MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - ESU ECOS
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

ESU ECOS

 Post Reply Post Reply
Author
Steinar Norrøne View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 01 november 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 68
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Norrøne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: ESU ECOS
    Posted: 31 oktober 2016 at 21:07
På Kløfta modelljernbaneklubb har vi et fastanlegg hvor vi kan kjøre både DCC og Marklin ( separate spor ). Når vi måtte bytte ut vår trofaste Uhlenbrock digitalsystem som nok var kommet til veis ende. Så bestemte vi oss for ESU sin nye Ecos da denne virket best egnet til å både kunne kjøre DCC og Marklin. Vi har to stk. Ecos. En til programmering av tog og en som driver både DCC og Marklin. I starten virket dette problemfritt. Men i den senere tid så har det oppstått noen problemer. Når f.eks et Marklinlok leses av på programerings systemet og så settes på anlegget. Så opplever vi ofte at hele systemet settes til Marklin standard. Slik at ingen av DCC togene vil gå før vi setter DCC protokoll igjen.
Noen Marklin tog vil ikke gå og andre virker som om de er i analogmodus uten at det går an å gjøre noe med det.
Vårt spørsmål er da om disse problemene skyldes at vi kjører både Marklin og DCC på samme digitalsentral? Og at dette egentlig ikke er meningen fra produsentens side ? Dette fungerte stort sett fint med den gamle Uhlenbrock sentralen. Men den taklet til slutt ikke Marlin sin nyeste dekodere. Og oppgradering av software ga ikke noen forbedring.
Fullstendig klar over at jeg kan sende en forespørsel til ESU, men jeg velger å spørre her på forumet først.

mvh

Steinar Norrøne
Kløfta Modelljernbaneklubb.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2016 at 16:26
Flott at du spør her. Det er derfor det finnes forumer Smile

Dette er viktig for meg også, ettersom jeg vurderer Ecos og har både gamle lok med ESU (digitaliserte) og nyere Märklinlok med mfx-dekoder.

Hvis du ikke får hjelp her, men hos ESU, del gjerne med oss Smile
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2016 at 23:04
En av våre klubbmedlemmer hadde et tilsvarende problem. Det dreide seg om en Trix Di3 med multiprotokolldekoder. Jeg programmerte loket for ham på min Intellibox, til DCC.
Etter at han hadde brukt sin Ecos til å sjekke innstillingene kunne han kjøre loket fra Ecos'en, men ikke på DCC fra Digitrax Zephyr (mener jeg det var). Det var ikke uten videre mulig å programmere loket fra noen DCC sentral (Intellibox eller Digitrax). Dekoderen var låst i Märklin-modus.
 
Jeg mener han måtte ta en hard reset på dekoderen for å få den tilbake, og ikke bruke Ecos'en til programmering etterpå. Jeg skal sjekke nærmere hva han faktisk gjorde...
 
Hilsen Halvor
Back to Top
Pusur View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 februar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pusur Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2016 at 22:36

Som Halvor nevner så hadde jeg «problemer» med en Märklin dekoder.

Disse nyeste dekoderne (mfx) som også står i Trix utgavene har en prioriterings rekkefølge for hvilke systemer den legger seg på.

Disse er: Pri.1: mfx, Pri.2: DCC, pri.3: DC

Når den har lest systemet til å være mfx (Motorola) så låser den seg på det.

Jeg klarte å løse dette opp ved hjelp av CV verdier.

 

Når det gjelder Kløfta sine utfordringer så tror jeg, og jeg gjentar, TROR jeg, at problemet oppstår når man bruker 1 ECoS til programmering og en annen ECoS til drift.

 

Det er slik at ECoS’en leser dekoderne enten de er mfx, standard ESU dekodere eller andre typer dekodere, så registrer den type dekoder og «språk» og drifter den deretter.

ESU har også mfx dekoder som ikke «låser» seg som Märklin sin gjør. Det fine med ECoS er at den leser alle typer dekodere!

Når man så flytter lokomotivet fra «programmerings» ECoS til «drifts» ECoS, så starter hele prosessen på nytt på denne.

 

Det jeg tror dere må gjøre er å bruke «programmerings sporet» på drifts ECoS’en til å innlemme nye lokomotiver i systemet, ente det gjelder for 3R drift eller for 2R drift.

På den måten takler drifts ECoS’n forskjellige program språk.

Husk bare at alle parametere på drifts ECoS’n må stå på «programmerings sporet» når dere gjør dette ellers så omprogrammerer dere alle lok samtidig!

Det er fort gjort, jeg snakker av erfaring J

 

Prøv dette å se om ikke «problemet» løser seg. Lykke til.

2 Skinne hjemme, 2 skinne i Fremo!
3 Skinne til barnebarn!
Arendal MJK
Back to Top
Steinar Norrøne View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 01 november 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 68
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Norrøne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2016 at 21:36
Da har vi prøvd "Pusur" sin løsning med å bruke Ecos'en som er tilkoblet anlegget. Da fikk vi i første omgang "låst opp" et Marklin lok som virket å være i analog modus. Deretter så virket det som det skulle på anlegget. Så får vi bare teste videre, men foreløpig så virket dette å være en riktig løsning. Så gjelder det bare å ha tunga rett i munnen når vi programmerer lok. Antar at DCC lok fortsatt kan programmeres på programmering Ecos'n da disse dekoderene ikke gjennkjennes av sentralen.

Takk for hjelpen så lenge
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.