MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Detaljer på B3/B5 boggier
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Detaljer på B3/B5 boggier

 Post Reply Post Reply
Author
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Detaljer på B3/B5 boggier
    Posted: 28 mai 2016 at 23:05
Jeg har noen Lima B3 vogner i nydesign og noen B5 i gammeldesign. På disse følger med noen smådeler til å montere på boggiene. Bildet viser et utsnitt av instruksjonen til B5. Det er litt uklart for meg om delen ved 6-tallet skal monteres. Samme del følger også med til Lima B3. NMJ sine B3 vogner har ikke denne delen. Er det noen her med detaljkunnskap om NSB sine boggier som kan si hva som er rett?

Helge B.
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2016 at 23:37
Hvis jeg forstått det riktig er boggiene til
Lima B3 og B5 standarddeler. Ekstradel nr 6 benyttes ikke av NSB og skal dermed ikke monteres
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Per Hilton View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Hilton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2016 at 06:49
Del 6 må være støttelageret for generatorens kardangaksel, og skal følgelig ikke monteres.

http://www.railforum.de/modellbahn/md_drehg/md33_schwer.htm
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2016 at 11:52
Men det skal vel sitte en støtdemper der?
Nå er jeg absolutt ikke ekspert på MD-boggier, men ut fra minnet og en rask kikk på noen bilder stod det en støtdemper ut på skrå på dette stedet på de eldre variantene, mens nyere varianter har støtdemperen vertikalt eller tilnærmet vertikalt plassert.
Back to Top
Per Hilton View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Hilton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2016 at 12:55
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Men det skal vel sitte en støtdemper der?


Det har du selvfølgelig helt rett i.  Da er det sikkert greit å montere delen likevel.  Eventuelt kan man forsøke å kutte vekk klumpen som utgjør kardangopplagringen.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2016 at 19:17
Sånn ca. på midten av 70-tallet ble boggiene på norske MD-boggier modifisert slik at støtdemperen (del 6) ble montert vertikalt i stedet for på skrå. Den skal altså monteres. Om man ønsker at vogna skal se ut slik den ble etter denne modifikasjonen, kan man evt. prøve å mekke til noe som ser ut som de vertikale støtdemperne. Om man ikke gidder det, er det bedre å montere den, slik at boggien i det minste stemmer med én utgave.

Hva del 8 er, er jeg usikker på. I folderen som følger med en B5-vogn, står det:
"De ekstra tankene (8) som medfølger skal ikke monteres på ovennevnte modeller. De er beregnet for en senere utgave som kommer i løpet av 1998."
Ble det ettermontert noen slike tanker, eller kan de ha vært tiltenkt f.eks. en planlagt modell av BF14?

På Rivarossis modell av 26028 i "tomatsuppe-design" er disse tankene ferdig montert, sammen med del 6. Del 7 mangler imidlertid, så da kan de også ha blingset på del 8.
Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juli 2016 at 22:25
Takk for svar.

Bildet under viser en Lima og en NMJ boggie. På NMJ boggiene er det tydelig modellert en vertikal støtdemper. Siden B5 vognene ble levert til NSB i 1977 har vel de aldri hatt skråstilt demper.

Neste bilde viser delene som følger med Lima vognene. Jeg synes ikke de ligner særlig godt på skråstilte dempere og det er heller ikke lette å modifisere delene til å ligne en vertikal demper. Jeg tenker derfor at jeg lar være å montere dem. Innleggene her viser jo at man må være en kjenner for å oppdage at her mangler noe.

Helge B.




Edited by HelgeBe - 18 august 2016 at 21:27
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2016 at 01:09
Originally posted by HelgeBe HelgeBe wrote:

Bildet under viser en Lima og en NMJ boggie. På NMJ boggiene er det tydelig modellert en vertikal støtdemper. [...]

Neste bilde viser delene som følger med Lima vognene. Jeg synes ikke de ligner særlig godt på skråstilte dempere og det er heller ikke lette å modifisere delene til å ligne en vertikal demper. Jeg tenker derfor at jeg lar være å montere dem. Innleggene her viser jo at man må være en kjenner for å oppdage at her mangler noe.
For min del synes jeg det ser ganske påfallende ut med den manglende støtdemperen på B5-modellen på det første bildet, så jeg synes definitivt det ville sett riktigere ut med den (temmelig grove) skråstilte demperen. Man må være mer "kjenner" for å oppdage at demperen er av feil type enn for å se at den mangler helt.

Å modifisere de skråstilte demperne til vertikale var ikke det jeg tenkte på, men kanskje heller å mekke til en demper med f.eks. noen ledningsbiter med to litt forskjellige isolasjonstykkelser.


Edited by TorsteinS - 10 juli 2016 at 01:11
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.