MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Hvis man skulle oppdatere en gammel klassiker...
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hvis man skulle oppdatere en gammel klassiker...

Post Reply Post Reply
Author
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hvis man skulle oppdatere en gammel klassiker...
    Posted: 28 oktober 2008 at 20:29
Kan en klassiker oppgraderes til å tilfredsstille "dagens krav?"

Märklins modell av NSB di3 er en av modellene i den lille kolleksjonen min som jeg setter en spesiell pris på. Den er riktignok i Hamo-utførelse, men likefullt den modellen som ga startskuddet til å samle på norske modeller. Så vidt jeg husker ble den kjøpt inn på salige Standard i Prinsensgate i Oslo, i det herrens år 1983, eller deromkring. Før det, var det bare den eldre utgaven med liten NSB-logo som hadde vært tilgjengelig - og da hadde jeg ikke økonomi til den versjonen.

Den ble min til den nette sum av 740,- kroner. Hva nå-verdien av 740,- 1983-kroner er, aner jeg ikke. Kanskje en økonom her kan diskontere summen?

Modellen er antakelig den modellen som har fått kjørt seg mest hos meg. Særlig med en slærke Lima-vogner av samme årgang, vogner som ikke tåler sammenlikning med de som lanseres av NMJ i disse dager. Men det nevnte toget har særlig sentimental verdi. Jeg sparte sinnsykt lenge for å få råd til hver vogn, og det ar et skikkelig krafttak å få spart nok til lok´et.

Den følelsen av å "sette opp" dette toget hjemme den aller første gang i 1983 har jeg aldri fått igjen siden. (Jada, og jo fjernere fortiden blir, desto bedre blir den, jeg vet..)

Vel, tanken om å oppgradere lok`et slo meg en dag da jeg leste om at rp-25 hjul gjør seg mer og mer gjeldende som krav. Hva om Märklins di3 skulle tilfredsstille krav til forbilderiktighet og kjøreegenskaper?

Lista ble lang:
- Nye boggisider. Märklins sine er ikke i nærheten av å likne originalen.
- Skifte ut seks hjul med rp-25 hjul.
- Skifte stiger på snutene. De originale er klumpete affærer, og feil proporsjonerte.
- Sage av skjørt(ene), og sette på plog(er). Om begge, eller bare ene, (eller ingen?) skal av, avhenger av neste punkt.
- Hvis 2 av førerromsdørene ikke skal tettes igjen: Er det da noe utseende som stemmer med noen epoke der også frontdørene i snutene var tettet, og di3.603 hadde stor logo? (Å ikke tette dørene innebærer at man slipper å lakkere om modellen. Märklin har en finish verdt å ta vare på. Lykten på snuten - var den "aktiv" i samme epoke?
- Fjerne de rillede frontglassene og erstatte dem med klare. Montere gitter foran rutene.
- Koblingskulisser må monteres. (Evt. trådkobbel)
- Motor må skiftes ut til en 5-polet for å få akseptable gangegenskaper
- Dekoder må på plass
- Antenner på taket
- Forlenge skjørt over HB-tankene mellom boggiene. Det eksisterende er for kort i ene ende.

Andre ting?
I alle fall lang nok liste hittil til å okkupere byggebordet en stund..

(Muligens vil metallkåpa gjøre loket til et utmerket utgangspunkt for lyddekoder.)

Edited by Lars Gjertsen - 28 oktober 2008 at 20:30
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2008 at 21:33
Du har mange muligheter etter som hvilket lok og tidsepoke du velger. Never noen muligheter.

Di3.605 i Nydesign hadde skjørter, med feste for stor frontplog. Mens andre lok fikk 1 eller 2 ploger(nydesign)

Di.3630 panser glass i begge ender.

Di3.643 fjernet lykt oppe i begge ender. Men andre lok fikk lykta fjernet i en ende eller bare malt over.

629 gikk i gammeldesign med nydesign ploger,dører  og tak en periode føre den fikk nydesign.

Di3.603 ble levert grønn med stor logo. hadde også stor logo i gammeldesign med 2 dører.

Lokene fikk fjernet 2 dører. Seinere fikk de som ble ombygget på 90 takket også tettet vinduet i døra i ende nr 1. At de ble ombygget var fordi lokene som ble henastt i Hamar(3-4 lok),Trondheim, Mo i rana(1), Mosjøen(1) og Bodø(3-4lok) måtte settes i drift siden Di6 lokene ikke fungerte som de skulle.

Mange bilder i  *bildeboka om en loklegende*  som kan gi tips om hvilket lok man vill bygge om til. Muligheten er mange siden DI3 ble bygget om så mange ganger, og lokene var heller ikke helt like.

Edited by Wickerman - 28 oktober 2008 at 21:34
A matter of life and death
Back to Top
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2008 at 22:05
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Di3.603 ble levert grønn med stor logo. hadde også stor logo i gammeldesign med 2 dører.

Dette var den mest interessante opplysningen mht. Märklinmodellen, ettersom det er 3.603 i gammeldesign den utgir seg for å være.

Vet du hvilken epoke 603 hadde dette utseende? (fra/til årstall)

Forøvrig er det vel ikke noen bombe at du hadde noe å melde angående dette loket.
Back to Top
JanT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote JanT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2008 at 22:27
Statistisk sentralbyrå har en fin kalkulator. Du har ikke blitt så veldig rik Wink.

http://www.ssb.no/vis/kpi/kpiregn.html

740 kr. i forhold til årsgjennomsnittet for 1983 tilsvarte 1677.42 kr. i september 2008.
Dette tilsvarer en prisstigning fra årsgjennomsnittet i 1983 til september 2008 på 126.7 prosent.

Merk!
Beregningene viser utviklingen i kroneverdien når en tar utgangspunkt i konsumprisindeksen. Beregningene viser ikke hva enkeltvarer bør eller skal koste når prisen reguleres med konsumprisindeksen.

Back to Top
-TUR- View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote -TUR- Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2008 at 00:06
Originally posted by Lars Gjertsen Lars Gjertsen wrote:

Kan en klassiker oppgraderes til å tilfredsstille "dagens krav?" (...)
Lista ble lang:
- Nye boggisider. Märklins sine er ikke i nærheten av å likne originalen.
- Skifte ut seks hjul med rp-25 hjul.
- Skifte stiger på snutene. De originale er klumpete affærer, og feil proporsjonerte.
- Sage av skjørt(ene), og sette på plog(er). Om begge, eller bare ene, (eller ingen?) skal av, avhenger av neste punkt.
- Hvis 2 av førerromsdørene ikke skal tettes igjen: Er det da noe utseende som stemmer med noen epoke der også frontdørene i snutene var tettet, og di3.603 hadde stor logo? (Å ikke tette dørene innebærer at man slipper å lakkere om modellen. Märklin har en finish verdt å ta vare på. Lykten på snuten - var den "aktiv" i samme epoke?
- Fjerne de rillede frontglassene og erstatte dem med klare. Montere gitter foran rutene.
- Koblingskulisser må monteres. (Evt. trådkobbel)
- Motor må skiftes ut til en 5-polet for å få akseptable gangegenskaper
- Dekoder må på plass
- Antenner på taket
- Forlenge skjørt over HB-tankene mellom boggiene. Det eksisterende er for kort i ene ende.

Så kommer (det ultimate=) spørsmålet;
Etter disse og kanskje flere ombygginger; er det da det samme loket med samme "sentimentale verdien"?  Tenk nøye igjennom det før du setter i gang eventuellt.

Uansett utfall; lykke til :-)
-TUR-

Tore Urvik
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2008 at 01:06
Di3.603 ble levert NSB 25.04.57 som første serie loket. Fargen var hellgrønn med stor logo og røde skjørter. Rundt 1970 ble nohabene bygget om og fikk fjernet 2 av dørene. De lokene som ikke var lakkert i gammeldesign ble det da(603 hadde stor logo). 603 er det eneste nohaben som har gultripe rundt bufferbjelken(gammeldesign)
Loket fikk plog iallefall i ende nr 1.

I 1986 ble 603 lakkert i nydesign. Men beholdt gitter i begge ender og fikk ikke panserglass som de andre Di3 lokene på 90 tallet.

20.04.00 gikk loket som lok nr 2 i tog 472(nordlansbanen) og dette ble siste turen for dette loket. 603 har ikke togvarme og gikk i slutten for det meste i godstog på Nordlansbanen. Loket har også gått i persontog hvor den andre Di3 loket har levert togvarme, eller ved bruk av flinke.

I dag står(okt 2008) Di3.603(tiligere obas lok ,ble aldri satt i drift) i Narvik, eies av Jernbanemuset på Hamar. Loket er gjort klar for transport men man vet ikke ennå når loket vill bli fraktet til Hamar hvor Ofotbanen skulle bytte 603 med 615(delelok til jernbanemuset) Siden Ofotbanen fikk problemer med økonomien.

Edited by Wickerman - 29 oktober 2008 at 01:09
Back to Top
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2008 at 21:21
Originally posted by -TUR- -TUR- wrote:

Etter disse og kanskje flere ombygginger; er det da det samme loket med samme "sentimentale verdien"?  Tenk nøye igjennom det før du setter i gang eventuellt.

Nei, Tore - det blir det ikke. Men kanskje kunne det blitt brukt mer? Uansett er det en real "hovedrevisjon" på loket det blir snakk om - bytte hjul, motor, inn med dekoder (ATC ), boggier, etc...

Vi får nå se - i første omgang hadde jeg bare lyst til å sette opp "revisjonslista" for å få frem at også i mj stilles det helt andre krav til materiellet enn for f.eks. 25 år siden - uansett hvilket forbilde det er snakk om.

Jeg hadde ikke tenkt jeg skulle bli så skrekkelig velbeslått av å samle på gamle lok heller, Jan - men takk skal du ha likevel. Det viser vel bare at prisen på en ny modell av di3 ikke har endret seg så mye med tiden - selv om modellene har blitt bedre med hensyn til forbilderiktighet - og det er bra!

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2008 at 19:04

Spør heller Collector modell på ski,de holder på å lage en serie med Nohaber i 2 utgaver. Er vell bassert på den oppringgelige marklin utgaven(?)

Edited by Wickerman - 05 november 2008 at 19:05
Back to Top
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2008 at 20:13
Collector Modell (www.cmb.no) har lang tradisjon i oppdatere denne klassikeren, ja. Ut fra pdf-avisen deres ser det også ut til at koblingen ikke endres noe heller - det blir heller snakk om en perfeksjonert versjon av Märklin-kobbelet mer enn overgang til f.eks. trådkobbel.
Men jeg likte godt detaljen der overbygget over ventilatoren blir gjennomsiktig slik at man kan se viftene innenfor.

Men å skaffe seg enda en di3 blir ikke aktuelt for min del - de to jeg har får greie seg.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.