MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hva håper man at NMJ kommer med av nyheter i 2017!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hva håper man at NMJ kommer med av nyheter i 2017!

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Pluggen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 april 2010
Status: Offline
Points: 193
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pluggen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2017 at 23:04
NSB Df37 post- og reisegodsvogner. Endelig!
Back to Top
mattis94gutt View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 januar 2013
Location: Akershus
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mattis94gutt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2017 at 14:12
Originally posted by Toftebanen Toftebanen wrote:

Nå er det vel kun en produsent av 3 r og så vidt jeg vet så gir vel de ut det meste som produseres også som 2 r under merkenavnet Trix..... eller tar jeg feil Wink
Både Roco, Fleischmann og Brawa lager modeller for 3R.
Proud to be a nerd.
Back to Top
Toftebanen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 august 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toftebanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2017 at 16:26
Originally posted by mattis94gutt mattis94gutt wrote:

Originally posted by Toftebanen Toftebanen wrote:

Nå er det vel kun en produsent av 3 r og så vidt jeg vet så gir vel de ut det meste som produseres også som 2 r under merkenavnet Trix..... eller tar jeg feil Wink
Både Roco, Fleischmann og Brawa lager modeller for 3R.
 
Stemmer jo det! Det jeg ville frem til er at Märklin som produsent av 3R skinner også leverer sine modeller beregnet for 2R under merkenavnet Trix. Dette i sammenheng med at NMJ nå velger å kun levere sine modeller beregnet for 2R drift. Har man 3R så må man påregne å bygge om selv
Jarle
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2017 at 18:31
Jeg tror dette kan bli bra.
Modeller som enkelt kan endres fra to til treskinne ?
Samme som ESU gjør, som leverer pluggin slepesko ?
Tillegget for AC er vel omtrent det det koster ekstra på de eksisterende ?

nb : jeg aner ikke om det er plugg & play,  eller mye lodding som må til for å endre til AC
Back to Top
Toftebanen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 august 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toftebanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2017 at 18:58
Originally posted by programmeringssporet programmeringssporet wrote:

Jeg tror dette kan bli bra.
Modeller som enkelt kan endres fra to til treskinne ?
Samme som ESU gjør, som leverer pluggin slepesko ?
Tillegget for AC er vel omtrent det det koster ekstra på de eksisterende ?

nb : jeg aner ikke om det er plugg & play,  eller mye lodding som må til for å endre til AC
Hadde det bare vært plug & play så hadde det vært greit, men det er dessverre ikke lagt opp til det. Slik er omtalen av  ombyggingssettet hentet ut fra NMJ sin side :
 
"Ombyggingssett for de som selv ønsker å bygge om våre El14 modeller (Artikkelnummer NMJT90XXX) til AC/Vekselstrøm systemet. Det må påberegnes lodding ved montering av dette settet. Hjulene må byttes i begge gearbokser og det nye dekselet med slepesko monteres og loddes til printplate. Det medfølger en grunnleggende bruksanvisning.
Individuell tilpassing av grunnmodellen må beregnes, særskilt ved bruk av skinner med høye punkkontakter som M-skinner og eldre generasjon K-skinner. Settet er i all hovedsak beregnet for viderekommende som har god kjennskap til elektronikk og teknikk. Det gis ingen garanti for skader som oppstår ved ombygging og lodding.
Ved ombygging av utgaver med lyd kan dekoder brukes på Motorola og MFX format. Ved ombygg av DC analog modeller må det monteres dekoder i lokomotivet
."
Jarle
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2017 at 12:16
Kanskje vi kan forvente lavere flenser (RP25?) fra NMJ når de gjør dette? Det ville sikkert være positivt for de fleste! Nå behøver de ikke ta hensyn til "3-skinnefolket" når de selger spesielle vekselstrømshjul som ekstradel.
- Ellers kan det fort bli kompromis der hjulflensene er for små til 3-skinne-drift og for grove til likestrøm / Code 75 som noen har?
Dette er nok også et ledd i forenklet lagerhold fra NMJ. Når man produserer større serier av samme versjon, er det rimeligere enn å dele opp produksjonen i flere ulike varianter - og med forskjellige deler. Det er ikke sikkert at lokene blir rimeligere for vekselstrømsfolk med å gjøre dette? For de som kjører likestrøm er det rimeligere, da de ikke behøver å betale for 3-skinnedrifthjul og kan få bedre tilpassede hjul.
ESUs metode er temmelig kostbar. De må ha en eller flere ekstra brytere for å kortslutte DC-strømopptak. På CD66 hadde de også en lapp i esken der man kunne få tilsendt hjul med lave flenser gratis. - Det har de tydeligvis sluttet med i det siste året, da jeg ikke har fått slike tilsendt etter siste lok jeg kjøpte.


Edited by Kjell H. - 03 februar 2017 at 12:18
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2017 at 17:45
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Kanskje vi kan forvente lavere flenser (RP25?) fra NMJ når de gjør dette? 

Hvofor skulle de det?
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2017 at 13:12
Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Kanskje vi kan forvente lavere flenser (RP25?) fra NMJ når de gjør dette? 

Hvofor skulle de det?
 
Fordi de ikke behøver å inngå kompromiss med å få samme hjul til både 2- og 3-skinnesystem.
Tidligere modeller fra NMJ har det vært varierende om de har egne hjul med hjulflenser spesielt for 3-skinnedrift. De oppgir selv at det kun finnes egne AC-hjul til El 11 og 13.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,051 seconds.