Hva håper man at NMJ kommer med av nyheter i 2017! |
Post Reply | Page <12 |
Author | ||
Pluggen
Veteran Joined: 09 april 2010 Status: Offline Points: 193 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
NSB Df37 post- og reisegodsvogner. Endelig!
|
||
mattis94gutt
Veteran Joined: 22 januar 2013 Location: Akershus Status: Offline Points: 102 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Både Roco, Fleischmann og Brawa lager modeller for 3R.
|
||
Proud to be a nerd.
|
||
Toftebanen
Medlem i MJF Joined: 30 august 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 146 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Stemmer jo det! Det jeg ville frem til er at Märklin som produsent av 3R skinner også leverer sine modeller beregnet for 2R under merkenavnet Trix. Dette i sammenheng med at NMJ nå velger å kun levere sine modeller beregnet for 2R drift. Har man 3R så må man påregne å bygge om selv
|
||
Jarle
|
||
programmeringssporet
Veteran Joined: 12 desember 2013 Status: Offline Points: 405 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg tror dette kan bli bra.
Modeller som enkelt kan endres fra to til treskinne ? Samme som ESU gjør, som leverer pluggin slepesko ? Tillegget for AC er vel omtrent det det koster ekstra på de eksisterende ? nb : jeg aner ikke om det er plugg & play, eller mye lodding som må til for å endre til AC |
||
Toftebanen
Medlem i MJF Joined: 30 august 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 146 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hadde det bare vært plug & play så hadde det vært greit, men det er dessverre ikke lagt opp til det. Slik er omtalen av ombyggingssettet hentet ut fra NMJ sin side : "Ombyggingssett for de som selv ønsker å bygge om våre El14 modeller (Artikkelnummer NMJT90XXX) til AC/Vekselstrøm systemet. Det må påberegnes lodding ved montering av dette settet. Hjulene må byttes i begge gearbokser og det nye dekselet med slepesko monteres og loddes til printplate. Det medfølger en grunnleggende bruksanvisning.
Individuell tilpassing av grunnmodellen må beregnes, særskilt ved bruk av skinner med høye punkkontakter som M-skinner og eldre generasjon K-skinner. Settet er i all hovedsak beregnet for viderekommende som har god kjennskap til elektronikk og teknikk. Det gis ingen garanti for skader som oppstår ved ombygging og lodding. Ved ombygging av utgaver med lyd kan dekoder brukes på Motorola og MFX format. Ved ombygg av DC analog modeller må det monteres dekoder i lokomotivet." |
||
Jarle
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kanskje vi kan forvente lavere flenser (RP25?) fra NMJ når de gjør dette? Det ville sikkert være positivt for de fleste! Nå behøver de ikke ta hensyn til "3-skinnefolket" når de selger spesielle vekselstrømshjul som ekstradel. - Ellers kan det fort bli kompromis der hjulflensene er for små til 3-skinne-drift og for grove til likestrøm / Code 75 som noen har? Dette er nok også et ledd i forenklet lagerhold fra NMJ. Når man produserer større serier av samme versjon, er det rimeligere enn å dele opp produksjonen i flere ulike varianter - og med forskjellige deler. Det er ikke sikkert at lokene blir rimeligere for vekselstrømsfolk med å gjøre dette? For de som kjører likestrøm er det rimeligere, da de ikke behøver å betale for 3-skinnedrifthjul og kan få bedre tilpassede hjul.ESUs metode er temmelig kostbar. De må ha en eller flere ekstra brytere for å kortslutte DC-strømopptak. På CD66 hadde de også en lapp i esken der man kunne få tilsendt hjul med lave flenser gratis. - Det har de tydeligvis sluttet med i det siste året, da jeg ikke har fått slike tilsendt etter siste lok jeg kjøpte.
Edited by Kjell H. - 03 februar 2017 at 12:18 |
||
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 806 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvofor skulle de det?
|
||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Fordi de ikke behøver å inngå kompromiss med å få samme hjul til både 2- og 3-skinnesystem. Tidligere modeller fra NMJ har det vært varierende om de har egne hjul med hjulflenser spesielt for 3-skinnedrift. De oppgir selv at det kun finnes egne AC-hjul til El 11 og 13.
|
||
Post Reply | Page <12 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |