Lite futt når det er kaldt |
Post Reply ![]() |
Author | |
ESI ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 04 januar 2013 Status: Offline Points: 84 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 05 januar 2015 at 20:50 |
Var ute for en liten nyttårstur med Millien, fikk den til å surre rundt litt - men noe særlig fres ble det ikke. Jeg klarte ikke å få opp trykket. Jeg mener å ha lest eller hørt noe et eller annet sted at det lønner seg å bruke en annen gass en den vanlige "kjøregassen" når det er kaldt. Er det noen som kan gi meg en liten oppfriskning på dette?
|
|
![]() |
|
KjellAn ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1012 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Problemet er at gassen blir for kald slik den går over i væskeform. Og følgelig brenner den ikke like bra som ved vanlig sommertemperatur.
Løsningen som jeg funnet er å fyre opp loket innendørs slik at varmen fra kjelen får tid til å varme opp gasstanken. RH Millie'en din har etter det jeg husker åpen førerplass, og da gir det mindre mulighet for å overføre varmen fra kjelen til gasstanken. Når det gjelder gasstype så kan du forsøke å få tak i en gassblanding 30% propan og 70% butan. Den vi vanligvis bruker til sommerbruk er 100% butan. |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
![]() |
|
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Alle Roundhouse-lok kan kjøres på en mix av propan og butan. Vanlig blanding er 30/70.
Enkelte lok (som Roundhouse Fourney) har ikke gasstanken plassert slik at den varmes av kjelen. Det er derfor anbefalt å bruke en viss del "mix" på dette loket. Det kan gjøres på alle lok. Man må da være obs på at reguleringsventilen for gass blir mer følsom. På lok der gasstanken varmes opp, vil det derfor være nødvendig å regulere fyringen tilbake etter hvert som tanken blir oppvarmet av kjelen. Man behøver ikke fylle 100% butan eller mix. Ofte kan det problem du er ute for løses ved at tanken fylles nesten full med butan - og deretter toppes opp med mix. Da vil man oppnå at loket er bedre å fyre fra kalt. Ofte kan det være vanskelig å fylle butan utendørs om vinteren dersom butanboksen er kald. Forvarm den gjerne i varmt vann før fylling. |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |