MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kaldt på 'hobbyrommet' i dag.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kaldt på 'hobbyrommet' i dag.

 Post Reply Post Reply
Author
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kaldt på 'hobbyrommet' i dag.
    Posted: 14 desember 2016 at 16:35
Hei!

I dag lå det enn tynn film med is på skinnene, som gav strømopptaket utfordringer. Det var ganske vanskelig å pusse bort. Noen som har tips for å holde skinnene isfri over tid og som samtig ikke forhindrer strømopptaket??

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2016 at 16:47
Hei Roger.
Du kan montere en kondensator som gir strømreserve dersom du kjører over "strømløse" deler av banen. Står en bra artikkel i siste nr av Modell & Elektronikk nr 5 / 2016 om dette hvis du kjører med DCC.
Ellers kan du gjøre som Gunnar Larsen har gjort på sin bane, og bygge om til batteridrift og radiostyring.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2016 at 17:17
Tynn film? Hehe, jeg skjønner at du har mye å glede deg til Smile :

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Gunnar Larsen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Gunnar Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2016 at 13:39
Hei Roger,

Selv lok med batteridrift kan slite med å komme seg fram på isete skinner. Ikke pga. problemer med strømforsyning selvfølgelig, men fordi sporet er glatt og har for lite friksjonAngry

Det er et tilbakevendende problem med vinterkjøring på min bane at loket blir stående å spinne i stigningene, selv uten vognerCry.

Jeg bruker en lekespade i plast for å skrape bort isen, men dette har dessverre kortvarig effekt.

Mvh

Gunnar Larsen
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2016 at 15:20
Hva med litt olje? Mange amerikanere bruker Wahl-oil (eller noe i den duren) på inneanleggene sine for å bedre strømopptak. Kanskje det hadde holdt isen borte også?


Edited by Heine Pedersen - 18 desember 2016 at 15:21
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2016 at 22:50
Hei!
Jeg takker for mange forskjellige og gode innspill som jeg tar med meg videre.
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2017 at 20:44
Hei

Med dagens snøvær steg temperaturen såpass at is ikke var noe problem, og det var tilstrekkelig med kun plog for snøen.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.