MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Tortoise
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Tortoise

 Post Reply Post Reply
Author
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Tortoise
    Posted: 22 august 2016 at 19:45
Har kjøpt via Finn noen Tortoise vekselmotorer. De kom som bildet viser og jeg lurer på om det nødvendig med dette "ekstra" utstyret, og i tilfelle hvordan kobles dette?
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 august 2016 at 21:51
Hei. Trenger og trenger... Dette er en vanlig måte å "kortslutningssikre" sporveksler med polariserte hjertestykker. Det er dekket her: http://www.wiringfordcc.com/switches.htm Det er vel to årsaker til en slik løsning. Det ene er hvis du har en sentral med tregt kortslutningsvern. Dersom du får en kortslutning i hjertestykket, så hindrer pæra at det blir en stor kortslutningsstrøm som kan skade lokomotivet. Det andre er at hvis dette skjer, så stopper ikke resten av anlegget. Jeg har ikke selv brydd meg med dette på miniputtanlegget mitt, og Multimausen min virker kjapp til å slå ut på kortslutning. Men når du først har det loddet på kan du vel like gjerne la det stå...

StenR
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 august 2016 at 00:25
Kabeltilkobling:
De to ytterste er til styring av selve vekselmotoren. + eller - 10-12 V DC spenningsforskjell, sender motoren denene eller andre veien.
Fra pæra: til skinnekrysset (hjertestykekt), men det må da være helt elektrisk isolert fra alle andre skinnedeler.
Blå nest nederst og rød overfor: De går til hver sin skinne i vekselen. Her må man gjerne prøve seg fram. Koble til, og teste om loket kjører greit gjennom vekselen i begge posisjoner. Blir det kortslutning, bytter du om de to ledningene slik at de kobles til de to motsatte skinnene.
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.