk gruppe for hagejernbane generelt. Nå finnes det også flere engelske facebook-grupper for 16mm og narrow railway modelleres, som man kan delta på.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2017 at 17:19
Tenker detsamme som Kjell An. Ja takk begge deler. Men faktum er jo at det er vanskelig å dekke alle grupper og forum på div. språk jeg deltar i...Er også enig i det langsiktige som ligger i et forum som dette, hvor jeg kan sjekke mine egne dumheter langt tilbake i tid Wink
Michael    
Ps. Sen må jeg passe på å rose oss for at vi har dette livaktige forum i storskala og livesteam. Ber alle om å fortsette å fortelle om sine tog og altisammen. Jeg leser og setter veldig pris på altClap


Edited by St.Michael - 04 januar 2017 at 17:23
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2017 at 18:04
Jeg må bare spørre: Hvorfor er det så viktig å ha en FB-gruppe for norsk hagejernbane og live steam når vi allerede har et forum for dette? Det er vel ikke vanskeligere å abonnere på innlegg i forumet enn det er å melde seg inn i FB-gruppa? Hva er poenget med å splitte opp denne informasjonen på flere plattformer og dermed gjøre det enda vanskeligere å orientere seg? Og ikke minst; hva med alle de som ikke er på FB av ulike årsaker, skal de ekskluderes?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2017 at 18:34
Svaret på hvorfor FB, Svein, står i det første innlegget i denne tråden:

"For å gjøre hobbyen mer synlig/tilgjengelig og kanskje la fler entusiaster oppdage hvor artig dette er"


Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2017 at 18:43
Den er grei nok Heine, men er det verdt det? Er det verdt å splitte opp informasjonen over flere plattformer, kvitte seg med all forumfunksjonalitet og ekskludere alle som ikke er på FB for at kanskje flere entusiaster (som mest sannsynlig allerede vet om dette forumet, siden de er entusiaster og kan søke litt på nettet) skal få oppdage hvor artig de allerede har det?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2017 at 19:09
Nå var det vel ikke snakk om å legge ned dette forumet? De som trives så godt her på forumet kommer sikkert til å fortsette å poste her. Men det er garantert flere hagebaneentusiaster på FB enn de som har egen login på dette forumet. Ja, noen velger å stå utenfor facebook (de blir stadig færre), andre velger å ikke registrere seg her av forskjellige årsaker. Noen også ganske prinsippfast fordi det er driftet av MJF.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2017 at 19:12
Selv om jeg i utgangspunktet bare har H0 i heimen regner jeg med at jeg får lov til å svare i denne tråden siden jeg også driver med Livesteam i den største skalaen.....
 
I utgangspunktet er jeg helt enig i at de dedikerte diskusjonsforaene som dette og eksempelvis NJK-forumet er de best egnede for fagmessig kommunikasjon på alle nivåer mellom likesinnede innen både denne hobbyen og andre former for interesser. I forhold til FB er de lettere å orientere seg i, både temamessig og kronologisk. Søkemulighetene er gode, i FB er søkefunksjonene håpløse (jeg har gitt det helt opp). Når man første er kommet inn mener jeg derfor at dette er det beste kommunikasjonsmediet.
 
Så vidt jeg skjønner mener Svein_H  at de som er entusiaster bør kunne finne frem til dette (og tilsvarende fora) like lett som å komme i kontakt med likesinnede på FB. Jo, dette forumet er ikke vanskelig å finne hvis man først søker, blir gjort aktivt oppmerksom på det av noen, eller kommer over adressen et eller annet sted. FB har imidlertid en (liten) fordel ved at det der blir "reklamert" med mye forskjellig gjennom venner og venners venner, det skapes en potensielt større kontaktflate som (muligens) kan fange opp noen nye interesserte. Skal man inn i et forum som dette må man registrere seg. Hvis man oppdager en interessant gruppe på FB, så er man jo allerede registrert der, og terskelen for å registrere seg i en gruppe er svært lav.
 
Det eneste FB etter min mening er betydelig bedre på er funksjonen for bildeopplasting. De fleste diskusjonsfora har et forbedringspotensiale på dette (også dette). For de som her en del kunnskaper om bildebehandling og lagring/opplasting er det ikke egentlig så vanskelig, men hvis man ikke kan noe som helst om slikt kan det oppfattes som en stor hindring. Bildeopplasting på FB er derimot ekstremt enkelt, og det er ikke nødvendig å behandle bilder på forhånd i det hele tatt.
Å finne frem til gamle bilder er imidlertid ikke så lett på FB. Der er NJK-forumet et av de beste med eget bildearkiv med mange søkemuligheter, og en fin mulighet til å legge inn tidligere opplastede bilder (både egne og andres, med eller uten bildetekster) i nye innlegg.
Finnes det noen mulighet til å finne igjen tidligere opplastede bilder i dette forumet? (Må tilstå at jeg ikke har lett...).
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2017 at 19:40
Nei, Heine, jeg har ikke sagt at dette forumet vil legges ned, hvor har du det fra? Men det er klart, når du begynner å sammenligne registrering på MJF-forumet med registrering på FB er du så såpass langt ute på bærtur at videre fornuftig diskusjon er poengløst.

Det gjelder i og for seg også H. Lindholm, da han i sitt innlegg forutsetter at man er registrert på FB for å kunne motta "reklame" via venner og venners venner, og da er man allerede ekskludert hvis man ikke er på FB.

Edit: Skriveleif


Edited by Svein_H - 04 januar 2017 at 19:41
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2017 at 20:55
Originally posted by Svein_H Svein_H wrote:

Men det er klart, når du begynner å sammenligne registrering på MJF-forumet med registrering på FB er du så såpass langt ute på bærtur at videre fornuftig diskusjon er poengløst.



Tja, jeg kjenner flere mj'ere som av prinsipp ikke vil være på dette forumet, enn mj'ere som ikke vil være på FB... Det er nå bare en eneste igjen av mine MJ-venner som ikke er på FB. Men han er heller ikke på dette forumet. Eller noe særlig på internett i det hele tatt, faktisk...
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2017 at 10:29
Jeg er ikke interessert i FB av prinsipielle årsaker. Da går jeg heller glipp av den informasjon som ligger der!
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2017 at 12:16
Jeg har valgt å bruke begge plattformene - både dette forumet og facebook - til å fortelle hva jeg driver med eller interesserer meg for. Så hva er da problemet?

Internettet er stort - altfor stort til å få med seg alt som skjer. Men, sannsynligheten for å finne noe interessant blir jo større hvis man skuer litt utenfor sin egen "sandkasse".

Edited by KjellAn - 05 januar 2017 at 12:41
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2017 at 13:01
Takk for innspill, folkens! :-)

Litt av bakgrunnen for at jeg spurte, er at det er (til tider _svært_) begrenset aktivitet på dette forumet.  Som vi også har sett, drukner mange diskusjoner i utenforliggende temaer og prinsippdiskusjoner.  Dette har nok skremt mange medlemmer bort fra MJF, opp gjennom årene...

Dette gjør at jeg er mer enn tidligere sikker i mitt syn, på at det kan være fordelaktig med en egen gruppe på Facebook.  Dette gir forhåpentligvis fler bidrag, større aktivitet, mer moro og fler interesserte.  Frohåpentligvis vil det også bidra til større og bedre aktivitet her.

Gruppen kan finnes her:

https://www.facebook.com/groups/1451927968153759/
 
Da håper jeg vi sees der og at mange bidrar med masse merksnodigheter og finurligheter fra havejernbanens herlige verden! :-)
 
MVH
 
Morten M
Morten K. Agerup Myhr
2016 Frogner

Gøy med Z/H0e/H0/SM32 16mm/1:1 og alt annet som ruller/hveser/flyr/smeller og/eller brummer på vann, bakke, under bakke, i luften - sålenge det fòrer traktorgenet.
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2017 at 10:46
Hei!
 
Det ene utelukker jo ikke det andre. Jeg tror det er plass flere (mj-) "plattformer" da de dekker litt forskjellige behov og tilhørerskarer. Forum er mer oversiktlig og bedresøkbart i forhold til informasjon postet over tid, mens FB er best egnet til raske tilbakemeldinger, "likes", billedopplastning og HVA man ønsker å dele med HVEM.
Jeg synes ikke dette forumet virker "dødt", men det blir jo til det vi gjør det til selv.
 
Ja takk, begge deler!
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Jonher View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 24 januar 2005
Location: Neutral Zone
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonher Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2017 at 13:05
Ja, det er jeg enig i Roger! Begge deler.
Det er mye bra stoff her på forumet, det er et glimrende arkiv. Men, det er jo litt lite nytt.
Dette forumet virker litt gammeldags, teknisk sett. Facebook lager jo en fantastisk bra plattform, det er for eksempel enklere å dele bilder og film for eksempel. 
Kanskje man kan tenke slik som avisene gjør, de deler jo stadig "headlines" på Facebook for å trekke til seg trafikk til sidene sine. Kanskje det kan være en måte å tenkte på for dette forumet også? 
Jeg vet ikke om det er mulig, men det kunne jo vært en ide å få til et samarbeid med de største mj- facebook-gruppene og Modelljernbaneforeningen(-forumet)? 
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2017 at 16:59
I utgangspunktet er jeg helt enig med Roger; Ja takk, begge deler. Jo flere plattformer dess bedre. Problemet er at folk ikke gidder å poste samme innlegg flere steder, så når de begynner å poste på FB forsvinner innleggene fra dette forumet.

Dette har vi sett så mange ganger de siste årene; flere fabelaktige modellbyggere har valgt å poste byggingen sin på FB i stedet, med den konsekvensen at de har totalt forsvunnet her inne. I tillegg poster de gjerne i lukkede grupper, slik som trådstarter har valgt å gjøre, og dermed er det umulig å følge med for de som ikke aksepterer FB-vilkårene.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.