MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kabling og koblingsbokser
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kabling og koblingsbokser

 Post Reply Post Reply
Author
eginor View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 13 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eginor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kabling og koblingsbokser
    Posted: 05 november 2005 at 09:18
Er det noken som kan hjelpe meg med kvar ein finn fordelerbokser f.eks hos elfa? Har etter mykje leiting ikkje klart å finne noke. Må ha fordeler fra 0,75mm2(lampeledning) til 0,22mm2, og fra 1,5mm2 til 0,75mm2(lampeledning).
Evt andre tips til løysinger mottas med takk. Er det f.eks noken gode løysinger med bruk av sukkerbiter?
Har tenkt meg eit kort strekke med 1,5mm2 kabel fra trafoen og ut til ei fordelerboks, derifrå går 0,75mm2 ut til kvar seksjon på anlegget, og vidare derifrå med 0,22mm2 kabel opp til skinnene. Alle kabler er stort sett trekte og kobla. Mangler berre fordelerbokser eller andre løysinger for å koble sammen kablane i knutepunkta.
Mvh Egil
Back to Top
crasyhh View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote crasyhh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2005 at 11:56
hvorfor ikke bare lodde alt på en metallplate av et eller annet slag som er skrudd fast under "spagettien"?

Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 november 2005 at 00:05
Elfa har s.k. eksperimentkort med ferdige kobberbaner og loddehull som egner seg som fordelerplater. Del opp platen nøyaktig som du vil ha den v.h.a kniv eller sag. (Søk i Elfa-katalogen på "Eksperimentkort" eller "Experimentkort"). Loddeører og Kobblingsstød er andre, mer primitive hjelpemidler. Unngå sukkerbiter, før eller siden glipper ledningen. (Joda, jeg har sukkerbiter, særlig der det må improviseres lenge etter at det første og gjennomtenkte ledningsopplegget er montert og jeg ikke tør veive for mye med loddebolten..)

Lykke til

Terje
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 november 2005 at 12:07

Jeg har god erfaring med å bruke vanlige "printplater", dvs. plater av pertinax eller glassfiber belagt med kopper på den ene siden. Brukes til å lage elektronikk-kretsløp, og fås de fleste steder hvor man selger deler til elektronikk.

Jeg bruker en plate av passelig størrelse (f.eks. 4 x 5 cm), skraper bort kopperet slik at jeg får to eller flere isolerte deler med kopper på plata, skrur og limer plata på et passelig sted under anlegget (eller modulen :-), og lodder ledninger rett på kopperet.

Det lønner seg å fortinne plata før man begynner loddingen av ledninger, da går jobben lettere.

Fordelen med denne metoden fremfor eksperimentplatene Terje nevner er at det blir mer solid, lettere å feste ledninger med større tverrsnitt, og man får større tverrsnitt på selve kopperforbindelsen på plata.

Hilsen Halvor

Back to Top
TomB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 november 2005 at 16:04

Det bedrøvelige er at alle loddelister er isolerte, kun for å skjøte en og en ledning. Eller etpar.

Det er dumt at store loddelister ikke lages på remser av kobber.

Jeg har skrudd loddeører på remser av kobber. Det funker veldig bra.



Edited by TomB
mvh



Tom Blikstad, Asker

HO, Tysk/sveitsisk forbilde, Märklin K, Esu ECoS, Viessmann, Kühn, MBTronik, WinDigipet, WinTrack
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 november 2005 at 18:27
.. eller en kan ta en passelig bit loddelist + en ditto uisolert kopperledning og lodde denne fast til alle ørene på den ene sida ..
Bjørn Egil
Back to Top
eginor View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 13 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eginor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2005 at 21:23
Etter å ha studert rundt på nettet rundt løysingane over, virker sistnevnte her med loddelist og ein uisolert ledning for å knytte det heile sammen som ei enkel, praktisk, og lettvint løysing. Takker for alle gode innspel!
Så til neste problem: fann loddelist hos electrade, men etter det eg kan sjå, så sender dei kun ut varene etter forhåndsfaktura pr. mail, og ikkje pr. postoppkrav. Blir vekkreist ei veke på jobb uten nettilgang, og hadde håpa at varene skulle ligge på posten når eg kjem heim.
Noken som veit om f.eks ELFA har slike loddelister, evt andre som sender i postoppkrav. Kunne ikkje finne loddelister verken på elfa eller clas.
Mvh Egil
Back to Top
crasyhh View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote crasyhh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2005 at 21:47

Originally posted by Terje Storjord Terje Storjord wrote:

Unngå sukkerbiter, før eller siden glipper ledningen. (Joda, jeg har sukkerbiter, særlig der det må improviseres lenge etter at det første og gjennomtenkte ledningsopplegget er montert og jeg ikke tør veive for mye med loddebolten..)

Lykke til

Terje

hmmmmm....jeg bruker bare sukkerbiter..... vi får nå sjau jeg monterte kablene for 1måned siden....


Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2005 at 10:43

Hei !

Jeg bruker også sukkerbiter, og for nostalgiens skyld bananstikker ala Märklin  Det har fungert bra hittil.

MJ-hilsen Tom Lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2013 at 17:18
Drar liv i denna tråden jeg.
Var på NMJ for en stund siden å kjøpte el-kabel til anlegget mitt. Skal legge en 1,5mm2 mateledning fra boosteren og rundt anlegget, så lodde på avstikkere til skinnene rundt om for å være sikker på at det er strøm overalt.
Ser ovenfor her og andre tråder at man bruker 0,22mm2 til avstikkerne, men han på NMJ sa det holdt med 0,14mm2 som jeg da kjøpte uten å sjekke på forumet først.
Sitter jeg da med x-antall meter ubrukelig kabel, eller er det ok å bruke?
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2013 at 17:36
Er spørsmålet om 0,22 kvadrat er ubrukelig som ledninger mellom skinnene og mateledningen (1,5 kvadrat)? Svaret er: Nei. Hvorfor skulle du ikke kunne bruke den? At 0,14 kvadrat kanskje er tilstrekkelig over en kort avstand, hindrer ikke at du kan bruke en noe tykkere ledning. Problemet med tykke avstikkere er dersom de blir så tykke at de er vanskelig å lodde til skinnene eller ser unødig klumpete ut.
Svein S
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2013 at 18:41

Quote Ser ovenfor her og andre tråder at man bruker 0,22mm2 til avstikkerne, men han på NMJ sa det holdt med 0,14mm2 som jeg da kjøpte uten å sjekke på forumet først.



Mulig jeg formulerte meg feil, men jeg har kjøpt 0,14mm2 kabel på NMJ, men ser blant annet på denne tråden og andre at man bruker 0,22mm2 kabel. Blir da 0,14mm2 kabelen jeg har kjøpt for sped, eller kan jeg bruke den?
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2013 at 19:25
Jeg har brukt 0,14 kabel på anlegget mitt, og har ikke merket noen problemer. Nå skal det sies at jeg har mange tilførselspunkter, og har laget kablene kortest mulig for å unngå spenningsfall. På undersiden av anlegget har jeg gått over til grovere kabel (0,75) tidligst mulig, så ingen av 0,14-kablene er mer enn maks 10cm lange.

Det er jo ingenting i veien for at du grener ut fra bussen din med f.eks 2x0,75 kabel (vanlig lampettledning) og fører denne så langt du kan, før du bruker 0,14 den siste korte biten. Litt mer jobb kanskje, men det koster ikke mer enn litt tid, og du får brukt det du allerede har kjøpt inn.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2013 at 19:53
Takk for svar!
Tenkte å bruke 2x1,5 fra boosteren og gjennom anlegget, så blir det 0,14 ledninger opp til skinnene(da de kan brukes) :) Blir en del punkter da jeg har en del veksler også. Må lage en grenblokk av ett eller annet slag til 1,5 mateledningen til de forskjellige punktene hvor 0,14 ledningene skal loddes og føres opp.

Thomas
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2013 at 23:33
Originally posted by Thomas F Thomas F wrote:


Quote Ser ovenfor her og andre tråder at man bruker 0,22mm2 til avstikkerne, men han på NMJ sa det holdt med 0,14mm2 som jeg da kjøpte uten å sjekke på forumet først.



Mulig jeg formulerte meg feil, men jeg har kjøpt 0,14mm2 kabel på NMJ, men ser blant annet på denne tråden og andre at man bruker 0,22mm2 kabel. Blir da 0,14mm2 kabelen jeg har kjøpt for sped, eller kan jeg bruke den?

Når jeg ser etter, så formulerte nok du deg riktig, men jeg har en lei tendens til å lese litt for kjapt.
Så nytt svar følger:
1. Hvis du merker at 0,14 kvadrat er for tynt (varme ledninger), kan du doble avstikkeren, enten med to ledninger på samme sted, eller to ledninger på forskjellige steder.
2. Hvis 0,14 kvadrat er det samme som man i alle år har brukt på Märklin-anlegg, må det være tilstrekkelig i den forstand at de gamle Märklin-lokene kunne trekke opp mot 1 A i strøm, og moderne lok ligger langt lavere i strømtrekk. Derimot er det viktig at mateledningen til DCC er godt dimensjonert, men det er fordi de kanskje skal mate mange lok på en gang fra samme booster, samt til andre formål man måtte ha koblet på DCC-en. På én skinne med avstikkere går det derimot normalt bare ett lok av gangen (kanskje to).
Svein S
Back to Top
Thobbe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Thobbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2013 at 23:55
Jeg lærte en gang i tiden på grunnkurs elektro om paralellføring av kabler. De må ha samme lengde og samme tverrsnitt. hvis ikke ender nesten all strømmen opp med å gå korteste vei og varmgangen blir like stor som om det skulle være bare en tilførsel.

Litt bla,bla fra meg. Sikkert ikke særlig stor overføringsverdi.

Edited by Thobbe - 02 mai 2013 at 23:57
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2013 at 00:51
Interessant. Hva slags teori bygger det på, mon tro? Hvordan får man det til å passe med Kirchoffs lov om at summen av alle strømmer inn mot en node (koblingspunkt) er 0? Og Ohms lov om strømmen i en leder som er avhengig av resistansen og påtrykt spenning? Spenningsfallet over de to sammenknytningspunktene for parallelle ledere må være likt, så hvordan forklarer man at strømmen gjennom dem da IKKE er avhengig av lederens resistans likevel? Settes Ohms lov ut av spill?

Men hvis det er korrekt, så vil praksisen med at vi kobler hver enkelt skinne med en egen avstikker, til tross for at de også er bundet sammen med ledende lasker, være bortkastet eller direkte feil? Men dette er ansett som god skikk. I tilfelle burde vi da bruke isolerlasker mellom hver skinne slik at strømmen ikke fikk flere veier å gå. Det er jo umulig å oppnå samme lengde siden skinnen inngår som en del av lederen, og etterhvert som toget beveger seg, vil også ledningslengden variere.
Svein S
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2013 at 01:57
Det er glemt en viktig ting her når det gjelder mateledninger og tilførsel (ringkabel).
Spenningsfall.
Man trenger tykkere kabel jo lenger man skal lede strømmen, og det er vel hovedgrunnen til å ha en solid ringkabel.
Tilførsel med jevne mellomrom er fordi skinnene består av metall med dårlig ledningsevne, som også forårsaker spenningsfall.
Svein nevner at hver enkelt skinne får egen tilførsel.
Dermed lurer jeg på om det er snakk om lange flexiskinner?
Jeg lager ikke tilførsel for hver eneste skinne, med seksjonsskinner ned til 25mm så hadde det blitt en stor jobb å forbinde alle. Ikke alle mine flexiskinner får heller egen tilførsel, men jeg "jobber" jo i en mindre skala også :)
På mitt anlegg er det tilførsel for ca hver meter.
Back to Top
Thobbe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thobbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2013 at 02:16
Husker ikke de formlene og navner på lovene. Det var så trått så det har jeg fortrengt. Men læreren var ivrig, så det var sikket viktig.
Back to Top
Stein View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 53
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stein Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2013 at 08:57
Thobbe: Jeg har lært det samme som deg ang. parallellkobling av kabler: Men dette gjelder for elektroinstallasjon der kabler gjerne legges titalls og hundretalls meter. DA skal kabler som legges i parallell ha samme tverrsnitt i henhold til forskrifter for elektriske anlegg. Heldigvis trenger vi ikke bekymre oss over disse i MJ sammenheng, og vi kan heller legge opp ledninger etter hva slags strømtrekk vi skal ha. Grunnleggende kjennskap til Ohm's lov som SES nevner vil være nyttig i de fleste sammenhenger når det gjelder kobling av skinner, lys i bygninger, dekoderinstallering i lok osv.
Når det gjelder tykkelse på mateledning som Thomas F spør om, så går dette fint an å ordne uten avanserte kunnskaper om elektro.
Det enkle svaret er at 0,14 kvadrat ledning fungerer helt fint til mateledning, forutsatt at du har mating inn til skinnene med jevne mellomrom. Så lenge hver mateledning ikke er mer en et par meter vil heller ikke dette bety noe med tanke på spenningsfall.
Det litt mer kompliserte svaret kommer når vi bruker kunnskapen fra yrkesskolen: Spesifikk motstand for kobber er 0,0175. En ledning på 0,14 kvadratmillimeter har en motstand pr. meter på:
0,0175/0,14=0,125 ohm. Ettersom vi har to ledninger (frem og tilbake) blir total motstand pr. meter: 0,125 x 2=0,25 ohm.
Hvis en ikke har mer enn 1-2 meter mellom hvert matepunkt, så er det neppe mer enn et togsett på strekningen om gangen. De fleste moderne lok trekker ikke over 0,5 Ampere.
Spenningsfallet i en meter mateledning på 0,14 kvadratmillimeter blir da: 0,25 ohm x 0,5 Ampere = 0,125 Volt. Dette er helt ubetydelig.
Selv om loket ditt er gammelt og slitt og trekker over 1 Ampere, så vil spenninsfallet fremdeles være  godt under 1 Volt.
Generelt vil det være slik at uansett hva vi kobler: modelltog eller høyspentledninger, så vil det svakeste leddet stort sett alltid være koblingspunktene. Lær å bruke en loddebolt, og bruk de ledningene du har.

NSB H0 frem til 1970 + GVB
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2013 at 09:15
Originally posted by EirikS EirikS wrote:


Svein nevner at hver enkelt skinne får egen tilførsel.
Dermed lurer jeg på om det er snakk om lange flexiskinner?

Ja. Men ikke bare. Loddet senest i går kveld på mateledninger på flere ca 15 cm lange skinnestykker. Det er laskeskjøten som kan skape utfordringen dersom den ikke gir god kontakt. Ved ballastering og liming med uttynnet lim er det all grunn til å tro at limet trenger inn i lasken. 

Svein S
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2013 at 13:49
Ja, det er sant.
Gjør det samme der skjøtene ikke skal loddes.
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2013 at 15:38
Hvor kjøper dere kabel i forskjellige farger? Jeg finner 1,5 mm2 hos Clasohlson og 0,14 mm2 hos nmj, men ikke noe i mellom.
Marius
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2013 at 15:58
Hvis det er til DCC-bussen du mener klarer du deg fint med to farger, f.eks blå og brun. Disse fins i vanlig lampettledning (2x0,75mm2) eller hvit PMH kabel (2x1,5mm2). Kjøper du 3-leder jordet kabel får du også med gul/grønn, kan være greit å ha til f.eks felles retur på tilbehørskretser. De ensfargede 1,5mm kablene du finner på Clas syns jeg er alt for stive og uhåndterlige, har flere av de liggende som jeg kjøpte for en stund siden men likte de ikke.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2013 at 16:37
Nå er det tortoisen, brytere og led. Mulig at jeg strekker ledningene fram til et fellespunkt midt på anlegget. Kanskje strekket blir 50-100 cm. Til bussen har jeg lagt ut 1,5 mm fra clas.
 
Betyr det at du kjøper en lampettledning som du skreller? Skulle tro at noen solgte 0,75mm2 på rull a 50 meter eller noe.
Marius
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2013 at 16:55
Kjøper 10m eller 25m rull ja, fås på Clas. Kapper ledningen i ca lengde og skreller av den hvite kappa i endene, slik at jeg beholder kappa hvis jeg skal lage et lengre strekk, syns det blir ryddigere da. Har et par bilder av undersiden på det gamle anlegget mitt her (scroll nedover til ca midt på siden).
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2013 at 18:54
Kabel kan du kjøpe her: www.elfaelektronikk.no
Har du orgnr, så kan http://no.rs-online.com anbefales. Langt lavere pris.
Har du tid å vente et par uker så bruk ebay.com, gjerne en tredel av prisen.
Mye kabel er oppgitt i AWG istedet for mm2, her finner du konverteringstabell:
http://www.technick.net/public/code/cp_dpage.php?aiocp_dp=guide_awg_to_metric
Flertråder ledet kalles stranded.

Jo lenger kabel, jo mer synker spenningen.
Kompenseres med å øke tversnittet.

Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2013 at 20:42
Mange vanskelige ord på elfaelektronikk. Hva heter ledningstypen vi bruker?
Marius
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.