Får ikke lys! |
Post Reply ![]() |
Author | |
SverreNN ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 23 februar 2009 Location: Bergen Status: Offline Points: 205 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 30 desember 2009 at 17:11 |
Hei!
Jeg får ikke lys i denne. Ser noen hva som er feil? ![]() Vi har sjekket dioderetning, loddet på kabler på broen, koblet så til strøm ca 12 volt. Takker for alle svar!
Edited by SverreNN - 30 desember 2009 at 17:18 |
|
Hilsen Sverre.
H0 digitalt. |
|
![]() |
|
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Send en klage til nmj da
![]() |
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
![]() |
|
SverreNN ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 23 februar 2009 Location: Bergen Status: Offline Points: 205 |
Klage? Nei. Her er det bare snakk om å få tips og hjelp
|
|
Hilsen Sverre.
H0 digitalt. |
|
![]() |
|
Mr. Karlsen ![]() Veteran ![]() Joined: 07 januar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 122 |
Klage og klage..
|
|
![]() |
|
Andreas ![]() Veteran ![]() Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Ja det blir omtrent en like relevant klage som om jeg skulle bulke bilen min og klage til VW
![]() |
|
Hilsen Andreas.
|
|
![]() |
|
jhh61no ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Hei Sverre
Om du kune gitt oss en skisse over hva du prøver å få til så er det kanskje noen som ser hva som er galt. Jeg vet ikke engang hvordan den pæren du prøver å få til å lyse, ser ut en gang
![]() Er det en lysdiode eller en vanlig pære ?
Gi gjerne også en skriftlig beskrivelse av hva du prøver å gjøre, ikke bare at det ikke virker
![]() |
|
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
|
![]() |
|
En skisse kan bli litt vanskelig å få til. Alt som om lysstolpen står på Polsk. Det er en diode.
Det jeg prøver å få gjort er: Jeg har 4 små ledninger. 2 av de er loddet fast i "chipen" om jeg kan kalle det det. De to andre er koblet i en annen "chip" som skal bare settes på den første chipen. Dette kan bli litt rot hvis man leser det sånn. Skal gi forklaring via bilde: ![]() ![]() |
|
Hilsen Sverre.
H0 digitalt. |
|
![]() |
|
eika ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1632 |
Det du kaller "chip" nr. 2, den svarte klumpen, er i virkeligheten bare en plugg ser det ut til.
"chip" nr. 1 ser ut til å være et lite kretskort med en diode og en motstand på.
Det som er litt forvirrende er at de to ledningene du sier er inne i lampen faktisk er utenfor lampen på bildet ditt. Har du plukket dem ut selv i ettertid??
Du har ikke loddet de ledningene mellom den sorte klumpen og de to komponentene på det høyre kortet første gang vel? Loddingen der ser litt rar ut, men det kan skyldes uklart bilde...
Eirik
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
![]() |
|
Chip nr 1 er et kretskort sånn som du sier.
Chip nr 2 er også sånn som du sier en plugg. Disse to forvirrende ledningene er både inne og utenpå lysstolpen. Det er er virkelig rart er at disse to ledningene er uisolert med allikevell er sammen inne i stolpen. Hele denne tråden kommer til å bli full i litt vissvass med det skylder nok meg. Eika sa: "Du har ikke loddet de ledningene mellom den sorte klumpen og de to komponentene på det høyre kortet første gang vel?" Nei. Det har jeg ikke. Disse to ledningen er som du sikkert ikke ser loddet såvidt på den lille svarte greien som det står 821 på, og den lille oransje romben.
|
|
Hilsen Sverre.
H0 digitalt. |
|
![]() |
|
Dag Cato ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Tråden er nok lakkisolert.
Har du målt spenningen etter pluggen? Om du har den nødvendige spenning inn på kretskortet kan det være dårlig avisolering av den lakkisolerte tråden som gjør det. Prøv å lodde tråden løs og skrap forsiktig av lakken. Ytterst forsiktig da tråden lett kan ryke |
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
![]() |
|
Målte spenningen og den viser null. Skal gjøre sånn som du sier!
|
|
Hilsen Sverre.
H0 digitalt. |
|
![]() |
|
eika ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1632 |
Joda, jeg ser hvor de er loddet nå. Jeg bare lurte på om de hadde vært loddet en annen plass først. For har de vært loddet på den plassen jeg spurte om kunne det hendt at du hadde koblet for høy spenning direkte inn på pæren.
Du er sikker på at de to ledningene ikke er såkalt lakkisolerte?
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
![]() |
|
Dag Cato ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Da spør jeg:
Målte du null spenning over de to pinnene mellom kontakten og kretskortet? |
|
MVH
|
![]() |
|
Eika: Ja. Det var loddet en plass fra før. Nærmest den svarte pluggen.
Har ikke fått tid til å sjekke om det er lakkisolerte. Skal gjøre det nå i kveld. Dag Cato: Har ikke målt spenningen der. |
|
Hilsen Sverre.
H0 digitalt. |
|
![]() |
|
Hvor målte du da?
|
|
MVH
|
![]() |
|
Nils Gullhav ![]() Veteran ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 253 |
Har de vært loddet på ved kontakten, Da er nok dioden/pæren gått hvis du prøvde med 12-16v Den ville i det tilfellet få spenning uregulert ret på seg ![]() Hilsen Nils ![]() |
|
![]() |
|
Problemet viser seg å vere så godt som løst. Den skulle kobles til vekselstrøm og jeg koblet den på likestrøm. Takker for mange gode svar!
Mvh Sverre!
|
|
Hilsen Sverre.
H0 digitalt. |
|
![]() |
|
Bjørn R Larsen ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
|
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |