MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - En halvtimes adspredelse med James May
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

En halvtimes adspredelse med James May

 Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: En halvtimes adspredelse med James May
    Posted: 30 desember 2016 at 12:23
Fant denne Youtubelinken på et annet forum, og syntes det var like interessant og underholdende å høre på småpratingen hans som å se monteringen! Smile:


H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2016 at 14:15
Takk for tipset, det var artig å se på.

Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2017 at 09:42
Godt nytt år allesammen. Herlig og se på James M og reassembling. I mitt hode innfinner seg dog et spørsmål: Får han veiledning og hjelp, utenfor kamera? Kan han virkelig på egen hånd, sette i sammen et elektrisk lokomotiv og en gammel gressklipper fra bunnen av, og alle de andre tingen som jeg ikke har sett enda? Hva mener dere?
Michael
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2017 at 11:48
Ja, hvorfor skulle han ikke kunne alt dette? Ingen av de oppgavene han tar for seg er jo ekstremt kompliserte, og det er jo åpenbart at han har stor interesse for å drive med sånt. Alle som har stor nok interesse og vil bruke tid på å sette seg inn i det som trengs kan klare dette. Det som stopper de fleste er at man må prioritere hva man bruker tiden sin til, og i en del tilfeller kreves det også en del spesielt og til dels kostbart utstyr.
Når man er i den utrolig heldige situasjonen at man kan ha som levebrød å lage programmer om noe man synes er veldig morsomt, så tar man seg tiden og har ressurser til å gjennomføre det. Tenk bare på jernbanen han "gjenåpnet" i 00-skala, og racerbanen han "reetablerte" med Scalextric-bilbane. Lokomotivet han setter sammen har han nok fiklet med i så mange år at han kjenner det ut og inn. Ikke er det spesielt komplisert oppbygget heller.
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2017 at 17:02
Jeg tror jeg står på mitt her....Selvsagt kan nok "hvem som helst" lære seg å sette i sammen et elektrisk lekelok, men det er helheten som får meg å undre. De eksemplene med bilbanen og OO jernbanen kryr jo av medhjelpere.
Må kanskje fortydelige meg litt; Jeg elsker May´s programmer og hans fasinasjon for tekniske ting. Det gjelder mer tv-teknikken som gir  mange muligheter til redigering og kan få det at se ut som han utfører alt alene, men kanskje får hjelp og veiledning utenfor kamera. Vi vet at feks. Top Gear fremstår som spontant og personlig, men er et nøye regissert opplegg.
En liten avsporing; Et annat program som jeg har meget morsomt av er de ulike variantene av sinnasnekkeren hvor han i alle programmer også fremstår som en kvalifisert ekteskapsrådgiver..
Tongue
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2017 at 17:14
Jeg må innrømme at jeg har tenkt litt i de samme baner som St.Michael her. James May har et enormt repertoar av ulike programmer å vise til, og selv om han utvilsomt har mye kunnskap om så mangt må jeg stille et lite spørsmålstegn ved om han besitter all denne kunnskapen alene.

Uansett, startinnlegget mitt var kun (som trådtittel antyder) ment som en liten humoristisk adspredelse nå i romjulstia, og Otto Robsahm har jeg ingen planer om å kommentere. Godt nyttår!Smile
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2017 at 17:41
Jeg ser nå at jeg litt utilsiktet nærmest geniforklarte James May, det var for så vidt ikke meningen selv om jeg fortsatt tror at han har relativt store kunnskaper om det han presenterer i programmene sine.
Jeg regner med at han innhenter nødvendig kompetanse i de tilfellene han føler at han har behov for det. På den annen side har han åpenbart både stor og genuin interesse, han har drevet med sånt som dette i årevis, og i likhet med mange av de som frekventerer dette forum kan man i løpet av en lang tidsperiode tilegne seg store kunnskaper og ferdigheter selv om man ikke har noen formell utdannelse i faget. Det er i hvert fall helt åpenbart at han, i motsetning til enkelte andre som presenterer tekniske finesser i slike programmer, i stor grad vet hva han snakker om. Han ville neppe drevet med dette hvis det ikke var nettopp fordi han har både interesse, kunnskaper og ferdigheter. Det er vel derfor James Mays programmer er både interessante og underholdende?


Edited by H. Lindholm - 01 januar 2017 at 17:41
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.