MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Et lite vedopplastingsprosjekt
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Et lite vedopplastingsprosjekt

Post Reply Post Reply
Author
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Et lite vedopplastingsprosjekt
    Posted: 15 februar 2010 at 11:40

På modulen Tremetsrud har det hos vedleverandøren A&V Johansen blitt stadig mer å gjøre.
Så derfor er det nå blitt anskaffet et transportbånd for å effektivisere opplastingen av åpne vogner.
Nå pusler jeg med å lage en liten scene slik jeg tenker meg at dette kunne foregå.

Her er først et bilde av de greiene man kunne trenge.
-  Transportbånd  (messingbyggeset fra Weinert)
-  Lastebil der lasteplanet lett kan modifiseres til å tippe
-  Passe porsjon med ved  (jeg har laget veden av rundpinne,  malt i "bjørkdesign", kappet og kløyd)
-  Ledningsbit til tippsylinder,  gitarstreng til en liten ekstradetalj
-  Lasterampe  (transportbåndet løfter ikke så veldig høyt)

Transportbåndet har jeg supplert med en oppsamlingstrakt laget av stivt papir som malt med litt mørkebrun acryl.

Bilen trengte en sylinder som holder planet opptippet.
Her fant jeg en bit tykk 1-leder ledning som jeg malte sølvfarget  med Humbrol nr 11
(boksen er sikkert 15 år gammel, utrolig holdbarhet bare lokket er tett)

Jeg kappet av baklemmen på bilen og limte på igjen planet og sylinder.  Mere gjorde jeg egentlig ikke med bilen,  dere bileksperter får ha meg unnskylt.
Her en prøveoppstilling så langt.

Montering av vedlasset er nå i gang. 
Vedbitene limes i hverandre med trelim, men ikke fast til bilen.  (Jeg ønsker å eventuelt kunne bruke bilen til andre ting)

..... del 2  kommer om ikke lenge  .....

Edited by Oar"n - 15 februar 2010 at 11:43
Hilsen

Roar Børte
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2010 at 16:39
Originally posted by Oarn Oarn wrote:

Og det er Preiser som leverer veden ser jeg
LOL

Originally posted by Oarn Oarn wrote:

..... del 2  kommer om ikke lenge  .....
Vi gleder ossClap

Back to Top
AleksanderB View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AleksanderB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2010 at 19:08
Dette var utrolig kult!Clap

Virkelig flotte disse vedkubbene du lager.
Hilsen Aleksander
Back to Top
Øyvind Ø. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Ø. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2010 at 22:51
Ja dette er virkelig bra!  Ser at du har jobba mye med å få til de flotte vedskiene.Clap
Mvh Øyvind

Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......?
Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2010 at 16:40
Takk og takk!
Vedskier i H0-målestokk trenger ikke gjøes til en vitenskap. da.   Ta gjerne noen trefliser fra vedkassa, rørepinner fra en kaffebar eller tannpirkere.  Det bør være trehvitt materiale,  som alt bart trevirke vil de gulne med tiden.   De fleste av dem splitter du i 1mm tykke spiler og klipper opp med saks.   Noen maler du først mørk gråbrune (for bjørk hvite, etterpå med litt sort),  disse er selvsagt for å danderes på toppen av en vedhaug eller et vognlass.

Tålmodighet er selvsagt en viktig ingrediens, til gjengjeld kan slikt gjøres nær sagt hvorsomhelst og nårsomhelst.  I fjor fartet jeg en halv dag rundt med den lille private Lemvigbanen som avbrekk fra  familiehytteferie. Mellom hyggelige danske småsteder og stasjoner ble det såpass mye med flatjorder, kuer og vindmøller at det etter hvert ble produsert en del ved....

Hilsen

Roar Børte
Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2010 at 00:00
Del 2 i den lille storyen kommer nå.

Transportbånd og bil er fylt opp og jeg prøver meg med fallende ved...
En 2 cm bit av den tynneste gitarstreng jeg har er her gjordt mørk og ru med litt våpensverte slik at den er minst mulig synlig og at limet sitter bra på den. En bøy i den ene enden og den limes fast over kanten med et par vedskier over. Etter tørk limes mer ved nedover strengen,  litt mysing måtte til for å få det mest mulig realistisk.
Så har jeg  begynt på vedhaugen i vognen.  En tilspikket trebit og litt plast inni haugen for å spare på mengdn ved. Man jukser der man kan....

Her er vedhaugen i vogna fullført og det hele er satt opp slik jeg synes det ser riktig ut.
En vedhoggerpreiser er "overtalt" til å mate ned ved på båndet.
FERDIG!
(Nå må jeg bygge en større rampe for å få plass til dette på Tremetsrud, men det er en annen historieEmbarrassed)

Hilsen

Roar Børte
Back to Top
Harpseal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Harpseal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2010 at 00:04
Hei, - så fint det ble da..Smile
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2010 at 11:09
Dette var flott laget, og en morsom detalj.  ClapMJ er ikke bare tog, nei..

MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2010 at 12:33
Det ble fantastisk flott det siste bildet der! Det ser virkelig ut som veden faller ned
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2010 at 13:37
Det var hyggelig!
Sant skal sies at det var prøving og feiling med denne fallende veden og det ser ikke like realistisk ut fra alle vinklerConfused   Kanskje andre har noen erfaringer?  
Går man innpå ser man tråden.  Kanskje tynn blank tråd, f.eks tynt fiskesnøre,  er bedre?

I alle fall synes jeg at ting i bevegelse liver opp det hele, selv om jeg vet at det er delte meninger om dette er "riktig".
Hilsen

Roar Børte
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,031 seconds.