Skinner og veksler med betongsviller |
Post Reply
|
| Author | |
eginor
Medlem i MJF
Joined: 13 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 102 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Topic: Skinner og veksler med betongsvillerPosted: 05 juli 2009 at 00:44 |
|
Har leita ein del rundt i diverse nettbutikker på jakt etter skinner med betongsviller.
Eg har til no brukt Peco sine code 75 finescale med tresviller Det einaste eg kan finne med betongsviller er Tilling Elite code 83 Så til spørsmålet: Kan Tilling sine kode 83 brukas saman med kode 75 frå peco utan at dette ser merkeleg ut? Korleis er kvaliteten på desse skinnene samanlikna med peco sine finescale skinner? Om desse skinnene kan brukas: Kvar i all verden kan eg få kjøpt sporveksler med betongsviller? Edited by eginor - 05 juli 2009 at 00:45 |
|
|
Mvh Egil
|
|
![]() |
|
Snikkaren
Medlem i MJF
Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 05 juli 2009 at 09:45 |
|
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
|
![]() |
|
eika
FREMO-forummedlem
Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1632 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 05 juli 2009 at 18:23 |
|
Peco har veksler med betongsviller under utvikling. Første vekslene er forhåpentligvis klare i løpet av året
Eirik
|
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
![]() |
|
Sven Ole
Medlem i MJF
Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 241 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 05 juli 2009 at 19:05 |
|
Vet du Eirik også hvilken code det blir?
|
|
|
SOHo
|
|
![]() |
|
Roger
Fremo og MjF medlem
Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 05 juli 2009 at 21:21 |
|
Hei!
Peco hadde lagt ut ett bilde av disse nye sporvekslene med betongsviller på hjemmesiden sin like før årets mj-messe i Nürnberg. De ble dessverre fjernet kort tid etter, men jeg mener å huske at de var beskrevet som code 75.
Samtidig kan man på Peco sin hjemmeside lese at de har laget nye fleksiskinner med betongsviller og Pandrolklips i code 75, og at det i denne anledning er tilsvarende sporveksler under utvikling. Det er vel derfor god grunn tro at Pecos nye sporveksler med betongsviller vil ha både Pandrolklips og code 75.
Link: Peco
|
|
|
Med vennlig hilsen
R GER“Det finnes ett forbilde for alt” |
|
![]() |
|
eginor
Medlem i MJF
Joined: 13 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 102 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 09 juli 2009 at 09:46 |
|
Takker for gode svar.
Vil det vere mulig å bruke Tillig sin kode 83 saman med 75 frå Peco, eller blir dette feil visuelt sett? Nokon som har prøvd? Kva er forresten Pandrolklips? Leitte litt etter dette utan å finne svaret. |
|
|
Mvh Egil
|
|
![]() |
|
jevistad
FREMO-forummedlem
Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 09 juli 2009 at 15:29 |
Visstnok oppfunnet av en nordmann som het Pande-Rolfsen.
Han prøvde å selge patentet til NSB i sin tid, men de var ikke interessert da de nettopp hadde utviklet Hay-Back festet. Edited by jevistad - 09 juli 2009 at 15:32 |
|
![]() |
|
KjellAn
Veteran
Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1012 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 09 juli 2009 at 15:30 |
(Hei Jon Einar - der slo du meg med ett minutt gitt. )Edited by KjellAn - 09 juli 2009 at 15:33 |
|
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
![]() |
|
traiNman
Veteran
Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 09 juli 2009 at 16:54 |
|
Han het Per Pande Rolfsen. Wikipedia har litt om klipsene her: http://en.wikipedia.org/wiki/Pandrol
Petter
|
|
![]() |
|
Roger
Fremo og MjF medlem
Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 11 juli 2009 at 12:45 |
|
Hei!
I teorien skal det være mulig koble skinner med forskjellige koder sammen, ved bruk av overgangslasker eller tilsvarende. Det viktigste er at skinnetoppene flukter i skjøten.
Personlig er jeg litt skeptisk til å blande for mange skinnekoder, og skinner fra forskjellige produsenter på ett anlegg, da jeg tror det er enklere, og en investering for god driftsikkerhet å velge ett merke og holde seg til det. I ett pågående prosjekt forsøkte vi på Gleng Mj-Klubb å koble sammen Tillig kode 83 med Roco kode 83, og til tross for samme kode ble det en merkbar forskjell i skjøten mellom disse to. Denne forskjellen gikk også utover sikker togfremføring, da noe av det rullende materiellet sporet av.
|
|
|
Med vennlig hilsen
R GER“Det finnes ett forbilde for alt” |
|
![]() |
|
Stian
Medlem i MJF
Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 12 juli 2009 at 11:13 |
|
Jeg har en peco veksel sammen med tillig skinner på stasjonen min, det er ikke noe serlig forskjell mener jeg. i såfall så filer du ned den skinnen som er for høy.
|
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
![]() |
|
Roger
Fremo og MjF medlem
Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 04 september 2009 at 23:35 |
|
Hei!
Disse kommer også code 83 i Pecos "amerikanske" serie.
|
|
|
Med vennlig hilsen
R GER“Det finnes ett forbilde for alt” |
|
![]() |
|
MY1201
FREMO-forummedlem
Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 819 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 05 september 2009 at 16:37 |
Eller bruker passende overgangslasker.
|
|
|
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|
![]() |
|
Post Reply
|
|
| Tweet |
| Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |