MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Strømføring i digitalisert gammel Fleischmann
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Strømføring i digitalisert gammel Fleischmann

 Post Reply Post Reply
Author
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Strømføring i digitalisert gammel Fleischmann
    Posted: 23 juli 2016 at 21:22
Hei

Jeg har en eldre Fleischmann Piccolo BR218 som får strøm bare gjennom en boogie. Jeg har loddet inn den dekoderen som er der nå, med der har vært dekodere før, og det er ikke jeg som har forberedt loket for digitalisering. Det har jeg ikke greie på.

Problemet er at det ikke gå strøm gjennom den ene boogien. 

Når jeg setter strøm på den grønne ledningen og lederen som det pekes på i første bilde burde motoren gå. Det gjør den ikke.

Når jeg setter strøm på den grønne ledningen og metallet som det pekes på i bilde nr 2 går motoren.

Bilde 3 viser detaljer ovenfra.,

Er det noen som kan se hva feilen er og hva jeg må rette?











Edited by bkv1 - 23 juli 2016 at 21:24
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
Steinar Norrøne View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 01 november 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 68
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Norrøne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juli 2016 at 23:00
Tyder på at chassiet er den ene strømførende "lederen". Mener det skal være et kontaktblekk som skal sitte på den roterende delen ( boggien ) og skape kontakt med chassiet. Hadde et lignende problem med en BR 212, men der var bare og bende litt på kontaktblekket. Kanskje den er brukket av, ser den ikke. Men hvis du ser rundt sentertappen til boggien så er det "skrapemerker" etter kontaktblekket.
Du kan jo se litt på denne linken også http://www.1zu160.net/digital/einbaubsp/gfn-218.php


mvh

Steinar Norrøne
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juli 2016 at 23:04
Originally posted by Steinar Norrøne Steinar Norrøne wrote:


Tyder på at chassiet er den ene strømførende "lederen". Mener det skal være et kontaktblekk som skal sitte på den roterende delen ( boggien ) og skape kontakt med chassiet. Hadde et lignende problem med en BR 212, men der var bare og bende litt på kontaktblekket. Kanskje den er brukket av, ser den ikke. Men hvis du ser rundt sentertappen til boggien så er det "skrapemerker" etter kontaktblekket.
Du kan jo se litt på denne linken også http://www.1zu160.net/digital/einbaubsp/gfn-218.php


mvh

Steinar Norrøne


Hm..
Ja det er et på den roterende delen, men det berører lederen det pekes på i bilde 1.

Den andre bloggen virker slik den skal

Edited by bkv1 - 30 juli 2016 at 16:05
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juli 2016 at 14:35
jeg har digitalisert en Fleishmann av en type fra "for noen år siden".  Det som måtte til var litt ledninger og ei ny isolerende frontplate på motoren.  Om jeg husker rett så hadde Knut's Maskinservice denne.
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juli 2016 at 16:09
Loket er digitalisert og det kjører, men som sagt kommer det strøm bare fra den ene boogien. Det er noe med den andre boogien jeg ikke skjønner og som jeg prøvde å beskrive i første innlegg her.
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juli 2016 at 17:13
Du må rett og slett følge ledningene og strømmens gang i dette loket.

Det ser ut til å være en grusomt amatørmessig dekoderinnbygging som er gjort opprinnelig i det.

Jeg har 10-12 av Fleischmanns 218 lok i N. De eldste nok over 30 år gamle, og det var et av de første lokomotivene jeg måtte plukke fra hevrandre for å fjerne tepperester etc. for å få i gang igjen.
Det har også vært et av de mer solide, driftssikre og driftsmessig enkle lokene fra den tiden :)

Jeg har ikke plukket frem noe lok for å sammenligne med her, men fra hukommelsen;
Boggiene i dette loket har i utgangspunktet to slepere; den ene (bakre, som fortsatt er på ditt lok) skal slepe på printbanen på undersiden som overfører den ene polen opp til printkortet inne i loket. Den andre fremre sleperen skal slepe på chassiet. Den er på ditt lok erstattet av en påloddet ledning og et boret hull opp gjennom understellet.

Det kan virke som vedkommende som bygget om loket da gikk i surr og byttet om på chassis-forbindelse og den andre polen.

Om du følger den defekte forbindelsen fra sleperen på undersiden opp til printkortet på toppen og så ser hvor den forbindelsen ender så finner du et punkt hvor du evt. må lodde inn en ledning videre til samme punkt som den polen kommer opp på på andre siden.
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juli 2016 at 23:14
Hei

eika har nok et poeng når han sier at ombyggingen ser ut til å være grusomt amatørmessig gjort. Loket ser også ut til å ha blitt hardt behandlet.

Nå har jeg ikke noen N-skalalok tilgjengelige her selv som jeg kan se på, men ut fra det jeg husker etter å ha drevet med reparasjon av slike i en del år, samt en gammel deleliste jeg har liggende, så kan jeg i hvert fall si følgende:

- boggiene skal være speilvendte av hverandre, men forøvrig helt like.

- de to små printplatene som ligger under loket og som fører strøm opp til det store hovedprintet, og som den innerste kontaktfjæren fra boggiene skal ligge an mot, skal ha den strømførende enden vendt mot samme side av loket.

- den motsatte siden av loket er "jord", de ytterste kontaktfjærene på boggiene skal ligge direkte an mot rammen. Der kontaktfjærene ligger an skal det være satt inn en liten messingskive som ligger litt på siden av lokets senterlinje, men på ditt lok ser det ut til at denne er fjernet og det i stedet er laget et hull som den grønne ledningen går igjennom. Det skyldes muligens at denne kontaktfjæren er brukket.

På bildet fra oversiden sees det at flere av printbanene på hovedprintet er brutt. Jeg har markert ett tilsynelatende brudd med rød ring på bildet. Hvis dette er et brudd resulterer det i at strømmen som skal føres opp fra denne boggien ikke kommer noe sted. Noen av de andre bruddene er nødvendige for digitaliseringen, men jeg er usikker på om alle er det. Noen brudd trengs for å skille skinnespenning fra motorspenning, i analogutgaven er det nesten direkte forbindelse fra boggier til motor.
eikas formodning om at den som har bygget om loket har gått surr i polene kan godt stemme.


Det er forøvrig fort gjort å forbytte boggiene eller snu motoren feil hvis man har plukket loket fra hverandre og ikke holdt strengt greie på hva som skal sitte hvor og i hvilken stilling. Ved analogdrift fører det til at loket går motsatt vei av hva det skal gjøre i forhold til skinnepolariteten, men det har jo ingen betydning for digitaldrift. Boggiforbytting kan imidlertid føre til dårlig strømopptak og skader på strømopptaksfjærene.

Sjekk også at boggiene på ditt lok er speilvendte av hverandre. Hvis strømopptaksfjærene står helt likt på begge boggiene har en boggi blitt forbyttet med et annet lok en gang i tiden. Jeg har sett et par slike lok også....
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 juli 2016 at 12:56
Originally posted by Per Einar Orebe Per Einar Orebe wrote:

jeg har digitalisert en Fleishmann av en type fra "for noen år siden".  Det som måtte til var litt ledninger og ei ny isolerende frontplate på motoren.  Om jeg husker rett så hadde Knut's Maskinservice denne.

Du snakker om H0 lok du Per Einar... De er helt annerledes.
Frontplaten du beskriver der mener jeg heter motorskjold og det stemmer at Knut hadde/har dem. Solgte han en del av dem fra butikken for mange år siden

Men det er en avsporing i forhold til BKVs N-skala problem

Edited by eika - 31 juli 2016 at 12:56
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 juli 2016 at 17:06
Jeg tror problemet kanskje lå i det bruddet LindHolm peker på. Det ser ikke ut til at det finnes noen forbindelse derfra. Det var altså strøm fra sleperen på boogie.

Dessverre klarte jeg å kortslutte dekoderen så da er det uansett slutt på moroa.

Pussig nok snurrer motoren dersom jeg holder ledninger borti slik som det er beskrevet i forbindelse med bilde 2 i mitt første innlegg. Motoren går da på full fart og kan ikke reguleres vha digitalsystemet. Den snurrer selv om loket ikke er valgt i digitalsystemet. Det får meg til å tro at motoren ikke er isolert fra godset. Det burde den vel vært.

Loket har i årenes løp vært innom 2 "verksteder" for digitalisering og dekoderbytte. Jeg for min del gir opp å fikle med det. Men hvis dere vet om noen som tar slike oppdrag kan jeg godt få høre det. En vakker dag får jeg kanskje lyst til å sette det i stand. Jeg liker ikke å gi opp gamle lok helt. Dette virker dessuten som en robust konstruksjon.



Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.