MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Skd 214 messingsett
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Skd 214 messingsett

 Post Reply Post Reply
Author
cmi View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 26 juni 2011
Status: Offline
Points: 158
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cmi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Skd 214 messingsett
    Posted: 04 juli 2016 at 23:12
Hva ligger disse på i pris? Jeg har fått tilbud om et byggesett av denne modellen, men har ikke sett noen for salg, så jeg har ikke noe å sammenligne med.
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juli 2016 at 23:35
Hvilken pris har du fått tilbydd? Her kommer det litt ann på hvor gammelt byggesettet er og hvem som har produsert det. Er byggesettet komplett, motor, dekaler, deler osv. Jeg har selv et fra Hobbyteknikk, som det er mye jobb med for å få satt sammen. Husker ikke i farten hvor mye jeg betalte for det.

Hvis byggesettet er fra Etsemodeller i Sverige så er det et bedre byggesett og mye enklere å montere. Men der måtte man kjøpe drivverk ved siden av (byggesettet 1200 SEK og drivverk ca 1000 SEK).

Men som du nevner så er det ikke mange av disse til salgs så ofte. Alt i alt står det jo på hvor mye du er villig og betale for et slikt byggesett/modell.
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
cmi View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 26 juni 2011
Status: Offline
Points: 158
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cmi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juli 2016 at 23:46
Det er med deivverk og skal vistnok være komplett, hvem som har produsert det er jeg usikker på. selger forlanger 1500kr
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2016 at 00:11
Har du et bilde av byggesettet?
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
cmi View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 26 juni 2011
Status: Offline
Points: 158
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cmi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2016 at 00:13
Nei dessverre, men ligner veldig på dette
http://forum.mjf.no/uploads/121/DSC_0133Em.jpg
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2016 at 00:52
Ok, det er det som er fra Hobbyteknikk som det er mye jobb med å sette sammen. På mitt byggesett så passer omtrent ingen av delene, slik at det har blitt mye filing for og ting til å passe. Orginaldrivverket er også plundrete å få til og gå skikkelig.

Personlig syntes jeg 1500,- er altfor dyrt for det settet, mener å huske at jeg betalte under 1000,-

Hvis byggesettet er av ordentlig interesse for deg, ville jeg prøvd å prute ned summen en del. Helst under 1000,-.

Håper dette er til noe hjelp og lykke til med jakten.
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
cmi View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 26 juni 2011
Status: Offline
Points: 158
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cmi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2016 at 00:55
Da blåser jeg i det å går muligens for 221 og 224 i stede, fikk tilbud om de samtidig :)

Noen erfaring med gutzold son stortysker?
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2016 at 00:59
Noe spesielt du tenker på vedr. Gutzhold stortyskeren?
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2016 at 01:58
Byggesettet fra Hobbyteknikk/NMJ er fra tidlig 80-tallet og svært enkelt. Det gikk greit å bygge det men jeg synes også at 1500 er mye for den. 


Back to Top
cmi View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 26 juni 2011
Status: Offline
Points: 158
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cmi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2016 at 09:01
Når det gjelder gutzold tenker jeg på, kjøre egenskaper, støy, om den er en troverdig modell i forhold til forbildet 1:1
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2016 at 13:09
Jeg har to stk gutzold stortyskere, jeg har valgt å bytte motor på begge to for bedre gange egenskaper. Tilførselen mellom lok og tender anbefales å bygge kontinuerlig strømopptak og generelt føring av strøm mellom lokket. Utenom det så er det en grei modell.
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
cmi View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 26 juni 2011
Status: Offline
Points: 158
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cmi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2016 at 15:26
Da spørs det om jeg ikke dropper det også selv om det er andre nummere enn 2770, skal man bytte motor så blir det er forholdsvis kostbart lok inkludert innkjøpspris
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2016 at 19:40
Jeg sier ikke at man må bytte motor, det var et valg jeg tok på min modell. Kan hende at den som du har/fått tilbud om kjører helt fint uten noen problemer
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
cmi View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 26 juni 2011
Status: Offline
Points: 158
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cmi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2016 at 21:04
Hva ligger de på i pris?
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2016 at 21:22
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
cmi View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 26 juni 2011
Status: Offline
Points: 158
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cmi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2016 at 23:25
Tenkte på hele gutzold maskinen, brukt. Har 0 peiling på priser på brukt markedet, bare det jeg har sett som har blitt solgt, har ikke sett disse til salgs
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2016 at 23:29
Beklager, er ikke helt sikker på hva disse ligger i pris nå. Skal jeg tippe så mellom 1000 - 1500,-, men som sagt usikker
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
cmi View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 26 juni 2011
Status: Offline
Points: 158
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cmi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2016 at 07:17
Oki :)
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2016 at 21:53
Har en Gutzold stortysker. Synes motoren går fint og aldri vurdert å bytte. Heller ikke hatt problemer med lok-tender koblingen. Mulig det er litt ulike versjoner? Min har derimot gangtøy i plast, og det har lett for å "knipe" i skarpe svinger. Løoeakselen har også lett for å spore av og lysdiodene er i overkant gule. Tror også disse går for 1000-1500. Hvis du får tak i en ferdig digitalisert sparer du litt jobb. Litt pjuklete å bygge om.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.