MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - El12
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

El12

Post Reply Post Reply
Author
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: El12
    Posted: 10 februar 2010 at 22:18
Hva er forskjellen mellom Roco"s Dm3 og EL12, bortsett fra at DM3 har en seksjon ekstra?

Kunne man laget seg en El12 ut fra Roco Dm3?
Mvh

-SveinR

Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2010 at 08:34

Både ja og nei. Understellet passer perfekt. Man må bare jukse litt med dekoder installasjonen siden den normalt er i midtdelen og montere koblinger og bufferter mellom lokene.

Overdelen er problemet. Roco har lagd den moderne varianten med små lyskastere mens El12 bare hadde store. 

Modellhilsen

Claes
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2010 at 08:35
Men bortsett ifra lyktene og dekoder problematikken, så skal det være mulig??

Mulig vi må ta dette på kammerset ClaseLOL
Mvh

-SveinR

Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2010 at 09:24
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Både ja og nei. Understellet passer perfekt. Man må bare jukse litt med dekoder installasjonen siden den normalt er i midtdelen og montere koblinger og bufferter mellom lokene.

Overdelen er problemet. Roco har lagd den moderne varianten med små lyskastere mens El12 bare hadde store. 

Roco DM3 har de moderne SAB-hjulene og som nevnt den moderne varianten av lokkassa.
Ombygging til DM skal visstnok være relativt enkelt iflg. svenske forum og artikkel i AoH bok.
Riktig El 12 kasse er lagd av UGJ og kan kjøpes fra "lokstallen". Kassene er bra, men begynner å bære preg av å være utviklet på tidlig 90-tallet.

El12 fikk SAB-hjul etterhvert, men ble levert med vanlige eikehjul.
Når de ble ombygd til 3-seksjonslok fikk de bla. bufferbjelke i begge ender, samt litt endret elektrisk utrustning på taket, og ble dermed mer ulik DM / DM3.

Ryktene og logikk tilsier at Roco skal lage DM3 og DM i gammel versjon også, og da er veien til en EL 12 i orginal utførelse kort. Modernisert 3-seksjons versjon av El 12 tror jeg ikke vi kommer til å se fra Roco.

Jeg lener i hvertfall meg godt tilbake å venter på Roco i gammel versjon.
Asgeir

Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2010 at 18:29

Deler Asgeirs konklusjon: Venter heller på Roco"s Dm/El12 i stedet for å bygge om en Dm3. En av grunnene til at jeg venter er at jeg allerede er glad og stolt eier av avbildet El 12, NMJ/Philotrains messingmodell fra minst 15 år tilbake. Dvs lider ingen nød i mangel på El 12.

Ser fram til at Roco kommer med sin modell, da får jeg en 12er jeg kan kjøre i det daglige. NMJs klassiker skal ha ekstra hyggelig svingradius, det får den ikke i min kjeller. Den er teknisk urørt, mens min bane er digital.

Vokste opp 200 meter fra NSBs staller/verksteder i Narvik mens El 12 var i full drift, skulle jeg bare hatt en modell var det av dette.

Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2010 at 19:23
Takker for tilbakemelding.

Nå er det ikke slik at jeg trenger ern El12, men synes hller at det å kunne lage seg en norsk modell er noe av morroa.  Så ved å kjøpe en Roco Dm3 og kåper i fra lokstallet, kan man med andre ord lage seg en El12.  Rart ingen andre har gjort dette??  Nå får jeg tenke litt på det, har nok av andre prosjekter liggende..

Ps. Terje, Den El12 modellen så jammen pen ut, synes ikke den lider av å være 12år alt. :)

Mvh

-SveinR

Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2010 at 23:26
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Takker for tilbakemelding.

Nå er det ikke slik at jeg trenger ern El12, men synes hller at det å kunne lage seg en norsk modell er noe av morroa.  Så ved å kjøpe en Roco Dm3 og kåper i fra lokstallet, kan man med andre ord lage seg en El12.  Rart ingen andre har gjort dette??  Nå får jeg tenke litt på det, har nok av andre prosjekter liggende..

Ps. Terje, Den El12 modellen så jammen pen ut, synes ikke den lider av å være 12år alt. :)

Er helt med på den tanken Svein; det er mer enn halve morroa for meg å fundere, konstruere og bygge en modell. Gjerne av noe som aldri kommer fra de "store gutta" eller på en bedre måte. Problemet mitt er at det er så utrolig mye morsomt å bygge, men så var det å bli ferdig med noen prosjekter også...................

Har siklet på El 12 noen år og har nesten kjøpt kåpene fra UGJ et par ganger, men når Roco kom med sin DM3 har jeg klart å legge det på hylla. Ofotbanen er liksom ikke helt min bane, men lokomotivene er noen utrolige maskiner.

Hvis du vil ha noe mer å lete etter: har Brimalm lagd understell til UGJ kåpene, med svinghjul, fjærende aksler og tunge som rakkern (har hatt dem i handa). For et ombygningsprosjekt bør de være et bedre utgangspunkt, og resultatet burde bli vanvittig bra. Problemet er å finne noen som er villig til å selge dem, og det ble visstnok ikke lagd så veldig mange. 
Asgeir

Back to Top
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2010 at 00:28
Asgeir, er understellene du nevner det samme som for Da-lokene. I så tilfelle har jeg et for salg

Retting: Selvsagt ikke samme understell. Glemte en aksling Ouch

Edited by Terje Storjord - 12 februar 2010 at 07:56
Mvh Terje S
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2010 at 10:03
Originally posted by Terje Storjord Terje Storjord wrote:

Asgeir, er understellene du nevner det samme som for Da-lokene. I så tilfelle har jeg et for salg

Retting: Selvsagt ikke samme understell. Glemte en aksling Ouch

Konseptet er helt likt, men med et ekstra drivhjulBig smile

Er understellet du nevner det samme som for Du-lokene? (dvs. med eikehjul og ikke de moderne SAB-hjulne) I så tilfelle er jeg muligens interessert å kjøpe det.
Asgeir

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2010 at 10:25
Men er ikke Da-lokene tre-akslede mens Dm er fire-akslet?
Svein S
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2010 at 10:34
Originally posted by ses ses wrote:

Men Svein da: les mitt og Terje"s innlegg en gang tilWink

For ordens skyld:
Du og Da har 1 løpeaksel, 3 drivhjul og 1 løpeaksel til (1-C-1)
Dm og El 12 har 1 løpeksel og 4 drivhjul (1-D), men går alltid kobblet sammen med minst en lokenhet til (1-D+D-1)
Asgeir

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2010 at 11:23
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

Men Svein da: les mitt og Terje"s innlegg en gang tilWink

Leste bare nederste setning hos deg, og hadde Terjes opprinnelig innlegg i hue.

Edited by ses - 12 februar 2010 at 11:26
Svein S
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2010 at 20:53
Det er nevnt over at Brimalm har laget understell til Dm-loket. Da må det understrekes har .
Disse understell er gått ut av produksjon for mange år siden og før Roco kom med sin modell. Jeg har tidligere spurt dem - og de er ikke interessert i å lage flere.
Ellers bør det nevnes at FOMRAS Dm3 kanskje er et godt utgangspunkt for El12 - og bedre enn Samhongsa-modellen. Jeg har også denne - men har ikke hjerte til "å plukke" på den.

Det er en ting med Samhongsa-modellen av dette lok (- og D-loket også) som man bør vite. Disse modeller er utstyrt med frihjul som en gammel to-takts SAAB. Tanken er god - den ene seksjonen kan trekke den andre videre ved svikt i strømopptaket. Ulempen er at ved et tungt tog av malmvogner og litt fall på banen - så er det hele ukontrollerbart!

(Trykkleif)

Edited by Kjell H. - 13 februar 2010 at 12:00
Back to Top
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2010 at 22:26
Kjell, har du et bilde av din NMJ/Samhongsa-modell av Dm3 som kan brukes i artikkelen om Dm3-modellene på mjwiki.no?  (http://mjwiki.no/wiki/LKAB_%28SJ/MTAB%29_Dm3). Hvis du ikke vil legge ut her eller direkte kan du sende det til meg på terje(at)arctictrains.com. Thx

Mvh Terje S
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2010 at 23:17
Dessverre, Terje!
Jeg har ikke kjøpt Dm3-versjonen fra Samhongsa, kun El12, så jeg ingen mulighet til å ta et slikt.
Det finnes et utmerket slikt bilde i boka "Svenske Modelltåg 1941 - 2001" på side 180 + 181 (går over 2 sider). Du får sikkert låne bidet om du spør?

Edited by Kjell H. - 12 februar 2010 at 23:18
Back to Top
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2010 at 23:26
Det kan vi kanskje gjøre ja. Synes ikke bildet er så bra, men det er mye bedre enn ingenting.
Mvh Terje S
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2010 at 09:45
Originally posted by Terje Storjord Terje Storjord wrote:

Det kan vi kanskje gjøre ja. Synes ikke bildet er så bra, men det er mye bedre enn ingenting.

Har noen bilder, men de er ikke perfekte. Rett og slett fordi det er himla vanskelig å ta bra bilder av et så langt lokomotiv.

Hvilken mail sender jeg det til?
Asgeir

Back to Top
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2010 at 12:01
Asgeir: terje(at)arctictrains.com. Takk skal du ha!

Edited by Terje Storjord - 13 februar 2010 at 12:02
Mvh Terje S
Back to Top
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2010 at 12:54

Hm. Sånn kan det også gjøres. Da Märklins 3030 SJ Da dukket opp på markedet for 50 år siden, ble det straks populært å sette de sammen til (en slags) Dm og Dm3. Ombyggingsartikler dukket opp i bladene, og flere forretninger tilbød ferdig ombygde utførelser. Mer å lese på http://tischbahn.de/index.php/2008/08/06/alte-schweden-die-baureihe-da-und-passende-wagen/ (Bilde: Copyright www.tischbahn.de Creative Commons)

Mvh Terje S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.