Skinner |
Post Reply ![]() |
Author | |
Ibn Torsdab ![]() Nykommer ![]() Joined: 09 januar 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 32 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 09 januar 2010 at 16:26 |
Hei, jeg har i noen år kjøpt enkelte modeller for å samle, men har ellers ikke drevet med modelljernbane siden 80-tallet. For å "komme i gang litt igjen, har jeg derfor bestilt NMJs startpakke med Bergensekspressen, litt for å ha dette togsettet, men også for å ha noen enkle skinner å kunne kjøre dette og andre modeller jeg kjøper på.
Det jeg lurte på, er om noen kan forklare meg litt hva som ligger i de forskjellige typebetegnelsene når det gjelder skinner. Hva ligger i betegnelsene Code 75, code 83, Code 100 osv?
Er det kvalitetsforskjeller på skinner som tilsier at jeg (evt etterhvert) går over til noe annet enn den enkle skinneovalen som følger med startsettet? Planen er uansett ikke å gjøre annet enn å sette opp dette på et bord i kjelleren for å kunne se modellene jeg kjøper kjøre. Jeg har ikke tid til å gå løs på modelljernbanebygging (selv om dette selvfølgelig kan endre seg).
Takknemlig hvis noen har kommentarer, eller kjenner nettsider hvor jeg kan lese mer om dette.
mvh
|
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
"code" er en angivelse av skinnens høyde i tusendels engelske tommer. Den mest vanlige H0-skinnen i Europa har lenge vært code 100, dvs. en 2,5 mm høy skinne. Sett i forhold til virkeligheten, er dette imidlertid en temmelig stor og grov skinne, hvorfor mange har ønsket å bruke lettere skinne. Peco har et system med code 75 som fortsatt tilsvarer en noe for grov skinne for norske forhold, men ikke mye. Mye europeisk materiell, og særlig hvis det er 20-40 år gammelt, vil ofte ha store hjulflenser (ofte kalt "pizzakuttere") som kan ta nedi skinnefestene på code 75. Denne berøringen er neppe farlig, men det gir litt rumlelyd. "code"-betegnelsen er egentlig en amerikansk standard, og der ha de brukt lave hjulflenser svært lenge. Materiell som følger RP25-normen på hjulene (som også nylig er vedtatt som europeisk NEM-norm) vil kundne kjøre på skinner helt ned til code 55. I selvbygging er code 70 mye utbredt, så Pecos code 75 er på en måte litt på siden av de vanlige code-sprangene. I USA er det cdoe 40, 55, 70, 83 som er de vanlige sprangene, pluss noen enda tyngre som jeg ikke husker i farten.
Edited by ses - 09 januar 2010 at 17:01 |
|
Svein S
|
|
![]() |
|
Ibn Torsdab ![]() Nykommer ![]() Joined: 09 januar 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 32 |
Flott. Takk for info.
mvh
Eivind
|
|
![]() |
|
MY1201 ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 819 |
Roco sine skinner er det ikke noe å utsette på. Til ditt bruk er det strengt tatt heller ikke nødvendig med noe annet, lett å sette opp og pakke ned igjen
![]() |
|
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|
![]() |
|
Chr. Lil. ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 08 januar 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 246 |
Og skinnene til Roco holder seg godt sammen i forhold til den søpla lima leverte i sin tid
![]() |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |