Et lite vedopplastingsprosjekt |
Post Reply ![]() |
Author | ||
Oar"n ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 188 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 15 februar 2010 at 11:40 |
|
På modulen Tremetsrud har det hos vedleverandøren A&V Johansen blitt stadig mer å gjøre.
Så derfor er det nå blitt anskaffet et transportbånd for å effektivisere opplastingen av åpne vogner.
Nå pusler jeg med å lage en liten scene slik jeg tenker meg at dette kunne foregå.
Her er først et bilde av de greiene man kunne trenge.
- Transportbånd (messingbyggeset fra Weinert)
- Lastebil der lasteplanet lett kan modifiseres til å tippe
- Passe porsjon med ved (jeg har laget veden av rundpinne, malt i "bjørkdesign", kappet og kløyd)
- Ledningsbit til tippsylinder, gitarstreng til en liten ekstradetalj
- Lasterampe (transportbåndet løfter ikke så veldig høyt)
Transportbåndet har jeg supplert med en oppsamlingstrakt laget av stivt papir som malt med litt mørkebrun acryl.
Bilen trengte en sylinder som holder planet opptippet.
Her fant jeg en bit tykk 1-leder ledning som jeg malte sølvfarget med Humbrol nr 11
(boksen er sikkert 15 år gammel, utrolig holdbarhet bare lokket er tett)
Jeg kappet av baklemmen på bilen og limte på igjen planet og sylinder. Mere gjorde jeg egentlig ikke med bilen, dere bileksperter får ha meg unnskylt.
Her en prøveoppstilling så langt.
Montering av vedlasset er nå i gang.
Vedbitene limes i hverandre med trelim, men ikke fast til bilen. (Jeg ønsker å eventuelt kunne bruke bilen til andre ting)
..... del 2 kommer om ikke lenge ..... Edited by Oar"n - 15 februar 2010 at 11:43 |
||
Hilsen
Roar Børte |
||
![]() |
||
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Og det er Preiser som leverer veden ser jeg
![]()
Vi gleder oss
![]() |
||
![]() |
||
AleksanderB ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 21 januar 2007 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 52 |
|
Dette var utrolig kult!
![]() Virkelig flotte disse vedkubbene du lager.
|
||
Hilsen Aleksander
|
||
![]() |
||
Øyvind Ø. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 08 juli 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 156 |
|
Ja dette er virkelig bra! Ser at du har jobba mye med å få til de flotte vedskiene.
![]() |
||
Mvh Øyvind
Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......? |
||
![]() |
||
Oar"n ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 188 |
|
Takk og takk!
Vedskier i H0-målestokk trenger ikke gjøes til en vitenskap. da. Ta gjerne noen trefliser fra vedkassa, rørepinner fra en kaffebar eller tannpirkere. Det bør være trehvitt materiale, som alt bart trevirke vil de gulne med tiden. De fleste av dem splitter du i 1mm tykke spiler og klipper opp med saks. Noen maler du først mørk gråbrune (for bjørk hvite, etterpå med litt sort), disse er selvsagt for å danderes på toppen av en vedhaug eller et vognlass.
Tålmodighet er selvsagt en viktig ingrediens, til gjengjeld kan slikt gjøres nær sagt hvorsomhelst og nårsomhelst. I fjor fartet jeg en halv dag rundt med den lille private Lemvigbanen som avbrekk fra familiehytteferie. Mellom hyggelige danske småsteder og stasjoner ble det såpass mye med flatjorder, kuer og vindmøller at det etter hvert ble produsert en del ved....
|
||
Hilsen
Roar Børte |
||
![]() |
||
|
Del 2 i den lille storyen kommer nå.
Transportbånd og bil er fylt opp og jeg prøver meg med fallende ved...
En 2 cm bit av den tynneste gitarstreng jeg har er her gjordt mørk og ru med litt våpensverte slik at den er minst mulig synlig og at limet sitter bra på den. En bøy i den ene enden og den limes fast over kanten med et par vedskier over. Etter tørk limes mer ved nedover strengen, litt mysing måtte til for å få det mest mulig realistisk.
Så har jeg begynt på vedhaugen i vognen. En tilspikket trebit og litt plast inni haugen for å spare på mengdn ved. Man jukser der man kan....
![]() Her er vedhaugen i vogna fullført og det hele er satt opp slik jeg synes det ser riktig ut.
En vedhoggerpreiser er "overtalt" til å mate ned ved på båndet.
FERDIG!
![]() (Nå må jeg bygge en større rampe for å få plass til dette på Tremetsrud, men det er en annen historie
![]() |
||
Hilsen
Roar Børte |
||
![]() |
||
Harpseal ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 05 mars 2009 Location: Norge Status: Offline Points: 11 |
|
Hei, - så fint det ble da..
![]() |
||
![]() |
||
TomL ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
|
Dette var flott laget, og en morsom detalj.
![]() MJ-Hilsen Tom Lynga
|
||
Det enkle er ofte det beste...
|
||
![]() |
||
Mr Bridger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
|
Det ble fantastisk flott det siste bildet der! Det ser virkelig ut som veden faller ned
![]() |
||
![]() |
||
|
Det var hyggelig!
Sant skal sies at det var prøving og feiling med denne fallende veden og det ser ikke like realistisk ut fra alle vinkler
![]() Går man innpå ser man tråden. Kanskje tynn blank tråd, f.eks tynt fiskesnøre, er bedre?
I alle fall synes jeg at ting i bevegelse liver opp det hele, selv om jeg vet at det er delte meninger om dette er "riktig".
|
||
Hilsen
Roar Børte |
||
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |