Signaler - Automatisering |
Post Reply ![]() |
Author | |
Steen ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 60 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 21 mai 2010 at 10:20 |
Jeg har kjøpt noen signaler fra Skaladesign og ønsker å få disse til å virke automatisk i henhold til penser ! Det synes jeg ikke er helt enkelt - er det noen som er ekspert på dette.Jeg bruker dekoder fra Viessman og releer fra samme !
tegningen viser baneavsnitt hvor jeg ønsker signalene satt opp.
Jeg ønsker at forsignaler og signaler skifter i henhold til pensene og evt hvis det er andre faktorer som virker inn på dette.
forslag til løsning mottas med takk - gjerne med beskrivelse av kopling av signal - pens
![]() Bemerk at kryds er krydssporskifte ! Edited by Steen - 21 mai 2010 at 10:34 |
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er nesten umulig å lese teksten på tegningen. Dessuten sier du ingen ting om hvor du vil ha signalene, eller er det kanskje en del av spørsmålet? I tilfelle er dette en stasjon og hvor er plattform, stasjonsbygning tenkt plassert? Dobbeltsporstrekning?
|
|
Svein S
|
|
![]() |
|
Steen ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 60 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Prøver med litt utdypende forklaring - og et litt bedre bilde Dette er en hovedstrekning dobbeltsporet - med avvik for remiseområde / oppstillingssporpå den ene side av banen.
Rangerområde på den andre side med innkjøring til jernbaneferge - selve stasjonsområdet ligger før tegningsavsnittet til venstre og er egentlig greit som det er med signalgivning osv
Ønsket er et forslag til signal bilde og styring av disse ! speisielt i området hvor rangerterrenget krydser hovedsporet og deretter utkjøring fra ferge - og sist opp / ned kjøring fra sidebane (ligger fysisk i nivå 2) ![]() Edited by Steen - 21 mai 2010 at 10:46 |
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hovedsporet må sikres, men det er ikke vanlig å ha hovedsignaler fra sidespor og inn på hovedspor. Slik sikres med sporsperrer og dverger. Hvis sporene til rangerbanegården (dansk?) går til togspor, kan man legge utkjørsignaler fra de (2-lys pga alltid avvik). Jeg ville uansett ha plassert innkjørsignaler på hovedsporene fra begge kanter utenfor vekslene, altså fire hovedsignaler, alle 3-lys. Kun ett grønt lys hvis avvik, dvs. hvis man ikke fortsetter hovedspor rett fram. Hvis lok skal mellom lokstall (remise) og rangerstasjonen, stilles alle fire signalene i hovedsporet til stopp. Dersom man har utkjørsignal på togspor på skiftestasjonen, står de fortsatt i stopp, men man kjører på dvergsignal/skiftesignal mellom skiftestasjon og lokstall. Det er bare hvis tog skal ut på linjen at hovedsignalene benyttes. Tror jeg.... |
|
Svein S
|
|
![]() |
|
Steen ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 60 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei Svein Takk for innput
Det kan gjerne være etter norske regler (det er jo Norske signaler som blir brukt)
Det høres fornuftig ut å sikre området med 4 hovedsignaler ! (har tegnet dem inn)
Det som jeg egentlig sliter med er, hvordan får jeg til å skifte disse signaler med releer over pensene til å fungere korrekt
Er det ikke fornuftig å sikre de tilsluttende stenge med et hovedsignal ? (rød/grøn) (se tegning)
![]() |
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du må bestemme deg for hva slags signalpraksis du vil følge. Hvis det er dansk praksis, som jeg ikke kjenner noe til, så kan jeg ikke hjelpe. Hvis det er norsk, og du har et stasjonsområde rett til venstre, så ville jeg latt hele denne sporgruppen tilhøre stasjonen. Da vi utkjørsignelene plasseres helt til høyre, men gjerne med repetersignaler eller indre utkjørsignaler som de til venstre. I tilfelle blir signalene fra både lokstall og rangerstasjon overflødige. Man styrer ikke annet enn togspor med hovedsignaler. Når det gjelder styring av signalbildet og avvikende spor, så gjør du det via vekselmotoren, dersom den har ledig kontaktsett. Bruker du Tortoise? |
|
Svein S
|
|
![]() |
|
Steen ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 60 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg bruker Märklin sin vekselmotor på K-skinner m/ tilslutning av releer fra Viessmann da disse ikke har signalstyring i motordelen !
Det er ikke selve funksjonen som egentlig er problemet, men mer praktisk / teknisk beskrivelse av problemet - altså skal forsignal stille seg i rødt når pens 1 fra venstre står i avvik - og hva gjør jeg da rent praktisk for å få dette til å gå opp når det er 4 andre penser som også kan står i avvik - som hvis jeg forstår det rett også skal sette opp forsignalet i rødt - ?
|
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg vet ikke jeg helt skjønner problemstillingen. Forsignalet følger alltid hovedsignalet slik: 1 rød -> 1 gul, 2 grønne -> 1 grønn, 1 grønn -> 1 gul og 1 grønn. Hvis pens 1 står i avvik, må de tre andre hovedsignalene stå i stopp, mens signalet foran pens 1 da står enten i stopp, eller i kjør med 1 grønn lampe tent kun. Når det gjelder tilkoblingen til Viessmanns releer så kjenner jeg ikke til de, så den siden får andre si noe om. |
|
Svein S
|
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |