MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Nybegynner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Nybegynner

 Post Reply Post Reply
Author
Janko View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 november 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Janko Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nybegynner
    Posted: 27 november 2016 at 12:57
Hei
Som helt ny på dette er det en del jeg vil spørre om.
Jeg har googlet og sett og har nærmest bestilt meg et startsett av typen: Roco – Digitalt startsett «z21 start» med to togsett! - kom frem til at dette kunne gi meg mest for pengene i tillegg har jeg bestil Wi-Fi-styring av togsettene. - så er spørsmålet er dette en bra start eller. Skal ikke ha så stort et anlegg, men hadde tegnet å bygge dette på en standard sponplate som kan heise opp i taket. Og også prøvd etter hvert å få til et lite landskap og evn bygge ut med fler skinner, da i en rundbane.
Noen som kan gi meg tips og ev triks om dette er ok eller?.

Eirik
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2016 at 17:42
Om Rocos startesett vet jeg lite.
Når det gjelder å bygge anlegg på sponplate, vil jeg fraråde det. Bruk finér. Man prøvde en del sponplater på 70-tallet, men erfarte fort at dette var tungt og at det ikke holder stivheten særlig godt mellom opplagringspunktene. Dette gjelder særlig når spon blir utsatt for fuktighet, og det blir det ofte straks man begynner med landskap, fordi man der gjerne bruker ulike vannbaserte limtyper, maling, gips o.l.

Mange begynner med en hel plate å bygge på, men det inviterer til et helt flatt landskap, eller at man bygger bare oppå plata, mens det er vanskelig å få til overflater som ligger lavere enn plata. De fleste forlater derfor plata som utgangspunkt, og bygger på åpen ramme i stedet, og bruker finérunder bare under sporene som krever stabilitet.

Se for øvrig min artikkel om landskap på mine nettsider.
Svein S
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2016 at 19:13
Hei Eirik,

velkommen her på forumet. 
Et slikt Rocostartsett høres ut som et kjempebra valg. Du har valgt et startsett med et digitalsystem som du nok vil ha bruk for i mange år, og som lett kan bygges ut med både data, nettbrett og smarttelefon.

En fugl har visket i mitt øre at du bor i Bodø, så da er vi en gjeng her som gjerne vil tipse om at det finnes en flott klubb her i byen, Salten Modelljernbaneklubb. Der er du hjertelig velkommen! :) 

Modellhilsen

Claes
Back to Top
Janko View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 november 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Janko Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2016 at 19:15
Takk for svaret. Det blir nok finer plate ja. Har sett litt på Youtube og fått tak i en del isoporplater som underlag. Skal sjekke siden Din når jeg har bestemt meg for togsett...Smile
Back to Top
Janko View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 november 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Janko Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2016 at 13:57
Hei
Ja, bor i Bodø, og kommer nok til å ta kontakt for å få tips. Går ut ifra at Du sikter til Salten Modelljernbane klubb
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2016 at 19:50
Jepp, ta kontakt med meg her så skal du få innpass! 😃
Modellhilsen

Claes
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.