MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Bremsevogn El 10
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bremsevogn El 10

 Post Reply Post Reply
Author
esg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 mai 2014
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote esg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bremsevogn El 10
    Posted: 25 september 2016 at 20:56
For en som ikke har sett den selv: er det noen som har noe mer informasjon om bremsevognen som gikk med El 10 i Lodalen (?) en stund?
Hvorfor gikk den med denne vognen?
Hva slags vogn er det tatt utgangspunkt i?
Hvilken periode snakker vi om her? Og gjaldt det mange lokomotiver?

Sysler med å lage en modell av en slik vogn, men trenger mer info og håper at dere kunnskapsrike her inne kan hjelpe til Smile
Mvh. Espen
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2016 at 22:48
En kjapp titt på NJK MDB avslørte dette bildet:
El10 med bremsevogn på Oslo V
Bremsevognen er opplyst å ha litra Xbr med nr. 5453.

En sjekk i NSB fortegnelse nr. 745 av 1968 avslører at vogna da hadde litra Rbr. Nummeret tilhører en tidligere G3 type 1 med lengde over bufferne på 7,7 meter - dette stemmer med data på Rbr vognen som i tillegg er opplyst å ha en vognvekt på 20 tonn.

Dvs. at hvis det er denne vognen du er ute etter kan du ta utgangspunkt i et messingbyggesett av G3 type 1 (leveres f.eks fra S&S og SM) og bygge om akkurat som NSB i virkeligheten.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2016 at 00:16
Bremsevogn ble brukt for å oppnå større bremsekraft under skifting uten å koble de øvrige vognenes trykkluftbremser til lokomotivet. Det spares veldig mye tid når man slipper tilkobling av trykkluftbremse.
Det har vært bremsevogn i bruk flere steder. I tillegg til Oslo V mener jeg å ha sett det eller sett bilder av det i Lodalen, i Hamar og i Drammen, og muligens også i Kristiansand (med forbehold for å huske feil...).
Noen El 10 fikk ekstra ledning for direktebremsen, slik at bremsene på bremsevognen kunne betjenes direkte og dermed raskere enn med den automatiske bremsen. I hvert fall 2504, 2505 og 2506 hadde ekstra ledning, muligens flere. Bremsevogn ble også brukt med Di 2, men jeg vet ikke om noen av disse fikk ekstra ledning.
Jeg har også sett bremsevogn brukt med El 1 på Oslo V. El1 hadde ikke ekstra ledning, så da måtte det i brukes automatisk bremse. På noen bilder ser det faktisk ut til at bremsene på bremsevognen ikke var koblet til lokomotivet i det hele tatt, da kan man jo spørre seg hva som var vitsen med å bruke bremsevogn.
Legg for øvrig merke til at bremsevognen hadde signallamper i den ene enden. Driftsteknisk ble den nok regnet som en del av lokomotivet.
 
1.2005 med bremsevogn på Oslo V 31/3-1971.
 
1.2005 med bremsevogn på Oslo V 31/3-1971.
 
Tilsynelatende ingen koblede bremseslanger. Oslo V 31/3-1971.
 
Men 29/3-1972 var bremsene definitivt koblet mellom 1.2003 og bremsevognen.


Edited by H. Lindholm - 26 september 2016 at 00:17
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2016 at 10:59
Jeg er usikker på utbredelsen av bremsevogner litra Rbr eller Xbr utover den på Oslo V. I NSBs vognfortegnelse av 1967 er det bare én slik vogn, og det er Rbr 5453 i Drammen distrikt. I fortegnelsen fra 1945 er det ikke oppført noen vogner med litra Rbr. I oversikten fra 1955, som jeg dessverre bare har i utdrag, er litra Rbr ikke oppført på side 34 der alle godsvognlitra er oppført, også R-vogner.
Muligheten er selvsagt at denne vogntypen oppstod etter 1955 og fikk en viss utbredelse da, for så å forsvinne igjen etter kort tid bortsett fra den på Oslo V.
Svein S
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2016 at 11:57
Mitt minne om å ha sett eller sett bilder av bremsevogner på alle de andre stedene jeg har nevnt i tillegg til Oslo V må som sagt tas med visse forbehold, men jeg er helt sikker på at det har vært bremsevogn på minst ett sted til. Den gang reagerte jeg på det nettopp fordi jeg hadde vokst opp som "Vestbanegutt" og da trodde at bremsevogn var en spesiell Oslo V-sak.
Jeg er også praktisk talt 100% sikker på at jeg en gang for lenge siden har sett bilde av en Di 2 med bremsevogn, men husker ikke hvor bildet var tatt. Dette reagerte jeg også på fordi jeg til da bare hadde sett bremsevogn brukt med El 1 og El 10. 
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2016 at 12:37
Litt på siden:

For lenge siden hadde jeg en Roco DB E69, lett "fornorsket" til Dieseltraktor.
Denne stoppet ofte opp i veksler på et analogt anlegg.
Bygde derfor en "bremsevogn" med ekstra strømopptak, og koblet den fast med ledninger til "traktoren".
Og dette fungerte utmerket.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2016 at 12:49
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:


Jeg er også praktisk talt 100% sikker på at jeg en gang for lenge siden har sett bilde av en Di 2 med bremsevogn, men husker ikke hvor bildet var tatt. Dette reagerte jeg også på fordi jeg til da bare hadde sett bremsevogn brukt med El 1 og El 10. 

Du har rett. Og jeg tok bildet selv i 1968. Det var i Moss, lok 839:


Svein S
Back to Top
esg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 mai 2014
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote esg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2016 at 15:52
Tusen takk til dere kunnskapsrike her inne for hjelpen, da er jeg kommet lengre på vei Smile Morsomt tips med å også faktisk bruke vogna til noe nyttig også i 1:87!

Noen som for øvrig har klart å finne endelig svar på når vognene kom?
Mvh. Espen
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2016 at 16:00
Faktisk kan jeg svare på det siste. Rbr 5453 ble ombygget i 1963 fra G3 type 1, opprinnelig bygget av Skabo i 1927.

Den Rbr-vogna jeg har så vidt bilde av på Moss er nok ombygget fra en annen type, da den har glidelager av en annen type en G3 o.l. hadde. Antagelig er dette fra en etterlatt tysk vogn.
Svein S
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2016 at 17:21
Jeg stilte spørsmål om bruk av bremsevogner på NJK-forumet, og da kom det en del svar.
 
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2016 at 20:13
Bremsevogn sammen med Di2 gikk i skiftingen på  Kristiansand stasjon omtrent til 90-tallet.
Den tiden som El10 ble brukt på øvre ranger i Kristiansand, gikk dette loket også med bremsevogn.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2016 at 20:28
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Jeg stilte spørsmål om bruk av bremsevogner på NJK-forumet, og da kom det en del svar.
 

Og diskusjonen der viser at NSBs vognfortegnelse var en en ukomplett kilde hva angår slike vogner.
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.