Sporplan, rammeverk og det som måtte høre til. |
Post Reply ![]() |
Author | |
Yngve ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 21 oktober 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 305 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 24 juni 2011 at 22:22 |
Hei alle sammen!
Jeg er godt i gang med planleggingen av et skifteanlegg, og i den sammenhengen trenger jeg litt tips.
![]() Størrelsen er 400 x 60 cm og tanken er å bygge det i tre seksjoner. Det skal også være mulig å bygge en overgangsmodul til Fremo standard. Sporplanen er jeg i utgangspunktet veldig fornøyd med, men jeg tar selvsagt imot tips hvis noen skulle ha det. Det jeg kan minst om er hvordan bygge rammeverket. Jeg har sett flere beskrivelser, men jeg vet liksom ikke helt hvor jeg skal begynne. Det er så mye å velge blant, både når det gjelder dimensjoner og ikke minst kvalitet på treverket. Sistnevnte kan ha mye å si for prisen, og jeg aner ikke hva man bør velge for å oppnå akseptabel kvalitet. Jeg vet at det ikke finnes noen eksakt fasit for dette, men jeg hadde satt veldig stor pris på om noen kunne "dyttet meg litt i riktig retning". ![]() Edited by Yngve - 24 juni 2011 at 22:23 |
|
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86
Yngve Forumet Smalspor avd. Bergen |
|
![]() |
|
Yngve ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 21 oktober 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 305 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hva slags kvalitet på treverket vil dere anbefale? Jeg ser at på f.eks
12 mm kryssfinerplater er det enorme prisforskjeller. Jeg setter stor
pris på tips her ettersom jeg er helt grønn på dette området.
Ellers har jeg endret litt på sporplanen for å gjøre det enklere å komme til sporene opp til høyre. ![]() |
|
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86
Yngve Forumet Smalspor avd. Bergen |
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, finér kommer i ulike kvaliteter. Jeg vil anta at du skal bruke den som underlag på stasjonsområdet. Skal du ha noe i mellom finéren og sporet? Siden du bruker Geoline skal du kan ikke ha det. Da ville jeg nok valgt en bedre kvalitet enn hvis finéren bare skulle bære noe annet. Spørsmålet er om du trenger 12 mm eller om du kan klare deg med 9 mm? Da må du kompensere med tettere understøttelse, dvs. tettere mellom spantene under. Det bør du kan også dersom du velger en finér av dårlig kvalitet. Hvis du velger en dårlig kvalitet, kan det nok kompenseres også med at den sparkles og slipes for å få en jevn overflate dersom det ikke skal være noe oppå.
|
|
Svein S
|
|
![]() |
|
Yngve ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 21 oktober 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 305 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei og takk for tilbakemelding!
Jeg ser jeg har glemt å nevne en viktig detalj. Det er kun til resten av rundbanen jeg har tenkt å bruke geolineskinner, og dette vil kun være et alternativ i de tilfellene der jeg måtte ha mer plass tilgjengelig. Det vil da bare være skinner som ligger løst oppå noen helt enkle seksjoner. Til selve hoveddelen av anlegget, hvor jeg planlegger landskap og bygninger og slikt har jeg derimot tenkt å bruke Peco Code 75 skinner, og kun lange veksler. Da vil det for meg være naturlig å ha f.eks et korkunderlag. Når det gjelder bra og dårlig kvalitet på finér så må jeg ærlig innrømme at det gir meg et nytt spørsmål: Hva defineres som og og dårlig kvalitet? |
|
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86
Yngve Forumet Smalspor avd. Bergen |
|
![]() |
|
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Forøvrig så må du da ha 2stk overgangs skinner fra code 75 til 83, da geoline er code83(dette visste du sikkert uansett)
![]() ![]() |
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
![]() |
|
KjellAn ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1012 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ellers er det verdt å merke seg at pris og kvalitet stiger med antall lag finéren er laget av. Kjøp det du har råd til. |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Og bjørkefinér er dyrere enn furufinér igjen.
Kjøp det du har råd til, sier Kjell. Vel, det er vel ikke nødvendig å kjøpe bedre kvalitet enn man strengt tatt trenger? Men så var det å vite hva det er, da. Det er ikke et helt enkelt spørsmål dette. Korkunderlag synes å være standard på vanlig spor uten ferdigballast. Vi er imidlertid noen som anvender porøse plater i 12 mm i stedet. Det bygger litt mer, men blir normalt mye billigere enn kork. Min erfaring er at man da også kan klare seg med en simplere kvalitet med finér bare den understøttes tilstrekkelig til at denholder seg bein. Ved å lime 12 mm porøs på 12 mm (eller kanskje 9 mm) finér, så lager man et slags laminat, og overflaten på finéren spiller ingen rolle. |
|
Svein S
|
|
![]() |
|
Nils Gullhav ![]() Veteran ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 253 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg bruker 6 mm furufiner. Det gjør at konstruksjonen blir veldig lett.
Hvis du er flink til å lime inn lister i skjøtene/vinklene blir dette kraftige saker. Tenk litt flyvinge, Tåler mye pga. konstruksjonen. Se forøvrig her hvordan jeg gjør det: http://www.norskmjforum.no/forum/topic.asp?TOPIC_ID=7476 Hilsen Nils
|
|
![]() |
|
Svein_H ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har også brukt omtrent samme prinsipper som Nils, men jeg har bygget anlegget mitt i seksjoner av litt mindre størrelse. Veldig lett og stivt, og enkelt å håndtere:
Svein
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside www.hjemstad.no ble dessverre drept av Pro ISP da one.com overtok. |
|
![]() |
|
Yngve ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 21 oktober 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 305 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg gjorde noen endringer på sporplanen slik at det blir litt mindre spor og litt mer landskap. Slik det er lagt opp nå vil hovedsporet bli brukt til å gå rundt vognene. Jeg har også flyttet sporvekslene mellom hovedsporet og "spor 2" litt mot høyre.
Hva syns dere om denne sporplanen kontra den lengre oppe? Personlig liker jeg denne mye bedre, men det er alltid greit å få tilbakemelding fra folk med mer erfaring og ikke minst bedre kunnskap om hva som er realistisk. ![]() ![]() |
|
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86
Yngve Forumet Smalspor avd. Bergen |
|
![]() |
|
Ørjan ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Yngve.
Det der så meget bra ut! Virket veldig fristende det der. Gir inspirasjon til å komme igang i disse sommerdager!
|
|
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |