MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Z21 på hjemmerouter?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Z21 på hjemmerouter?

 Post Reply Post Reply
Author
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Z21 på hjemmerouter?
    Posted: 22 oktober 2016 at 15:41
Jeg har skaffet en Z21 men butikken var utsolgt for wifi-router. Noen som vet hva som skal til for å få den til å fungere med et vanlig hjemme-wifi nettverk?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2016 at 16:10
Hvis du allerede har et wifi-nettverk hjemme skulle det da ikke være nødvendig med noe ekstra..?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
BNSF DASH 9 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 05 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote BNSF DASH 9 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2016 at 16:19
Z 21 sette inneholder alt du trenger, inklusiv ruter

DIGIRAX CHIEF, ZEPHYR, DT400 IR TRÅLØST,JMRI og WiThrottle app.
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2016 at 17:01
Antar du mener z21 (liten z, hvit boks)? Har sort selv, men antar det er likt på den hvite. De er satt opp med statisk ip 192.168.0.111. Du må endre adressen på ruteren din til å være i samme subnet (eks 192.168.0.1). Evt kan du endre endre ip'n på z21 boksen, men det er i følge Roco roten til alt ondt (jeg har gjort det).
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2016 at 18:04
Hvis du ikke har fått med Router - har du kanskje en av de nye z21 Start, som følger med startsett.  Da må du kjøpe Roco Router pakke - for å få med unlock koden.  Uten denne ka ndu kun bruke den med Xpressnet, f.eks . Multimaus
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2016 at 10:21
Originally posted by StenR StenR wrote:

Antar du mener z21 (liten z, hvit boks)? Har sort selv, men antar det er likt på den hvite. De er satt opp med statisk ip 192.168.0.111. Du må endre adressen på ruteren din til å være i samme subnet (eks 192.168.0.1). Evt kan du endre endre ip'n på z21 boksen, men det er i følge Roco roten til alt ondt (jeg har gjort det).

Det var noe slikt jeg håpet på. Fant ingen info om hvilken IP denne boksen har, så jeg skal prøve dette. Den jeg har fulgte med i et startsett, og alle snakker om denne unlock-koden. Skal forske litt på dette. Takk for tips så langt
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2016 at 14:44
Er redd det er de andre "talerne" som har rett. Du må ha en unlock for å få åpnet lan porten. Litt dumt å måtte kjøpe en ruter bare for det men... Du får Google. Kanskje noen har klart å unlocke Lan porten på et vis. Prøv å legg serienr inn i unlockkode-generatoren hos Roco. Skal ikke gå uten kodene fra ruterpakka, men jeg hadde prøvd...
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2016 at 11:54
Noen som vet hvor serienummeret til z21 er? Det står ingen slike numre på selve enheten, og ingenting på esken til startsettet. Finner ei heller noe i konvolutten med bruksanvisninger.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2016 at 15:11
Kjempeenkelt ?

Nei men hvis du lester Z21 Maintenance Manualen :

http://www.z21.eu/en/Downloads

Står det på side 21 hvordan du kan se seriekoden, og det ser ut som om du i alle tilfeller må installere z21 Maintenace programmet for å få til dette.  Håper du ikke har MAC.

Tror kanskje at oppskriften følger med oppgraderingspakken ?

NB jeg har ikke fått tid til å prøve dette - kanskje butikken vet hvordan det gjøres ?
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2016 at 00:56
Jeg endret subnet, og z21 svarer på ping. Maintenance får kontakt med z21 på port 192.168.0.111. Men ingenting skjer i appen på mobilen. Det må vel være en eller annen kobling til denne et sted?

Hvilke program på PC anbefales å teste med? Rocorail?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Jonher View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 24 januar 2005
Location: Neutral Zone
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonher Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2016 at 13:47
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Jeg endret subnet, og z21 svarer på ping. Maintenance får kontakt med z21 på port 192.168.0.111. Men ingenting skjer i appen på mobilen. Det må vel være en eller annen kobling til denne et sted?

Hvilke program på PC anbefales å teste med? Rocorail?

Jeg måtte unlocke med kode dra roco for å få den til å svare fra app. Det lå en liten lapp i wlan routeren som fulgte med med et "nummer". Det var bare koden jeg brukte, selve routeren har jeg aldri brukt.


Edited by Jonher - 27 oktober 2016 at 13:48
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2016 at 09:38
Jeg har nå selv også skaffet en slik router, og har sammenlignet koden med flere jeg har fått tilgang til. Koden består av 3 kombinasjoner med en rekke tall, og det ser ikke ut til å være noen logisk sammenheng mellom disse i noen av settene. Konklusjonen er da at man må kjøpe routeren for å få låst opp z21, og heller benytte den nye routeren på hytta, hos svigermor eller andre steder man evt. trenger en trådløs WIFI-router.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.