Bygge bommer til veiovergang |
Post Reply ![]() |
Author | |
MortenB ![]() Nykommer ![]() Joined: 30 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 48 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 22 september 2011 at 17:28 |
Heisann alle MJere der ute...
Sitter og leker med tanken på bygge en strekning hvor jernbanen krysses av en vei. Det skal være bommer for å stoppe kjøretøyene på overgangen. Vil selvfølgelig bygge alt selv men trenger litt tilbakemelding rundt tankene mine :) For å styre bommene ser jeg for meg at jeg kan bruke Tortoise motorer... Klarer disse å vippe bommene 90 grader? I tillegg må jeg lage selve bommen samt holder for denne. Lit usikker på dimensjonen på messingen for å lage bomarmen. Noen forslag til passende profil? Er det kanskje andre materialer som egner seg bedre enn messing? Ser forøvrig for meg at senking og heving av bommene skal skje automatisk og trigges av reed-kontakter på sporet. Forslag og kommentarer tas mot med stoooor takk :) //Morten
|
|
Min MJ blogg
Inneholder seksjon for kjøp&salg. Gratis å bruke. |
|
![]() |
|
Ludvig ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 29 august 2010 Location: norge Status: Offline Points: 72 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Har sett noen steder hvor "skillpadda" har blitt brukt til bommene, det som du må skaffe deg da ekstra er pianotråd 1 mm eller o,5 mm (tror det var det) også bare bøyer du den sånn at den vipper 90 grader, ellers så tror jeg at tortoise har noen reservedeler man kan kjøpe for bruk av denslags ting
![]() |
|
En som har alt eier ingen ting. Mens en som eier TOG eier alt! (et tekst utdrag fra min simple hjerne).
|
|
![]() |
|
MortenB ![]() Nykommer ![]() Joined: 30 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 48 |
Har du noen eksempelbilder, blogger eller videoer som viser de i bruk også? |
|
Min MJ blogg
|
![]() |
|
traiNman ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Du finner en god del informasjon i Circuitrons egen katalog:
Petter
|
|
![]() |
|
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Det kanskje mest realistiske er å bruke R/C-servoer?
Da kan man faktisk justere hastigheten individuelt på hver bom og få til de rystelsene som blir i bommen, når den treffer endeposisjon. Dette er en funksjon som benyttes for semaforsignaler og er ganske realistisk!
Det finnes slike kontrollkort som tar flere servoer samtidig og har både DCC-styring og mulighet for ekstern styring via reléutgang fra blokkdetektorer.
Se denne siden: http://www.mbtronik.de/
|
|
![]() |
|
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
servoer høres ut som en god ide! kansje jeg skulle prøvd på noe lignende selv!
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
![]() |
|
Ja.. har sittet og titta litt etter servoer i formiddag men sliter litt med å finne servoer som er saktegående. Leste også at det er mer og mer vanlig med R/C servoer for styring av penser. Men hvordan kan man egentlig få den til å gå saktere? Etter det jeg mener å huske er en R/C servo pulsstyrt så det vil vel ikke funke å bare redusere spenningen til den for å få den til å gå saktere? Men ja. Servoer ser jeg på som en god løsning både for bomstyring og pensene.
Har forresten også funnet ut at om jeg skal bruke masse tid på MJ framover må jeg friske opp tysk-kunnskapene mine.... Haha. er jo utrolig mye informasjon og stæsj på tyske nettsider, ref. linken to innlegg opp :P Edited by MortenB - 23 september 2011 at 15:07 |
|
Min MJ blogg
|
![]() |
|
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
RC bilen min har en servo som kan gå relativt sent. den må vel få signal fra en form for styring for å få den til å reagere, hvordan skal man få det til å fungere lurer jeg på. noen som har tips?
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
I TMJK prøver vi Tam Valley Depots servoer og styringskort for vekselomlegging. Disse er så visst saktegående nok. Vi har litt problemer med å få de til å fungere feilfritt på anlegget når det gjelder releene til å styre strømmen gjennom skinnekrysset, men akkurat det er jo noe problem hvis man skal bruke dette til å styre en bom. Tam Valley Depot angir selve en rekke bruksområder for disse servoene, bl.a. semaforsignaler. Prismessig faller de noe gunstigere ut enn Tortoise, særlig ved antall som går opp i 8 da de har driverkort som tar 8 servoer. I størrelse er de også vesentlig mindre enn Tortoise, dersom det er plassproblematikk i bildet. |
|
Svein S
|
|
![]() |
|
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
RC-servoer styres av pulsbredden til styresignalet, så om man sørger for at pulsbredden endrer seg langsomt nok, skal servoen også gå langsomt. Det er ingen heksekunst å programmere en mikroprosessor/mikrokontroller til å gjøre det, men jeg vet ikke hva som evt. finnes av ferdige produkter for formålet. |
|
![]() |
|
Ok. Vil ha noe som er ferdig programmert som gjør det hele litt mer plug and play :) Får sjekke ut de som brukes i TMJK. Satser på å kunne bruke samme servo for styring av veksler også. Regner med å bruke litt tid på å lage selve bommene så har jo litt tid på å finne ut av hvordan de skal styres. Uansett valg må jeg ha noe som styres fra under anlegget :) |
|
Min MJ blogg
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |