MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - JMRI,Mac, roco multizentralrpro
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

JMRI,Mac, roco multizentralrpro

 Post Reply Post Reply
Author
cmi View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 26 juni 2011
Status: Offline
Points: 158
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cmi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: JMRI,Mac, roco multizentralrpro
    Posted: 29 mai 2016 at 22:24
Noen her inne som har peiling på denne kombinasjonen??
Får ikke kontakt med dekodere når jeg søker opp, så sikkert noe feil innstillinger eller noe...
Back to Top
cmi View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 26 juni 2011
Status: Offline
Points: 158
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cmi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2016 at 14:35
Ingen??
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2016 at 19:28
Hei,

Hvis du forklarer litt mere av hva som fungerer, og hva som ikke fungerer, er det litt enklere å hjelpe.

Den første testen jeg gjør når jeg kobler opp JMRI, er kanppen for Track Power On/Track Power Off.  Etterpå vet jeg om komunikasjonen til sentralenheten fungerer.

Når du bruker Roco eller Lenz, kan du også åpne vinduet som logger XPressnet trafikken.  Der ser du hva som blir sendt av meldinger - og om du får svar fra sentralen.  Hvis du kopierer dette inn i forumet er det lettere å hjelpe
Back to Top
cmi View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 26 juni 2011
Status: Offline
Points: 158
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cmi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2016 at 19:40
Jeg tror problemet er at jeg ikke får kontakt i det hele tatt, for ingen knapper er tilgjengelige. Finner ikke multizentralepro som et alternativ under systemer jeg skal koble opp heller...
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2016 at 00:51
Hei,

Da er du litt nærmere problemet !

Jeg googlet litt og fant dette :

http://forum.rocrail.net/viewtopic.php?t=1823

http://forum.miniatur-wunderland.de/digital-software-f10/einrichtung-einer-digitalsteurung-mit-rocrail-t29699.html


Roco (XPressNet)

    Configure: Roco LocoMaus 2 (Roco Part number 10760), Roco MultiMaus (Roco Part number 10810), or Roco multiZENTRAL-Pro (Roco Part number 10830) via Lenz LI100, LI101F, LIUSB or GenLi XPressNet interfaces, ZTC Controls ZTC640 interface, or an XPA and Hayes compatible modem.

    Please check the notes above for system specific restrictions on what JMRI can do.


http://jmri.sourceforge.net/help/en/html/hardware/XPressNet/index.shtml

Ut i fra dette ser det ut som om Multizentrale-Pro ikke har seriell kommmunikasjon over USB.  Den kan derfor ikke brukes direkte av hverken JMRI eller RocRail.  Du må evt. kjøpe et Lenz adapter,  eller bygge et adapter selv (Se linken over).  Alternativet er en z21 sentral, men jeg tror at den fortsatt ikke er helt støttet av JMRI (Rocrail er nok kanskje bedre med dette).  Har et par z21 sentraler liggende som jeg skal teste ut når jeg får tid.

Har også en mulighet med Arduino - men da må det nok loddebolten frem.
Back to Top
cmi View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 26 juni 2011
Status: Offline
Points: 158
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cmi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2016 at 06:59
Dette systemet skal vistnok være brukt med JMRI før, men forrige eier husker ikke innstillingene han brukte i JMRI
Back to Top
cmi View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 26 juni 2011
Status: Offline
Points: 158
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cmi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2016 at 06:59
Hva skulle du eventuelt hatt for en z21?
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2016 at 10:37
Hei,

Den er ikke til salgs - jeg vil alltid ha to av alle ting jeg ikke vet hvordan skal repareres.  Anbefaler deg å se om du kan få tak i et rimelig startsett med z21.  Hvis du kjører norsk H0 kan du f.eks. vurdere et svenskt :

https://www.mjhobby.se/product.asp?qsLang=swe&type=2&id=060&pid=41510

Ellers har jeg stor tro på selvbygging, som er forklart her (hvis du har lyst og tid) :

http://pgahtow.de/wiki/index.php?title=Z21_mobile

Back to Top
cmi View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 26 juni 2011
Status: Offline
Points: 158
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cmi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2016 at 12:21
Skal kikke på det, bare så rart at forrige eier av dette brukte det med JMRI, han som anbefalte der, så noe må jeg gjøre galt, men skal kikke på det når jeg ikke jobber idiotiske tider.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.