MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - CM-85 Falconbridge Nikkelverk
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

CM-85 Falconbridge Nikkelverk

Post Reply Post Reply
Author
Ibn Torsdab View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ibn Torsdab Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: CM-85 Falconbridge Nikkelverk
    Posted: 30 mai 2011 at 11:30
Hei, jeg har bestilt CM-85 Falconbridge Nikkelverk kulevogner fra Collector Models.

I denne forbindelse leser jeg i CMC Nytt for mai 2011 følgende:

"Jeg vil gjerne få lov å rette en spesiell takk til Kjell H. som ikke bare var den som først foreslo en slik modell, men som også har bidratt med sakkunnskap om forbildet. Han skrev bl.a. slik i en epost til oss: - Jeg kunne tenke meg en modell uten forbilde av en svovelvogn tilhørende Falconbridge i Kristiansand. De brukte en gang svovel i produksjonen, der den ble tilsatt nikkelmatten i rosteprosessen. Altså har vi nå laget en modell med et forbilde som kunne vært slik som dette: Mørkeblå kuler, med hvit logo og hvit skrift." (Mine uthevninger)

Og da blir mitt spørsmål: Er vognen som Bjørn Bratz er i ferd med å produsere en vogn som faktisk har eksistert, eller er dette en "fantasi"-modell, slik jeg oppfatter teksten ovenfor. Jeg kommer nok uansett til å kjøpe vognen, men vil ihvertfall vite hva jeg kjøper, og synes alltid det er mest moro med modeller med reelle forbilder.

Mvh
Ibn
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2011 at 13:00
Dette er helt og holdent en fantasimodell.

Bakgrunnen er følgende:
For noen år siden gikk CM ut med et tilbud til sine CMC-medlemmer om å lage en "personlig utgave" av Roco´s kuletankvogn. Dette tilbudet ville jeg gjerne være med på og ettersom jeg bor i Kristiansand og har en gang for lenge siden vært praktikant på Falconbridge, hadde jeg lyst på en vogn med deres logo.
Nå er i mellomtiden  Falconbridge Nikkelverk forlengst blitt historie og heter nå Xstrata (- selv om nok de fleste lokale folk bruker det gamle navnet).
I og med CM kun ville tilby en kuletankvogn, var oppgaven å finne passende last.
Falconbridge har sportilknytning (fra ca. 1962) og brukte/bruker store mengder svovel i pulverform i rosteprosessen (der de "brenner ut" oksygen av nikkelmatten (malmen)). Dette svovelet har nok aldri kommet med jernbanen men fra utlandet med skip. Nå er jo MJ en viss grad av fantasi - og det er ikke så vanskelig å forestille seg at dette svovelet hadde vært fraktet i kuletankvogner om råstoffleverandøren hadde ligget et annet sted?
Logoen og blåfargen (koboltblått) er fra firmavaremerke.

Ønskemodellen har vært og er en tankvogn for SO2 (eller H2SO4?) som Falconbridge selger som blekemiddel til celuloseindustrien på Østlandet. Dette er et avfallsprodukt etter "svovelbrenningen" som før ga forurensing og sur nedbør - men nå er et viktig restprodukt som markedet etterspør.

CM synes dette var et så spesielt og morsomt ønske at han ville tilby denne til flere enn meg. Derfor denne modell.

Edited by Kjell H. - 30 mai 2011 at 22:56
Back to Top
Ibn Torsdab View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ibn Torsdab Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2011 at 21:50
Hei, og tusen takk for kjapt svar.

mvh
Ibn
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,043 seconds.